Abstract
Bu araştırmada, Yatılı İlköğretim Bölge Okulları (YİBO) ile normal eğitim
veren ilköğretim okulları (İO) ikinci kademe öğrencilerinin saldırganlık düzeyleri açısından
karşılaştırılması ve farklılıkların tespit edilmesi amaçlanmıştır.
Araştırmanın örneklemini, Erzurum iline bağlı üç ilçedeki yatılı ilköğretim bölge okulları ile yine
bu ilçelerdeki birer ilköğretim okulunun II. kademesinde öğrenim görmekte olan ve seçkisiz olarak
belirlenen toplam 451 öğrenciden oluşturulmuştur.
Örneklem grubuna “Saldırganlık Ölçekleri” testi uygulanarak, veriler SPSS istatistik programında
analiz edilmiştir. Sonuç olarak; YİBO öğrencilerinin “kendine dönük ve antisosyal saldırganlık”
düzeyleri yüksek bulunmuştur. Cinsiyetler açısından ayrı ayrı değerlendirildiğinde yatılı kızların
“kendine dönük saldırganlık” düzeyleri diğer kız öğrencilerden, yatılı erkek öğrencilerin ise
“antisosyal saldırganlık” düzeyleri diğer erkek öğrencilerden yüksek bulunmuştur. Yatılı kızların
antisosyal saldırganlık puanları ile normal öğrenim gören erkeklerin antisosyal saldırganlık
puanları arasında fark bulunmamıştır. Normal okullarda alt sınıflarda dolaylı saldırganlık puanları
yüksek iken yatılı okullarda alt ve üst sınıflar açısından bir fark bulunmamıştır.
Anahtar kelimeler: Saldırganlık, Yatılı İlköğretim Bölge Okulu (YİBO), Yansıtılmış Saldırganlık,
Kendine Dönük Saldırganlık, Antisosyal Saldırganlık.
In this investigation, it is aimed to compare the students of the boarding and non-boarding
secondary schools in terms of their aggression levels and to determine the differences between
them.
The research group was composed of 451 secondary school students. The subjects were choosen from
three different districts of Erzurum.
“The Agression Scales” was applied to the subjects and the data was analyzed by using SPSS
statistics programme.
The results can be summarized as follow; Antisocial and self aggression levels of the boarder
students were found high. The self aggression level of the female boarder students were found
higher than the other female student subjects; and the antisocial aggression level of boarder male
students were found higher than the male students in secondary schools. There was no difference
between the female boarders and the male students in secondary schools in terms of their antisocial
aggression levels. In secondary schools the covert aggression levels of sub-classes were higher. In
the boarding schools no difference was observed among the sub and upper classes.
Key words: Aggression, Boarding School, Projected Aggression, Self- Aggression, Antisocial
Aggression.