Zeytinyağı turizmi, özellikle Akdeniz havzasında zeytin ağaçlarının yoğun olduğu kırsal alanlarda hızlı bir gelişme gösteren yeni bir turizm türüdür. Bu makalenin amacı, yeni turizm türü olan zeytinyağı turizminin Türkiye’deki gelişimini, başlıca faaliyetlerini tanımlayarak açıklamaktır. Bu amaçla, sistematik literatür analiz yöntemi kullanılarak, Türkiye’de zeytinyağı turizminin unsurlarına odaklanan ve turizm potansiyelini ortaya koyan bir içerik analizi yapılmıştır. İçerik analizinde toplam 20 makale değerlendirilerek turizm ürünleri, turizm türleri, turist tipolojisi ve sürdürülebilirlik temaları tespit edilmiştir. Bulgular, Türkiye’deki turizm sektörünün, özellikle zeytinyağı turizmi bağlamında bir büyüme ve gelişme dönemi geçirdiğini göstermiştir. Bu gelişme, festivaller, şenlikler ve müzeler dahil olmak üzere çeşitli ürün ve hizmetlerin ortaya çıkmasıyla karakterize edilmektedir. Ayrıca, tadımlar ve atölyeler gibi deneyimsel katılım faaliyetlerinin yaygınlaşması, sektörün büyümesine katkıda bulunmaktadır. Sürdürülebilirlik bağlamında, zeytinyağı ile ilgili zengin kültürel mirasa sahip bölgelerin kırsal kalkınma ve büyümede ekonomik, çevresel ve sosyo-kültürel sürdürülebilirliğinin, zeytin rotaları ve kültürel miras alanları gibi olgular aracılığı ile sağlandığı saptanmıştır.
Olive oil tourism is a relatively new form of tourism, particularly given its rapid development in rural areas characterised by dense olive groves across the Mediterranean basin. This study aims to elucidate the evolution of olive oil tourism in Türkiye by identifying its primary activities. A systematic literature review was conducted through content analysis of studies focusing on the elements of olive oil tourism in Türkiye, in order to reveal its tourism potential. A total of 20 articles were examined under themes such as tourism products, tourism types, tourist typology, and sustainability. The findings reveal that the tourism sector in Türkiye is experiencing growth and diversification, especially in relation to olive oil tourism. This development is driven by the emergence of various products and services, including festivals, celebrations, and museums, in addition to experiential activities such as tastings and workshops. Within the context of sustainability, the study demonstrates that olive oil tourism contributes to the economic, environmental, and socio-cultural sustainability of regions with strong cultural heritage related to olive cultivation—supporting rural development through olive routes and cultural heritage sites.
| Primary Language | Turkish |
|---|---|
| Subjects | Gastronomy, Sustainable Tourism, Tourism (Other) |
| Journal Section | Research Article |
| Authors | |
| Publication Date | December 1, 2025 |
| Submission Date | May 14, 2025 |
| Acceptance Date | September 11, 2025 |
| Published in Issue | Year 2025 Volume: 36 Issue: 3 - Turizm Tarihi Özel Sayısı |