Amaç: Araştırma, birinci basamak sağlık hizmetinden yararlananların hemşirelik imajına ilişkin algılarını ve bu algıya etki eden faktörleri belirlemek amacıyla gerçekleştirilmiştir.
Yöntem: Bu kesitsel araştırma, bir Aile Sağlığı Merkezi’ne kayıtlı bulunan, Nisan-Mayıs 2015 tarihlerinde ilgili merkeze başvurarak hizmet alan ve araştırmaya katılmaya gönüllü olan 1853 kişi ile yürütülmüştür. Araştırmada veri toplama aracı olarak bireylerin kişisel özelliklerini belirlemeye yönelik bilgi formu ve Hemşirelik İmajı Ölçeği kullanılmıştır. Hemşirelik imajı ölçeği ve üç alt boyutunun puanları üzerine etkisi olduğu belirlenen bağımsız değişkenlerin etkisini bir arada değerlendirmek için çoklu regresyon analizi (Backward yöntemi) yapılmıştır.
Bulgular: Çalışmada katılımcıların ölçekten ve alt boyutlarından aldıkları puan ortalamalarının 65.32±7.39 şeklinde orta düzeyde olumlu olduğu saptanmıştır. Çoklu regresyon analizi sonucunda dört değişkenin (meslek, eğitim durumu, ekonomik durumu, cinsiyet) katılımcıların hemşirelik imajı ölçeği toplam puanına ait değişimi %14 oranında açıkladığı görülmüştür. Regresyon katsayılarının anlamlılığına ilişkin t testi sonuçlarına göre anlamlı düzeyde etkili bulunan değişkenlerin meslek, eğitim düzeyi (p<.001), ekonomik durum (p<.01), cinsiyet (p<.05) şeklinde sıralandığı görülmüştür.
Sonuç: Çalışma sonucunda; toplumun hemşirelik imajına ilişkin algısının orta düzeyde olumlu olduğu, sosyo-ekonomik durum, eğitim durumu ve yaş değişkenlerinin artmasından olumsuz yönde etkilendiği, bununla birlikte hastanede refakatçi kalma, hemşireden hizmet alma durumunun genel görünüm imajına ilişkin algıyı olumsuz yönde etkilerken, mesleki ve eğitsel nitelikler ve iletişim alt boyutlarında olumlu algıya neden olduğu sonucuna ulaşılmıştır.
Aim: The research was carried out in order to determine primary healthcare users’ the nursing perceptions and factors which affects these perceptions.
Method: This cross-sectional research was included in the research sample of 1853 people who were registered in a Family Health Center, who applied to the relevant center between April and May 2015 and volunteered to participate in the research. In the research, information form determining the personal characteristics of individuals and “Nursing Image Scale” were used as data collection tools. Multiple regression analysis (backward method) was performed to evaluate the effects of independent variables determined to have an impact on the nursing image scale and the scores of the three sub-dimensions.
Results: In the study, it was determined that the average score of the participants from the scale and its sub-dimensions was 65.32 ± 7.39 and it was considered as moderately positive. As a result of multiple regression analysis, it was seen that four variables (occupation, educational status, economic status, gender) explained the change in the total score of the participants' nursing image scale by 14%. According to the t-test results regarding the significance of the regression coefficients, the variables that were found to be significantly effective were listed as occupation, education level (p <.001), economic status (p <.01), gender (p <.05).
Conclusion: As a result of the study; While the perception of the society about the nursing image is moderately positive, it is negatively affected by the increase in socioeconomic status, educational status and age variables, however, while admissions in hospital are negatively affected by the perception of the general image of the service status, professional and educational qualifications and communication It was concluded that it caused positive perception in its dimensions.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Health Care Administration |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | September 25, 2021 |
Submission Date | July 19, 2020 |
Published in Issue | Year 2021 Volume: 24 Issue: 3 |
Journal is listed in the EBSCO CINAHL Database since 2019.
Journal of Anatolian Nursing and Health Sciences is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 (CC BY-NC 4.0)