The purpose of this study is to conduct a systematic review by compiling articles and theses published between 2012 and 2025 that focus on the use of stories in science lessons and analyzing them based on the variables of "Publication Year and Type," "Grade Level," "Objectives," "Findings," "Methodology and Design," "Data Collection Tools," "Teaching Method," "Data Analysis," "Results," and "Recommendations." Systematic reviews involve conducting a literature search within specific criteria, selecting relevant studies, and synthesizing their findings in depth. In this study, the scope was defined by selecting theses and articles that met the following criteria: "availability of full-text access in Google Scholar, Dergipark, and the National Thesis Center of the Council of Higher Education (YÖK)," "published between 2010 and 2025," "elementary school level," and "disciplinary field (Science)." Based on these criteria, a total of 14 studies—7 articles and 7 theses—were analyzed. Descriptive and content analysis methods were applied to the data. The results of the included studies were categorized into themes such as "Significant Positive Effect," "Positive Effect," "Neutral Effect," and "Student Perspectives." The findings indicate that the use of stories in science lessons has a statistically significant positive impact on students' academic achievement. Additionally, students reported that stories contribute to motivation, engagement, and interest in the subject, stimulate curiosity, enhance the enjoyment of lessons, foster imagination, increase sensitivity to real-world events, facilitate the comprehension of abstract concepts, provide informative content, and improve retention. Overall, given its cognitive and affective benefits, the integration of stories into science lessons is recommended.
Bu araştırmanın amacı 2012-2025 yılları arasında fen bilimleri derslerinde hikâyelerin kullanımını içeren makale ve tezleri bir araya getirip “Yayın Yılı ve Yayın Türü”, “Sınıf Düzeyi”, “Amaçları”, “Sonuçları”, “Yöntem ve Deseni”, “Veri Toplama Araçları”, “Öğretim Yöntemi”, “Veri Analizi”, “Sonuçları” ve “Önerileri” değişkenlerine göre inceleyerek sistematik bir derleme çalışması yapmaktır. Sistematik derleme çalışmalarında belirli kriterler çerçevesinde alan yazın taraması yapılır. Bu tarama çerçevesinde bazı çalışmalar seçilir ve seçilen çalışmaların bulguları üzerinde derinlemesine bir sentez yapılır. Bu çalışmada öncelikle araştırmaya dâhil edilecek tez ve makaleler için “Google Akademik”, “Dergipark” ve “YÖK Ulusal Tez Merkezinde tam metnine ulaşılma”, “2010-2025 yılları arasında yayınlanmış olma”, “İlköğretim Düzeyi” ve “Disiplin Alanı (Fen Bilimleri)” kriterlerine göre çalışmanın kapsamı sınırlandırılmıştır. İlgili kriterlere göre 7’si makale, 7’si tez olmak üzere 14 çalışma incelenmiştir. Veriler üzerinde betimsel ve içerik analizi gerçekleştirilmiştir. Çalışmaya dahil edilen makale ve tezlerin sonuçlarına ilişkin “Anlamlı Olumlu Etki”, “Olumlu Etki”, “Nötr Etki” ve “Öğrenci Görüşü” temalarına ulaşılmıştır. Fen Bilimleri derslerinde hikâyelerin kullanımının öğrencilerin akademik başarılarını anlamlı derecede olumlu yönde etkilediği görülmüştür. Ayrıca öğrenciler tarafından derse güdüleme, ilgi ve motivasyonu artırma, merak uyandırma, dersin eğlenceli olmasını sağlama, hayal gücünü çalıştırma ve çevredeki olaylara duyarlılık sağlama, soyut kavramların anlaşılmasını sağlama, bilgilendirici olma ve kalıcılığı artırma görüşleri ifade edilmiştir. Genel olarak bilişsel ve duyuşsal anlamda fayda sağlaması dolayısıyla Fen Bilimleri derslerinde hikâyelerin kullanımı önerilmiştir.
| Primary Language | Turkish |
|---|---|
| Subjects | Primary Education, Science Education |
| Journal Section | Articles |
| Authors | |
| Publication Date | June 25, 2025 |
| Submission Date | February 26, 2025 |
| Acceptance Date | May 23, 2025 |
| Published in Issue | Year 2025 Volume: 9 Issue: 32 |
Works published in the journal Asian Studies are licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.