Research Article
BibTex RIS Cite

SPORCULARIN BAZI DEĞİŞKENLERE GÖRE LİDERLİK ÖZELLİKLERİNİN İNCELENMESİ

Year 2020, Issue: 40, 26 - 37, 30.06.2020
https://doi.org/10.33418/ataunikkefd.747190

Abstract

Etkili liderlik anlayışı sosyal yaşamın her alanında etkili olmakla beraber, daha çok sağlık mesleği açısından anlamlı olacağı kabul edilmektedir. 2020 yılının ilk çeyreğinde insanlığın yüzleşmeye başladığı küresel sağlık sorunları yaşanırken bu konunun daha anlaşılır olduğu söylenebilir. Modern anlamda liderliğin tanımı geleneksel tanımlamayla karizmatik ve kişisel liderlik algısından farklılaşmıştır.
1830’lu yılların sonundan 1930’lu yıllara doğru liderlik teorileri gücün denetimi altında şekilleniyordu. “Büyük Adam” teorisine göre, liderler doğar sonradan yapılmaz/olunmaz şeklindeydi. Ancak daha sonraki yıllarda kişisel özellikler çerçevesinde liderlik anlayışı değişmeye başladı. 1940’lı yıllarda “Trait” kişisel özellik teorisi ortaya çıktı. Bu teori bir liderde bulunması gereken yeterlikler üzerinde duruyordu. Bunlar; kapasite, başarı, sorumluluk, katılımcılık, statü ve durum idi. Ancak bu yeterlikler bile açıkçası ideal bir lideri tanımlamak için yeterli değildi. İşte günümüzün liderlik anlayışı toplumsal ihtiyaç ve taleplere göre sürekli bir değişim içerisindedir.
Eğitim yönetimi alanında da öğretmenlerimizin öğrenmeyi yöneten liderler oldukları düşünülebilir. Yapılan çalışmada; sağlak ve solaklık, cinsiyet, sınıf düzeyi, doğum yeri, spor yapıp yapmama durumu ve spor branşı değişkenlerine göre sporcuların liderlik anlayışları arasında farklılığın olup olmadığına bakılmıştır. Veri analizi için “k2 (x2)” analiz yöntemi kullanılmıştır. Sonuç olarak katılımcıların liderlik anlayışları arasında anlamlı bir ilişki ve farka rastlanmamıştır.

References

  • Barbour, J. D. (2008). Contingency theories. In: Marturano, A. & Gosling, J. (eds.) Leadership: the key concepts. London: Routledge, pp. 25-29.
  • Bass, B. M. (1974). Bass and Stogdill’s handbook of leadership: theory research and managerial application. New York: Free Press.
  • Burns, J. M. (1978). Leadership. New York. Harper & Row. Blake, R. R. And Mouton, J. S. (1964). The managerial grid. Houston, TX: Gulf.
  • Blake, R. R. and Mouton, J. S. (1985). The managerial grid, III. Houston, TX: Gulf.
  • Canbolat, G. S. (2016). Yöneticilerin liderlik tarzlarına ilişkin çalışan algıları, çedaş grup şirketleri örneği (çorumgaz, sürmeligaz, kargaz). Hitit Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Çorum.
  • Demir, C., Yılmaz, M. K., Çevirgen, A. (2010) Liderlik yaklaşımları ve liderlik tarzlarına ilişkin bir araştırma, Alanya İşletme Fakültesi Dergisi, s.1. ss.129-152.
  • Eskiyecek C. G., Bayazıt B, Sarı İ. (2015). Sporcularda tercih edilen antrenör liderlik davranışlarının yaş, cinsiyet ve spor dalı açısından incelenmesi (diyarbakır örneği). Uluslararası Hakemli Akademik Spor Sağlık ve Tıp Bilimleri Dergisi. s.34.
  • Fiedler, F. E. (1967). A theory of leadership effectiveness. New York: McGraw-Hill.
  • Güven, T. (2000). Vizyoner liderlik ve takım oluşturmada liderin vizyonunun rolü, Gazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Ankara.
  • Gordon, M. (2007). Leadership: a guide to developing enlightened leadership – 26 lessons from A to Z. Horsham: Roffey Institute, (electronic resource), Libraries Australia.
  • Hersey, P. and Blanchard, K. H. (1969). Life cycle theory of leadership. Training and Development Journal, 23, 26-33.
  • Hersey, P. and Blanchard, K. H. (1974). So you want to know your leadership style? Training and Development Journal, 28, 22-37.
  • House, R. J. and Mitchell, T. R. (1974). A path-goal theory of leader effectiveness. Journal of Contemporary Business 3: 81-97.
  • Lewin, K., Lippitt, R. and White, R. (1939). Patterns of aggressive behavior in experimentally created social climates. Journal of Social Psychology: 271–301.
  • Price, T. L. (2003). The ethics of authentic transformational leadership. The Leadership Quarterly, 14, 67-81.
  • Rodan, G. (2004). Trancparency and authoriterian rule in Southeast Asia. Singapore and Malaysia. RoutledgeCurzon, Taylor & Francis Group, London and Newyork.
  • Stogdill, M. R. (1974). Handbook of leadership: a survey of theory and research. Free Press. English.
  • Url. (2020). https://www.coursehero.com/file/30356453/final-leadership-composite-report-with references-26-06-17pdf/ Erişim Tarihi: 02.02.2020.
Year 2020, Issue: 40, 26 - 37, 30.06.2020
https://doi.org/10.33418/ataunikkefd.747190

Abstract

References

  • Barbour, J. D. (2008). Contingency theories. In: Marturano, A. & Gosling, J. (eds.) Leadership: the key concepts. London: Routledge, pp. 25-29.
  • Bass, B. M. (1974). Bass and Stogdill’s handbook of leadership: theory research and managerial application. New York: Free Press.
  • Burns, J. M. (1978). Leadership. New York. Harper & Row. Blake, R. R. And Mouton, J. S. (1964). The managerial grid. Houston, TX: Gulf.
  • Blake, R. R. and Mouton, J. S. (1985). The managerial grid, III. Houston, TX: Gulf.
  • Canbolat, G. S. (2016). Yöneticilerin liderlik tarzlarına ilişkin çalışan algıları, çedaş grup şirketleri örneği (çorumgaz, sürmeligaz, kargaz). Hitit Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Çorum.
  • Demir, C., Yılmaz, M. K., Çevirgen, A. (2010) Liderlik yaklaşımları ve liderlik tarzlarına ilişkin bir araştırma, Alanya İşletme Fakültesi Dergisi, s.1. ss.129-152.
  • Eskiyecek C. G., Bayazıt B, Sarı İ. (2015). Sporcularda tercih edilen antrenör liderlik davranışlarının yaş, cinsiyet ve spor dalı açısından incelenmesi (diyarbakır örneği). Uluslararası Hakemli Akademik Spor Sağlık ve Tıp Bilimleri Dergisi. s.34.
  • Fiedler, F. E. (1967). A theory of leadership effectiveness. New York: McGraw-Hill.
  • Güven, T. (2000). Vizyoner liderlik ve takım oluşturmada liderin vizyonunun rolü, Gazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Ankara.
  • Gordon, M. (2007). Leadership: a guide to developing enlightened leadership – 26 lessons from A to Z. Horsham: Roffey Institute, (electronic resource), Libraries Australia.
  • Hersey, P. and Blanchard, K. H. (1969). Life cycle theory of leadership. Training and Development Journal, 23, 26-33.
  • Hersey, P. and Blanchard, K. H. (1974). So you want to know your leadership style? Training and Development Journal, 28, 22-37.
  • House, R. J. and Mitchell, T. R. (1974). A path-goal theory of leader effectiveness. Journal of Contemporary Business 3: 81-97.
  • Lewin, K., Lippitt, R. and White, R. (1939). Patterns of aggressive behavior in experimentally created social climates. Journal of Social Psychology: 271–301.
  • Price, T. L. (2003). The ethics of authentic transformational leadership. The Leadership Quarterly, 14, 67-81.
  • Rodan, G. (2004). Trancparency and authoriterian rule in Southeast Asia. Singapore and Malaysia. RoutledgeCurzon, Taylor & Francis Group, London and Newyork.
  • Stogdill, M. R. (1974). Handbook of leadership: a survey of theory and research. Free Press. English.
  • Url. (2020). https://www.coursehero.com/file/30356453/final-leadership-composite-report-with references-26-06-17pdf/ Erişim Tarihi: 02.02.2020.
There are 18 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Other Fields of Education, Studies on Education
Journal Section Makaleler
Authors

Ahmet Gökhan Yazıcı 0000-0001-7069-304X

Muhammed Çağatay Engin 0000-0002-9302-9587

Kübra Özdemir 0000-0003-1576-2131

Publication Date June 30, 2020
Submission Date June 4, 2020
Acceptance Date June 22, 2020
Published in Issue Year 2020 Issue: 40

Cite

APA Yazıcı, A. G., Engin, M. Ç., & Özdemir, K. (2020). SPORCULARIN BAZI DEĞİŞKENLERE GÖRE LİDERLİK ÖZELLİKLERİNİN İNCELENMESİ. Atatürk Üniversitesi Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi Dergisi(40), 26-37. https://doi.org/10.33418/ataunikkefd.747190