The aim of this study is to describe preschool teachers’ views on fostering the language skills outlined in the 2013 Preschool Education Curriculum. The research was designed qualitatively and addressed five sub-problems. A data collection tool developed by the researchers was administered via online platforms. The study group consisted of 20 preschool teachers with an average age of 30 years and approximately six years of professional experience. Data were analyzed through content analysis. Findings revealed that teachers most frequently used drama, discussion, and play to support children’s language development. Turkish language activities were identified as the most commonly preferred type, while storytelling materials were the most frequently employed tools, followed by technological, sensory, and conceptual materials. Regarding assessment, questioning was the most widely applied method. Participants reported challenges such as insufficient readiness, diverse interests, special educational needs, and crowded classrooms. Additional findings emphasized the importance of enhancing family involvement and providing in-service training to support inclusive practices. Overall, the study highlights that play- and drama-based approaches are effective in promoting language skills, consistent with previous research, and underscores the need for inclusive and family-oriented practices in preschool education.
Pre-School Education Language Acquisition Pre-School Teaching Family Involvement Inclusive Education
Bu araştırmada, okul öncesi öğretmenlerinin 2013 yılında yayınlanan okul öncesi eğitim programında belirlenen dil becerilerinin çocuklara kazandırılmasına yönelik görüşlerini betimlemek amaçlanmıştır. Araştırma, bu amaç doğrultusunda belirlenen beş alt problem kapsamında nitel olarak desenlenmiştir. Araştırmacılar tarafından öğretmenlere yönelik bir veri toplama aracı hazırlanmıştır. Çalışma grubunu, yaş ortalamaları 30, ortalama altı buçuk yıllık mesleki deneyimli 20 okul öncesi öğretmeni oluşturmuştur. Elde edilen veriler içerik analizine tabi tutulmuştur. Katılımcıların dil becerilerini kazandırmak için en sık drama, tartışma ve oyunu kullandığı analiz edilmiştir. En çok kullanılan etkinlik türünün Türkçe etkinlikleri olduğu görülmüştür. Dil becerileri çalışılırken çoğunlukla hikâye anlatım materyallerinin tercih edilmiş, ardından sırayı teknolojik materyaller ile duyu ve kavram materyalleri izlemiştir. Dil becerilerini değerlendirme sürecinde soru sorma tekniğinin öne çıktığı görülmüştür. Katılımcılar, çocuklarla dil becerileri çalışırken çocukların hazırbulunuşluk düzeylerinin yeterli olmamasından, farklı ilgi alanlarına sahip olmasından, özel gereksinim ihtiyaçlarından ve sınıfların kalabalık olmasından kaynaklanan güçlüklülerle karşılaştıklarını vurgulamıştır. Elde edilen diğer bulgulara göre, okul öncesi eğitimde aile katılımının artırılması; kapsayıcı eğitim uygulamalarının okul öncesi öğretmenlerine yönelik olarak hizmet içi eğitimlerle desteklenmesi gerektiği görülmüştür. Araştırma sonuçları oyun ve drama temelli uygulamaların dil becerilerini kazandırmada etkili bir yol olduğunu ortaya koyan alan yazındaki benzer bulgularla örtüşmekte, okul öncesinde kapsayıcı ve aile katılımını destekleyen yaklaşımları desteklemektedir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Early Childhood Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | September 25, 2025 |
Submission Date | August 5, 2025 |
Acceptance Date | September 24, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 9 Issue: 33 |
Works published in the journal Asian Studies are licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.