Research Article
BibTex RIS Cite

8.SINIF FEN BİLİMLERİ ÖĞRETİM PROGRAMININ VE 2019,2020 YILLARINA AİT LGS SORULARININ SOLO TAKSONOMİSİNE GÖRE İNCELENMESİ

Year 2021, Issue: 43, 279 - 297, 29.12.2021
https://doi.org/10.33418/ataunikkefd.835873

Abstract

Bu araştırmada 8.sınıf fen bilimleri öğretim programı ve 2019-2020 yıllarına ait liseye geçiş sınavı soruları SOLO taksonomisine göre analiz edilmesi amaçlanmıştır. Doküman inceleme yöntemi kullanılarak yapılan araştırmada sorular ve kazanımlar Fizik, Kimya, Yer Bilimleri ve Biyoloji alanlarına ayrılarak incelenmiştir. Alanlara ait kazanımların ve sınav sorularının SOLO ortalaması hesaplanmış ve karşılaştırılmıştır. Öğrencilerin bir üst öğrenime hazırlanmasında ve ölçülmesinde yetersizlik olduğu ve kazanımlarla soruların farklı bilişsel seviyelere eşit dağılmadığı tespit edilmiştir. Buna göre öğrencilerden edinmeleri beklenen kazanımlarla ölçülen kazanımların kısmen uyumlu olduğu söylenebilir. Bu durum bir üst öğrenime geçiş yeterliliğinin ölçülmesinde eksiklik olarak görülebilir. Sınavlarda tüm bilişsel seviyelere yönelik sorulara kazanımlarla uyumlu şekilde yer verilmesi önerilebilir.

References

  • Arı, A. (2013). Bilissel alan sınıflamasında yenilenmis Bloom, SOLO, Fink, Dettmer taksonomileri. Sosyal Bilimler Dergisi, 13(2), 259–290. https://doi.org/10.12780/uusbd164
  • Arı, A., & İnci, T. (2015). Sekizinci sınıf fen ve teknoloji dersine ilişkin ortak sınav sorularının değerlendirilmesi. Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 8/4(2015), 16–50. https://doi.org/10.1145/3132847.3132886
  • Aydoğmuş, E. (2008). Lise 2 fizik dersi iş-enerji konusunun öğretiminde 5e modelinin öğrenci başarısına etkisi [Selçuk üniversitesiniversitesi]. In Selçuk üniversitesiniversitesi. http://acikerisimarsiv.selcuk.edu.tr:8080/xmlui/handle/123456789/6295
  • Bozkurt, E., & Sarıkoç, A. (2008). Fizik Eğitiminde sanal laboratuar, geleneksel laboratuarın yerini tutabilir mi? Ahmet Keleşoğlu Eğitim Fakültesi Dergisi, 25(April), 89–100.
  • Brabrand, C., & Dahl, B. (2009). Using the SOLO taxonomy to analyze competence progression of university science curricula. Higher Education, 58(4), 531–549. https://doi.org/10.1007/s10734-009-9210-4
  • Cangüven, H. D., Öz, O., Binzet, G., & Avcı, G. (2017). Milli Eğitim Bakanlığı 2017 Fen bilimleri taslak programının yenilenmiş bloom taksonomisine göre incelenmesi. IJOEEc, 2(September), 1–4. https://doi.org/10.1103/PhysRevLett.93.115503
  • Cohen, L.,Manion, L. ve Morrison, K. (2007). Researchmethods in education. London: RoutledgeFalmer.
  • Çetin, B., Boran, A., & Yazıcı, N. (2014). Fizik eğitiminde başarının ölçülmesinde solo taksonomisine göre hazırlanan rubriklerin incelenmesi. Bayburt Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, II, 32–71.
  • Dong, L., Wang, J., Li, W., Cao, J., & Bao, L. (2019). An ınvestigation and analysis on the ımprovement of primary school students’ learning accomplishment by attending ınnovation course, Based on the SOLO Taxonomy and Analytic Hierarchy Process. 268(Sohe), 451–458. https://doi.org/10.2991/sohe-19.2019.74
  • Ekinci, O., & Bal, A. P. (2019). 2018 yılı liseye geçiş sınavı (lgs) matematik sorularının öğrenme alanları ve Yenilenmiş Bloom taksonomisi bağlamında değerlendirilmesi. Anemon Muş Alparslan Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 7(3), 1–1. https://doi.org/10.18506/anemon.462717
  • Elazzabi˙, A., & Kaçar, A. (2020). Investigation of Libyan and Turkish students’ thinking levels in solving quadratic word problems based on SOLO taxonomy. Pegem Egitim ve Ogretim Dergisi, 10(1), 283–316. https://doi.org/10.14527/pegegog.2020.010
  • Gezer, M., & İlhan, M. (2015). Sosyal bilgiler dersi öğretim programı kazanımları ile ders kitabı değerlendirme sorularının SOLO Taksonomisine göre incelenmesi. Sakarya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 29, 1–25. https://dergipark.org.tr/en/pub/sakaefd/issue/11234/134216
  • Gökulu, A. (2015). Evaluation of exam questions of science and technology teachers and science and technology lesson teog questions according to revised Bloom Taxonomy. Route Educational and Social Science Journal, 2(April). http://www.ressjournal.com/Makaleler/434572096_28 Aytül Gökulu.pdf
  • İlhan, M., & Gezer, M. (2017). Degerlendirme sorularinin bilissel düzeylerinin tespitinde SOLO ve revize edilmis Bloom taksonomisi’ne dayalı siniflamalarin güvenirliklerinin karsilastirilmasi. Pegem Egitim ve Ogretim Dergisi, 7(4), 637–662. https://doi.org/10.14527/pegegog.2017.023
  • Karaman, P., & Karaman, A. (2016). Fen bilimleri öğretmenlerinin yenilenen fen bilimleri öğretim programına yönelik görüşleri. Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 18(1), 243–269. https://doi.org/10.17556/jef.65883
  • Kurnaz, M. A. (2014). Öğretmen adaylarının ölçme ve değerlendirmenin gerekçesi ve öğrenme değişiminin belirlenmesi hakkındaki kavramsal anlamlandırmaları. Kuram ve Uygulamada Egitim Bilimleri, 14(5), 1988–1994. https://doi.org/10.12738/estp.2014.5.1671
  • Özcan, C., & Kaptan, F. (2019). 2018 yılı fen bilimleri öğretim programının fen bilimleri için uyarlanmış Bloom Taksonomisine göre incelenmesi. Gaziantep Üniversitesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 3–2, 80–90.
  • Özcan, H., Oran, Ş., & Arık, S. (2018). Fen bilimleri dersi 2013 ve 2017 öğretim programlarının öğretmen görüşlerine göre karşılaştırmalı incelenmesi. Başkent University Journal of Education, 2018(2), 156–166.
  • Paniç, G., & Akdeniz, A. rıza. (2012). Yeni fizik öğretim programına ve uygulanmasına yönelik öğretmen görüşleri. Millî Eğitim, 196, 290–307.
  • Patterson, B. (2020). Analyzing student understanding of cryptography using the SOLO taxonomy. Cryptologia, 0(0), 1–11. https://doi.org/10.1080/01611194.2020.1755746
  • Polat, C. (2013). 9. sınıf biyoloji öğretim programının öğretimdeki rolünün sınıf içi öğretmen uygulamaları ile incelenmesi [m]. In Marmara Üniversitesi. https://katalog.marmara.edu.tr/eyayin/tez/eTez023428.pdf
  • Tanık, N., & Saraçoğlu, S. (2011). Fen ve teknoloji̇ dersi̇ yazili sorularinin Yeni̇lenmi̇ş Bloom Taksonomi̇si̇ ’ ne görı̇ncelenmesi̇. TÜBAV BİLİM DERGİSİ, 4, 235–246. https://avesis.erciyes.edu.tr/yayin/57120dac-14d4-4cb7-8753-7e7bd4e27b2b/fen-ve-teknoloji-dersi-yazili-sorularinin-yenilenmis-bloom-taksonomisine-gore-incelenmesi
  • Ünal, S., Çoştu, B., & Karataş, F. Ö. (2004). Türkiye’de fen bilimleri eğitimi alanindaki program geliştirme çalişmalarina genel bir bakiş. ResearchGate, 24,(2)(2), 183–202. https://www.researchgate.net/publication/237619880_Turkiye%27de_Fen_Bilimleri_Egitimi_Alanindaki_Program_Gelistirme_Calismalarina_Genel_Bir_Bakis_A_General_Look_at_the_Science_Curriculum_Development_Studies_in_Turkey
  • Yaz, Ö. V., & Kurnaz, M. A. (2017). 2013 Fen bilimleri öğretim programının incelenmesi. Uluslararası Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 2017(8), 173–184. http://dergipark.gov.tr/goputeb/issue/34591/382211
  • Yaz, Ö. V., & Kurnaz, M. A. (2020). Comparative analysis of the science teaching curricula in Turkey. SAGE Open, 10(1). https://doi.org/10.1177/2158244019899432
  • Yolcu, H. H. (2019). Analysis and evaluation of 3. and 4. Grade science course learning outcomes according to revised Bloom taxonomy. Elementary Education Online, 18(1), 253–262. https://doi.org/10.17051/ilkonline.2019.527214
  • Zoroğlu, S. L., & Dönmez, H. (2020). Fen bilimleri dersi öğretim programı 6., 7. ve 8. sınıf kazanımlarının SOLO taksonomisine göre incelenmesi. Celal Bayar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 18(1), 85–95. https://doi.org/10.18026/cbayarsos.547938
  • Zoroğlu, S. L., Olgun, M., & Kızılaslan, A. (2020). Fen bilimleri dersi ile ilgili yenilenmiş Bloom taksonomisine yönelik Türkiye’de yapılan araştırmaların içerik analizi. Trakya Eğitim Dergisi, 10(1), 22–27. https://doi.org/10.24315/tred.513081
Year 2021, Issue: 43, 279 - 297, 29.12.2021
https://doi.org/10.33418/ataunikkefd.835873

Abstract

References

  • Arı, A. (2013). Bilissel alan sınıflamasında yenilenmis Bloom, SOLO, Fink, Dettmer taksonomileri. Sosyal Bilimler Dergisi, 13(2), 259–290. https://doi.org/10.12780/uusbd164
  • Arı, A., & İnci, T. (2015). Sekizinci sınıf fen ve teknoloji dersine ilişkin ortak sınav sorularının değerlendirilmesi. Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 8/4(2015), 16–50. https://doi.org/10.1145/3132847.3132886
  • Aydoğmuş, E. (2008). Lise 2 fizik dersi iş-enerji konusunun öğretiminde 5e modelinin öğrenci başarısına etkisi [Selçuk üniversitesiniversitesi]. In Selçuk üniversitesiniversitesi. http://acikerisimarsiv.selcuk.edu.tr:8080/xmlui/handle/123456789/6295
  • Bozkurt, E., & Sarıkoç, A. (2008). Fizik Eğitiminde sanal laboratuar, geleneksel laboratuarın yerini tutabilir mi? Ahmet Keleşoğlu Eğitim Fakültesi Dergisi, 25(April), 89–100.
  • Brabrand, C., & Dahl, B. (2009). Using the SOLO taxonomy to analyze competence progression of university science curricula. Higher Education, 58(4), 531–549. https://doi.org/10.1007/s10734-009-9210-4
  • Cangüven, H. D., Öz, O., Binzet, G., & Avcı, G. (2017). Milli Eğitim Bakanlığı 2017 Fen bilimleri taslak programının yenilenmiş bloom taksonomisine göre incelenmesi. IJOEEc, 2(September), 1–4. https://doi.org/10.1103/PhysRevLett.93.115503
  • Cohen, L.,Manion, L. ve Morrison, K. (2007). Researchmethods in education. London: RoutledgeFalmer.
  • Çetin, B., Boran, A., & Yazıcı, N. (2014). Fizik eğitiminde başarının ölçülmesinde solo taksonomisine göre hazırlanan rubriklerin incelenmesi. Bayburt Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, II, 32–71.
  • Dong, L., Wang, J., Li, W., Cao, J., & Bao, L. (2019). An ınvestigation and analysis on the ımprovement of primary school students’ learning accomplishment by attending ınnovation course, Based on the SOLO Taxonomy and Analytic Hierarchy Process. 268(Sohe), 451–458. https://doi.org/10.2991/sohe-19.2019.74
  • Ekinci, O., & Bal, A. P. (2019). 2018 yılı liseye geçiş sınavı (lgs) matematik sorularının öğrenme alanları ve Yenilenmiş Bloom taksonomisi bağlamında değerlendirilmesi. Anemon Muş Alparslan Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 7(3), 1–1. https://doi.org/10.18506/anemon.462717
  • Elazzabi˙, A., & Kaçar, A. (2020). Investigation of Libyan and Turkish students’ thinking levels in solving quadratic word problems based on SOLO taxonomy. Pegem Egitim ve Ogretim Dergisi, 10(1), 283–316. https://doi.org/10.14527/pegegog.2020.010
  • Gezer, M., & İlhan, M. (2015). Sosyal bilgiler dersi öğretim programı kazanımları ile ders kitabı değerlendirme sorularının SOLO Taksonomisine göre incelenmesi. Sakarya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 29, 1–25. https://dergipark.org.tr/en/pub/sakaefd/issue/11234/134216
  • Gökulu, A. (2015). Evaluation of exam questions of science and technology teachers and science and technology lesson teog questions according to revised Bloom Taxonomy. Route Educational and Social Science Journal, 2(April). http://www.ressjournal.com/Makaleler/434572096_28 Aytül Gökulu.pdf
  • İlhan, M., & Gezer, M. (2017). Degerlendirme sorularinin bilissel düzeylerinin tespitinde SOLO ve revize edilmis Bloom taksonomisi’ne dayalı siniflamalarin güvenirliklerinin karsilastirilmasi. Pegem Egitim ve Ogretim Dergisi, 7(4), 637–662. https://doi.org/10.14527/pegegog.2017.023
  • Karaman, P., & Karaman, A. (2016). Fen bilimleri öğretmenlerinin yenilenen fen bilimleri öğretim programına yönelik görüşleri. Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 18(1), 243–269. https://doi.org/10.17556/jef.65883
  • Kurnaz, M. A. (2014). Öğretmen adaylarının ölçme ve değerlendirmenin gerekçesi ve öğrenme değişiminin belirlenmesi hakkındaki kavramsal anlamlandırmaları. Kuram ve Uygulamada Egitim Bilimleri, 14(5), 1988–1994. https://doi.org/10.12738/estp.2014.5.1671
  • Özcan, C., & Kaptan, F. (2019). 2018 yılı fen bilimleri öğretim programının fen bilimleri için uyarlanmış Bloom Taksonomisine göre incelenmesi. Gaziantep Üniversitesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 3–2, 80–90.
  • Özcan, H., Oran, Ş., & Arık, S. (2018). Fen bilimleri dersi 2013 ve 2017 öğretim programlarının öğretmen görüşlerine göre karşılaştırmalı incelenmesi. Başkent University Journal of Education, 2018(2), 156–166.
  • Paniç, G., & Akdeniz, A. rıza. (2012). Yeni fizik öğretim programına ve uygulanmasına yönelik öğretmen görüşleri. Millî Eğitim, 196, 290–307.
  • Patterson, B. (2020). Analyzing student understanding of cryptography using the SOLO taxonomy. Cryptologia, 0(0), 1–11. https://doi.org/10.1080/01611194.2020.1755746
  • Polat, C. (2013). 9. sınıf biyoloji öğretim programının öğretimdeki rolünün sınıf içi öğretmen uygulamaları ile incelenmesi [m]. In Marmara Üniversitesi. https://katalog.marmara.edu.tr/eyayin/tez/eTez023428.pdf
  • Tanık, N., & Saraçoğlu, S. (2011). Fen ve teknoloji̇ dersi̇ yazili sorularinin Yeni̇lenmi̇ş Bloom Taksonomi̇si̇ ’ ne görı̇ncelenmesi̇. TÜBAV BİLİM DERGİSİ, 4, 235–246. https://avesis.erciyes.edu.tr/yayin/57120dac-14d4-4cb7-8753-7e7bd4e27b2b/fen-ve-teknoloji-dersi-yazili-sorularinin-yenilenmis-bloom-taksonomisine-gore-incelenmesi
  • Ünal, S., Çoştu, B., & Karataş, F. Ö. (2004). Türkiye’de fen bilimleri eğitimi alanindaki program geliştirme çalişmalarina genel bir bakiş. ResearchGate, 24,(2)(2), 183–202. https://www.researchgate.net/publication/237619880_Turkiye%27de_Fen_Bilimleri_Egitimi_Alanindaki_Program_Gelistirme_Calismalarina_Genel_Bir_Bakis_A_General_Look_at_the_Science_Curriculum_Development_Studies_in_Turkey
  • Yaz, Ö. V., & Kurnaz, M. A. (2017). 2013 Fen bilimleri öğretim programının incelenmesi. Uluslararası Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 2017(8), 173–184. http://dergipark.gov.tr/goputeb/issue/34591/382211
  • Yaz, Ö. V., & Kurnaz, M. A. (2020). Comparative analysis of the science teaching curricula in Turkey. SAGE Open, 10(1). https://doi.org/10.1177/2158244019899432
  • Yolcu, H. H. (2019). Analysis and evaluation of 3. and 4. Grade science course learning outcomes according to revised Bloom taxonomy. Elementary Education Online, 18(1), 253–262. https://doi.org/10.17051/ilkonline.2019.527214
  • Zoroğlu, S. L., & Dönmez, H. (2020). Fen bilimleri dersi öğretim programı 6., 7. ve 8. sınıf kazanımlarının SOLO taksonomisine göre incelenmesi. Celal Bayar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 18(1), 85–95. https://doi.org/10.18026/cbayarsos.547938
  • Zoroğlu, S. L., Olgun, M., & Kızılaslan, A. (2020). Fen bilimleri dersi ile ilgili yenilenmiş Bloom taksonomisine yönelik Türkiye’de yapılan araştırmaların içerik analizi. Trakya Eğitim Dergisi, 10(1), 22–27. https://doi.org/10.24315/tred.513081
There are 28 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Other Fields of Education
Journal Section Makaleler
Authors

İlyas Acet 0000-0003-3324-7766

Azize Acet 0000-0002-8442-6062

Mehmet Altan Kurnaz 0000-0003-2824-4077

Publication Date December 29, 2021
Submission Date December 4, 2020
Acceptance Date September 30, 2021
Published in Issue Year 2021 Issue: 43

Cite

APA Acet, İ., Acet, A., & Kurnaz, M. A. (2021). 8.SINIF FEN BİLİMLERİ ÖĞRETİM PROGRAMININ VE 2019,2020 YILLARINA AİT LGS SORULARININ SOLO TAKSONOMİSİNE GÖRE İNCELENMESİ. Atatürk Üniversitesi Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi Dergisi(43), 279-297. https://doi.org/10.33418/ataunikkefd.835873