BibTex RIS Cite

ETKİLİ EĞİTİM İÇİN ETKİLİ ÖĞRETMENLİK

Year 2008, Volume: 12 Issue: 2, 213 - 221, 18.02.2010

Abstract

Bu çalısmada, son yıllarda eğitimde güncel bir kavram olan etkili
öğretmenlik konusu ele alınmıstır. Literatür taraması yapılmıs ve konu ile ilgili
yapılan kuramsal açıklamalar ile arastırma bulgularına yer verilmistir. Đlgililere
eğitim ve öğretimde etkili öğretmenlik konusunda yapılabilecekler hakkında
somut önerilerde bulunulmustur.

Anahtar Kelimeler: Eğitim, etkili öğretmenlik

 

Abstract: In this study, effective teaching which is a (current) popular concept in
education in recent years was studied. A research of literature was carried out and
the theoretical explanations and research findings were included. Some concrete
suggestions about the things that may be done related to effective teachings were
given to those who are interested in such issues.

Key Words: Education, effective Teaching

References

  • Akbaba, S. (2006) Öğrenme Psikolojisi. Aydan Matbaacılık, Genişletilmiş 3. Baskı, Ankara.
  • Arseven, A.D. (1986) Benlik tasarımının gelişimi ve okul başarısıyla ilişkisi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 1,15-26.
  • Bergtin, C. T. (1974) Öğrenci problemleri. Türkiye İş Bankası kültür yayınları, Ankara.
  • Berliner, D.C.(1987) “Simple vievs of effective teaching and a simple theory of classroom instruction’in Berliner D.C & Rosenshine, B.V. (Eds) Talks to Teachers, New York : Random House Inc.
  • Can, G. (1986) “Lise öğrencilerinin benlik tasarım düzeylerini etkileyen bazı etmenler”. (Yayınlanmamış doktora tezi).Hacettepe Üniversitesi, Ankara.
  • Capel, S., Leask, M., & Tourner, T. (1995) Learning to teach in the secondary school ‘ A Comparison to school experience . London & New York: Roudledge.
  • Chandler, M. (1983) Discipline: A piagetian perspective . In D. Dorr & M. Zax & J. W. Bonner (Eds.) The Psychology of Discipline. (pp.45-65) Connecticut: İnternational Universites Pres.
  • Clemson, P & Craft, A. (1981) ‘The Good or the Effective Teacher’ British Journal of In-Service Educatıon,7(2):2-5.
  • Dilekmen, M. (2001) İlköğretim sınıf öğretmenlerinin sınıf içi davranışları. Çağdaş Eğitim Dergisi, 276,31-36.
  • Doveston, T. (1985) The Effective Teacher in the Classroom,
  • Dissertation in England.
  • Dreikurs, R &Cassel, P. (1991)Discipline without tears.New York: Plume.
  • Erden,M.,Akman,Y.(1995).EğitimPsikolojisiGelişim-Öğrenme-Öğretme. ArkadaşYayınevi, Ankara.
  • Fontana, D. (1985) Classroom Control. The British Psychological Society, London.
  • Güçlü, N. (2000) Öğretmen davranışları. Milli Eğitim Dergisi,147, 21–23.
  • Kılıç, D. (2003) Öğretmenlik Mesleğine Giriş. Aktif Yayıncılık, Erzurum.
  • Kılıççı, Y. (1992). Okulda ruh sağlığı.Şafak Matbaacılık, Ankara.
  • Kutnick, P. Ve Jules, V.(1993) “Pupils Perceptions Of A Developmental perspective From Trinidad and Tobago, British Journal of Educational Psychology, 63, 400–413.
  • Küçükahmet, L. (1999) “İdeal Bir Öğretmen Nasıl Davranır? (Öğretmenlik Mesleğine Giriş), İstanbul:Alkım Yayınevi.
  • Lawrence, D. (1981) Development of self- esteem questionnaire. Britis Journal of Educational Psychology. 51,245-251.
  • Lawrence, D. (1988) Enhancing self- esteem in the classroom. Paul chapman publishing ltd.
  • Macrae, S. (1998) “ Classroom management and Organization” , becoming a teacher (Ed.) Justin dillion. M. Maguire. Open University Pres, New York ,128-140.
  • Mortimore, P.& Sammos, P.( 1997)“Teacher espectation”.Teaching and Learning in the primary school.(Ed.)Andrew pollard and Jill bourne.The open university, New York,1997.
  • Özdemir. S. ve Yalın,H.İ. (1998) Öğretmenlik Mesleğine Giriş, Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Richardson, J. ve Stop, P. (1987) Becoming A Primary Teacher, London:First Published.
  • Skaalvik,E.M.,&Hagtvet, K.A.(1990) academic achivement and self- concept:Analysis of causals predominance in a developmental prespective. Journal of Personality and Social Psychology, 58, 292- 3007.
  • Stanton, H., (1985) What makes a good teacher? Education nevs, Australian education index,19.
  • Stephens, P.& Crawley, T.(1994) Becoming an Effective Teacher, Cheltenham. Stanley Thornes Publishers Ltd.
  • Tezcan, M. (1981) “ Kuşaklar çatışması”Okuyan ve çalışan gençlik üzerine bir çalışma. (Doçentlik Tezi) , Ankara.
  • Yeşilyaprak, B. (2005) Eğitimde rehberlik hizmetleri. Nobel Yayın Dağıtım, Ankara.
Year 2008, Volume: 12 Issue: 2, 213 - 221, 18.02.2010

Abstract

References

  • Akbaba, S. (2006) Öğrenme Psikolojisi. Aydan Matbaacılık, Genişletilmiş 3. Baskı, Ankara.
  • Arseven, A.D. (1986) Benlik tasarımının gelişimi ve okul başarısıyla ilişkisi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 1,15-26.
  • Bergtin, C. T. (1974) Öğrenci problemleri. Türkiye İş Bankası kültür yayınları, Ankara.
  • Berliner, D.C.(1987) “Simple vievs of effective teaching and a simple theory of classroom instruction’in Berliner D.C & Rosenshine, B.V. (Eds) Talks to Teachers, New York : Random House Inc.
  • Can, G. (1986) “Lise öğrencilerinin benlik tasarım düzeylerini etkileyen bazı etmenler”. (Yayınlanmamış doktora tezi).Hacettepe Üniversitesi, Ankara.
  • Capel, S., Leask, M., & Tourner, T. (1995) Learning to teach in the secondary school ‘ A Comparison to school experience . London & New York: Roudledge.
  • Chandler, M. (1983) Discipline: A piagetian perspective . In D. Dorr & M. Zax & J. W. Bonner (Eds.) The Psychology of Discipline. (pp.45-65) Connecticut: İnternational Universites Pres.
  • Clemson, P & Craft, A. (1981) ‘The Good or the Effective Teacher’ British Journal of In-Service Educatıon,7(2):2-5.
  • Dilekmen, M. (2001) İlköğretim sınıf öğretmenlerinin sınıf içi davranışları. Çağdaş Eğitim Dergisi, 276,31-36.
  • Doveston, T. (1985) The Effective Teacher in the Classroom,
  • Dissertation in England.
  • Dreikurs, R &Cassel, P. (1991)Discipline without tears.New York: Plume.
  • Erden,M.,Akman,Y.(1995).EğitimPsikolojisiGelişim-Öğrenme-Öğretme. ArkadaşYayınevi, Ankara.
  • Fontana, D. (1985) Classroom Control. The British Psychological Society, London.
  • Güçlü, N. (2000) Öğretmen davranışları. Milli Eğitim Dergisi,147, 21–23.
  • Kılıç, D. (2003) Öğretmenlik Mesleğine Giriş. Aktif Yayıncılık, Erzurum.
  • Kılıççı, Y. (1992). Okulda ruh sağlığı.Şafak Matbaacılık, Ankara.
  • Kutnick, P. Ve Jules, V.(1993) “Pupils Perceptions Of A Developmental perspective From Trinidad and Tobago, British Journal of Educational Psychology, 63, 400–413.
  • Küçükahmet, L. (1999) “İdeal Bir Öğretmen Nasıl Davranır? (Öğretmenlik Mesleğine Giriş), İstanbul:Alkım Yayınevi.
  • Lawrence, D. (1981) Development of self- esteem questionnaire. Britis Journal of Educational Psychology. 51,245-251.
  • Lawrence, D. (1988) Enhancing self- esteem in the classroom. Paul chapman publishing ltd.
  • Macrae, S. (1998) “ Classroom management and Organization” , becoming a teacher (Ed.) Justin dillion. M. Maguire. Open University Pres, New York ,128-140.
  • Mortimore, P.& Sammos, P.( 1997)“Teacher espectation”.Teaching and Learning in the primary school.(Ed.)Andrew pollard and Jill bourne.The open university, New York,1997.
  • Özdemir. S. ve Yalın,H.İ. (1998) Öğretmenlik Mesleğine Giriş, Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Richardson, J. ve Stop, P. (1987) Becoming A Primary Teacher, London:First Published.
  • Skaalvik,E.M.,&Hagtvet, K.A.(1990) academic achivement and self- concept:Analysis of causals predominance in a developmental prespective. Journal of Personality and Social Psychology, 58, 292- 3007.
  • Stanton, H., (1985) What makes a good teacher? Education nevs, Australian education index,19.
  • Stephens, P.& Crawley, T.(1994) Becoming an Effective Teacher, Cheltenham. Stanley Thornes Publishers Ltd.
  • Tezcan, M. (1981) “ Kuşaklar çatışması”Okuyan ve çalışan gençlik üzerine bir çalışma. (Doçentlik Tezi) , Ankara.
  • Yeşilyaprak, B. (2005) Eğitimde rehberlik hizmetleri. Nobel Yayın Dağıtım, Ankara.
There are 30 citations in total.

Details

Primary Language tr; en
Journal Section Makaleler
Authors

Mücahit Dilekman This is me

Publication Date February 18, 2010
Published in Issue Year 2008 Volume: 12 Issue: 2

Cite

APA Dilekman, M. (2010). ETKİLİ EĞİTİM İÇİN ETKİLİ ÖĞRETMENLİK. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 12(2), 213-221.

Creative Commons Lisansı
ATASOBEDAtatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi Creative Commons Atıf-GayriTicari-AynıLisanslaPaylaş 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.