Etkili liderlik anlayışı sosyal yaşamın her alanında etkili olmakla beraber, daha çok sağlık mesleği açısından anlamlı olacağı kabul edilmektedir. 2020 yılının ilk çeyreğinde insanlığın yüzleşmeye başladığı küresel sağlık sorunları yaşanırken bu konunun daha anlaşılır olduğu söylenebilir. Modern anlamda liderliğin tanımı geleneksel tanımlamayla karizmatik ve kişisel liderlik algısından farklılaşmıştır.
1830’lu yılların sonundan 1930’lu yıllara doğru liderlik teorileri gücün denetimi altında şekilleniyordu. “Büyük Adam” teorisine göre, liderler doğar sonradan yapılmaz/olunmaz şeklindeydi. Ancak daha sonraki yıllarda kişisel özellikler çerçevesinde liderlik anlayışı değişmeye başladı. 1940’lı yıllarda “Trait” kişisel özellik teorisi ortaya çıktı. Bu teori bir liderde bulunması gereken yeterlikler üzerinde duruyordu. Bunlar; kapasite, başarı, sorumluluk, katılımcılık, statü ve durum idi. Ancak bu yeterlikler bile açıkçası ideal bir lideri tanımlamak için yeterli değildi. İşte günümüzün liderlik anlayışı toplumsal ihtiyaç ve taleplere göre sürekli bir değişim içerisindedir.
Eğitim yönetimi alanında da öğretmenlerimizin öğrenmeyi yöneten liderler oldukları düşünülebilir. Yapılan çalışmada; sağlak ve solaklık, cinsiyet, sınıf düzeyi, doğum yeri, spor yapıp yapmama durumu ve spor branşı değişkenlerine göre sporcuların liderlik anlayışları arasında farklılığın olup olmadığına bakılmıştır. Veri analizi için “k2 (x2)” analiz yöntemi kullanılmıştır. Sonuç olarak katılımcıların liderlik anlayışları arasında anlamlı bir ilişki ve farka rastlanmamıştır.
Liderlik Liderlik Özellikleri Liderlik Tutum ve Davranışları
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Alan Eğitimleri, Eğitim Üzerine Çalışmalar |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Haziran 2020 |
Gönderilme Tarihi | 4 Haziran 2020 |
Kabul Tarihi | 22 Haziran 2020 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2020 Sayı: 40 |