The history of Turkish revolution and Kemalism lesson tell the renewal process of Turkey after the independence struggle of Turkey, life of Atatürk and successful accomplishment of the struggle. The contents of the lesson explain these subjects, which also tries to earn the students different qualities. In the lesson, different educational methods are also required to teach the values which allow them to lead an honourable life by making their lives meaningful. The history of Turkish revolution and Kemalism lesson contains a total of 11 values tended to earn the students. The aim of this study is determine the proverbs, idioms and visual elements to teach some of these eleven values aimed to earn the students. The history of Turkish revolution and Kemalism lesson has the values such as responsibility, patriotism, cooperation, freedom, independence, self-confidence, modernisation, peace, respect for the great Turks and sensibility. Of these values, responsibility, cooperation, patriotism, diligence and respect for the great Turks were randomly selected. The study examined what proverbs, idioms and visual elements could be used in the education of these values
T.C. İnkılâp Tarihi ve Atatürkçülük Dersi Atatürk’ün yaşamı, Türkiye Cumhuriyeti’nin kurtuluş mücadelesi ve bu mücadelenin başarıyla sonuçlanmasının ardından ülkenin geçirdiği yenileşme sürecini anlatmaktadır. Ders içerisinde bu konular anlatılırken, aynı zamanda öğrencilere çeşitli değerlerin de kazandırılması amaçlanmaktadır. Bireylerin yaşamını anlamlı kılarak onların onurlu bir yaşam sürmelerini sağlayan değerlerin öğretimi için de ders içerisinde çeşitli öğretim uygulamaları gerekmektedir. T.C. İnkılâp Tarihi ve Atatürkçülük Dersi’nde öğrencilere kazandırılması amaçlanan toplam on bir değer bulunmaktadır. Bu çalışmanın amacı; bu derste kazandırılması amaçlanan bu on bir değerden bazılarının öğretiminde kullanılabilecek atasözleri, deyimler ve görsel öğeleri belirlemektir. T.C. İnkılâp Tarihi ve Atatürkçülük Dersi’nde öğretimi amaçlanan sorumluluk, vatanseverlik, dayanışma, özgürlük ve bağımsızlık, özgüven, çağdaşlaşma, çalışkanlık, barış, Türk büyüklerine saygı ve duyarlılık değerlerinden rastgele olarak sorumluluk, dayanışma, vatanseverlik, çalışkanlık ve Türk büyüklerine saygı değerleri seçilerek bu değerlerin öğretiminde hangi atasözü, deyim ve görsel öğelerin kullanılabileceği incelenmiştir.
Anahtar Kelimeler: T.C. İnkılâp Tarihi ve Atatürkçülük Dersi, Değer Öğretimi, Görsel Öğeler, Atasözü, Deyim
Teaching of Some Values in the History of Turkish Revolution and Kemalism Lesson through Proverbs, Idioms and Visual Elements
The history of Turkish revolution and Kemalism lesson tell the renewal process of Turkey after the independence struggle of Turkey, life of Atatürk and successful accomplishment of the struggle. The contents of the lesson explain these subjects, which also tries to earn the students different qualities. In the lesson, different educational methods are also required to teach the values which allow them to lead an honourable life by making their lives meaningful. The history of Turkish revolution and Kemalism lesson contains a total of 11 values tended to earn the students. The aim of this study is determine the proverbs, idioms and visual elements to teach some of these eleven values aimed to earn the students. The history of Turkish revolution and Kemalism lesson has the values such as responsibility, patriotism, cooperation, freedom, independence, self-confidence, modernisation, peace, respect for the great Turks and sensibility. Of these values, responsibility, cooperation, patriotism, diligence and respect for the great Turks were randomly selected. The study examined what proverbs, idioms and visual elements could be used in the education of these values.
Keywords: History of Turkish Revolution Lesson, Education of Value
Primary Language | tr;en |
---|---|
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | January 20, 2015 |
Submission Date | January 20, 2015 |
Published in Issue | Year 2015 Issue: 29 |