Bu araştırmada istenmeyen öğrenci davranışları, nedenleri, öğretmenlerin başa çıkma yöntemleri ve bu davranışların eğitim öğretim sürecine yansımasının öğretmen görüşlerine göre incelenmesi amaçlanmıştır. Araştırmada nitel araştırma desenlerinden fenomenoloji kullanılmıştır. Araştırmanın katılımcılarını Kahramanmaraş ilinin farklı okullarının çeşitli kademelerinde görev yapan 15 öğretmen oluşturmuştur. Araştırmada veri toplama aracı olarak araştırmacılar tarafından hazırlanan yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılmıştır. Araştırmanın verileri içerik analiziyle analiz edilmiştir. Araştırmada istenmeyen öğrenci davranışlarının; okul kurallarına uymamak, okul eşyalarına zarar vermek, okulu temiz tutmamak, saygısız konuşmak, hakaret etmek, el şakası yapmak, kavga yapmak, arkadaşlarının eşyalarını izinsiz kullanmak, saldırgan davranışlar sergilemek ve argo konuşmak olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Araştırma sonucuna göre istenmeyen öğrenci davranışlarının aile kaynaklı nedenleri; aile ilgisizliği, ailenin eğitime önem vermemesi, olumsuz aile yaşantıları, değerlerin öğretilememesi, ailelerin rol model olamaması ve aile içi iletişimin zayıf olmasıdır. Araştırmanın başka bir sonucuna göre istenmeyen öğrenci davranışlarının öğrenci kaynaklı nedenleri; öğrencilerin kendilerini okula ait hissetmemeleri, empati eksikliği, dikkat çekme davranışı, ergen benmerkezciliği, sorumluluk üstlenmemeleri, ders çalışma alışkanlığının olmaması, kendilerini yetersiz hissetmeleridir. Araştırmada istenmeyen öğrenci davranışlarının; öğretmenlerde zihinsel yorgunluğa yol açtığı, motivasyonlarını düşürdüğü, çalışma isteklerini azalttığı, ayrıca ders sürecini olumsuz etkilediği, dersin verimini düşürdüğü, okul kültürünü olumsuz etkilediği ve diğer öğrencilerin öğrenmesine engel oluşturduğu sonucuna ulaşılmıştır.
In this study, it was aimed to examine the undesirable student behaviours, their causes, teachers’coping methods and the reflection of these behaviours on the education process according to teachers’ views. Phenomenology, one of the qualitative research designs, was used in the study. The study group of the research consisted of 15 teachers working at various levels (primary, secondary and high school) in different schools in Kahramanmaraş province. Content analysis was used to analyse the data. In the study, it was concluded that the undesirable student behaviours were; disobeying school rules, damaging school belongings, not keeping the school clean, speaking disrespectfully, insulting, playing pranks, fighting, exhibiting aggressive behaviours and slang. According to the results of the research, the family-related causes of undesirable student behaviours are family indifference, family's lack of importance to education, negative family experiences, inability to teach values, inability of families to be role models and poor communication within the family. According to the results of the research, the student-induced causes of undesirable student behaviours are: students not feeling that they belong to the school, having poor empathy skills, adolescent egocentrism, students not assuming responsibility, not having the habit of studying, and feeling inadequate. Based on the findings another result of the research, undesirable student behaviours cause mental fatigue in teachers, reduce their motivation, decrease their willingness to work, negatively affect the lesson process, disrupt the flow of the lesson, reduce the efficiency of the lesson, negatively affect the school culture and create obstacles to the learning of other students.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Curriculum and Instration (Other) |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | September 25, 2025 |
Submission Date | June 24, 2025 |
Acceptance Date | September 16, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 9 Issue: 33 |
Works published in the journal Asian Studies are licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.