Matematik kaygısı, öğrencilerin matematik başarısını etkileyen önemli bir duyuşsal faktördür. Matematik başarısının arttırılması için matematik kaygısının başarı üzerindeki etkisi belirlenmeli, matematik kaygısının nedenleri derinlemesine incelenmelidir. Bu çalışmada, ilköğretim 8. sınıf öğrencilerinin matematik kaygı düzeyleri ile LGS matematik alt testi başarıları arasındaki ilişkiyi incelemek; matematik kaygısı ve LGS başarı düzeylerinin cinsiyete göre farklılaşıp farklılaşmadığını belirlemek; ayrıca öğrencilerin matematik kaygılarına ilişkin nedenleri ortaya koyarak kaygıyı azaltmaya yönelik unsurları belirlemek amaçlanmıştır. Araştırmada karma araştırma yöntemi kullanılmıştır. 2022-2023 eğitim öğretim yılında Samsun ili Kavak ilçesinde 8. Sınıfta öğrenim gören 190 öğrenci araştırmanın örneklemini oluşturmaktadır. Araştırmada nicel veriler “Matematik Kaygı-Endişesi Ölçeği”, nitel veriler ise “Yarı Yapılandırılmış Görüşme Formu” ile toplanmıştır. Verilerin analizinde; t-testi, Mann-Whitney U, Spearmen sıra farkları korelasyon katsayısı kullanılmıştır. Araştırmanın nitel kısmında ise katılımcılardan toplanan görüşme veriler içerik analizi ile değerlendirilmiştir. Elde edilen bulgulara göre öğrencilerin matematik kaygıları orta düzeyde, LGS matematik başarı düzeyleri ise düşük olarak belirlenmiştir. Cinsiyet değişkeni açısından yapılan analizde erkek öğrencilerin matematik kaygı düzeylerinin kız öğrencilere göre daha yüksek, LGS matematik başarılarının ise daha düşük olduğu tespit edilmiştir. Matematik kaygısı ile LGS matematik başarısı arasında negatif yönde anlamlı ve orta düzeyde ilişkili olduğu görülürken, matematik kaygısının LGS matematik başarısını %23 oranında yordadığı belirlenmiştir. Nitel kısım için gerçekleştirilen analiz sonucunda matematik kaygısının nedenleri; çevresel, eğitimsel ve kişisel olmak üzere üç ana kategoride toplanmıştır. Çevresel etmenler arasında ailenin beklentisi; eğitimsel etmenler arasında problemlerin uzun ve zor olması, beceri temelli problemler, matematiğin hayatın her alanında olması, deneme sınavları, öğretmen anlatımı yer almaktadır. Kişisel etmenler ise korku, stres, heyecan, telaş, sınav kaygısı, gelecek kaygısı, önyargı, eksik öğrenme, yapamayacağı düşüncesi olarak belirlenmiştir.
Mathematics anxiety is a significant affective factor influencing students' achievement in mathematics. In order to enhance mathematics performance, it is essential to determine the impact of mathematics anxiety on achievement and to thoroughly examine its underlying causes. This study aimed to investigate the relationship between mathematics anxiety levels and success on the mathematics subtest of the High School Entrance Exam (LGS) among 8th grade students. Additionally, it examined whether mathematics anxiety and LGS achievement levels differ significantly by gender and explored the underlying causes of mathematics anxiety along with factors that may help reduce it. A mixed-method research design was employed. The study sample consisted of 190 8th grade students attending schools in Kavak district of Samsun province during the 2022–2023 academic year. Quantitative data were collected using the Mathematics Anxiety Scale, while qualitative data were obtained through a semi-structured interview form. For data analysis, t-test, Mann-Whitney U test, and Spearman’s rank-order correlation coefficient were utilized. Qualitative data were analyzed through content analysis. The findings revealed that students' mathematics anxiety was at a moderate level, while their LGS mathematics achievement was low. Regarding gender, male students had higher levels of mathematics anxiety and lower mathematics achievement scores compared to female students. A significant negative and moderate correlation was found between mathematics anxiety and LGS mathematics achievement, and mathematics anxiety was found to predict 23% of the variance in LGS mathematics success. Qualitative analysis indicated that the causes of mathematics anxiety fell into three main categories: environmental, educational, and personal. Environmental factors included parental expectations; educational factors comprised the difficulty and length of problems, skill-based questions, the pervasiveness of mathematics in everyday life, practice tests, and instructional approaches. Personal factors included fear, stress, excitement, panic, test anxiety, future concerns, prejudice, incomplete learning, and a lack of self-confidence.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Mathematics Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | September 25, 2025 |
Submission Date | February 11, 2025 |
Acceptance Date | September 6, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 9 Issue: 33 |
Works published in the journal Asian Studies are licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.