BibTex RIS Cite

2009 Sosyoloji Öğretim Programı Uygulamasına Yönelik Öğretmen Tutumları / Difficulties Met with, in the Praxis of the ‘2009 Sociology Curriculum’

Year 2012, Volume: 16 Issue: 1, 379 - 399, 30.05.2012

Abstract

Özet: Araştırmada, 2009- 2010 yılında uygulamaya konulan Sosyoloji öğretim programının
öğretmen görüşleri doğrultusunda uygulamada karşılaşılan güçlükler üzerinde durulmuştur.
İstanbul, Düzce, Aydın, Bursa, Kayseri, Amasya, Kütahya, Diyarbakır, Mersin,
Şanlıurfa, Gaziantep, Tokat, Konya, Kars, Edirne, İzmir, Adana, Ankara, Muğla, Sakarya,
İzmit ve Elazığ illerinde amaçlı örneklem yoluyla seçilen 230 sosyoloji öğretmenine
45 maddeden oluşan 5’li likert tipi ölçek geliştirilerek uygulanmıştır. Araştırmada genel
tarama modeli kullanılmıştır. Bu görüşler doğrultusunda programda yer alan eksiklikler
tespit edilmesi ve programın yeniden yapılandırılmasında fayda sağlaması amaçlanmaktadır.
Araştırmada, ortaöğretimde uygulanan sosyoloji müfredatının sosyoloji öğretimi için
yeterli olduğu fakat Sosyoloji öğretim programının uygulanması için hazırlanan ders kitaplarının
yeterli olmadığı sonucuna varılmıştır.
Anahtar Kelimeler: Sosyoloji, Sosyoloji Öğretim Programı, Öğretim Programı, Ölçek

Abstract: This research as well, it is given point to the difficulties met with the application
about -the Sociology Curriculum- by the means of the consideration with the teachers’
opinions’.‘The ‘likert- type with -the five-scale’ consisting of 45 articles has been applied
by being developed’ to 230 sociology teachers chosen by the method of ‘achieved sample’
in following cities: İstanbul, Düzce, Aydın, Bursa, Kayseri, Amasya, Kütahya, Diyarbakır,
Mersin, Şanlıurfa, Gaziantep, Tokat, Konya, Kars, Edirne, İzmir, Adana, Ankara, Muğla,
Sakarya, İzmit and Elazığ. The general carding model has been applied in the research.
Orientation of these opinions achieved by teachers, this; is aimed that, ‘the failures taken
place in the programme are to be fastened down/fixed and benefit is to be provided in the
reconstruction of the programme. The whole statistical settlements related to the research
have been analyzed in the ‘computer-medium’. In this study, the sociology curriculum for
secondary education, sociology, teaching sociology, but is adequate for the implementation
of the curriculum was concluded that not enough prepared for the lesson books.
Keywords: Sociology, Sociology Teaching Programme, Curriculum, Scale

References

  • Acar, E. Karacaoğlu, Ö. C. (2010). “Yenilenen Programların Uygulanmasında Öğretmen- lerin Karşılaştığı Sorunlar”. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, VI1(1). Erişim Tarihi: 25-04-2011. http://efdergi.yyu.edu.tr.
  • Akbaba, T. (2004). “Cumhuriyet Döneminde Program Geliştirme Çalışmaları”. Bilim ve Aklın Aydınlığında Eğitim Dergisi, 5(54–55), Ankara.
  • Alican, N. (2007). Ankara Liselerinde Sosyoloji Dersi Veren Sosyoloj Öğretmenlerinin Sosyoloji Dersleri İle İlgili Yaklaşımları: Ankara Liselerinde Sosyoloji Öğretiminde Kar- şılaşılan Çok Boyutlu Sorunlar. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Ankara: Gazi Üni- versitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Balcı, A. (2004). Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntem, Teknik ve İlkeleri. Ankara: Pe- gem A Yayıncılık.
  • Celkan, H. Y. (1990). “Liselerde Sosyoloji Öğretimi, Eğitim Programları ve Öğretim”, Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi, Eğitim Bilimleri Birinci Ulusal Kongresi Bildiriler I. Ankara.
  • Gözütok, D. (2003). “Türkiye’de Program Geliştirme Çalışmaları”. Milli Eğitim Dergisi. Sayı:160.
  • Hız, K. Durdu, Z. (2004). “Türkiye’de Sosyolojinin Kimliği”. Sosyoloji Dergisi 12-13. Eri- şim Tarihi: 23-04-2011. uvt.ulakbim.gov.tr/uvt/index.php?cwid=9&vtadi...ano=46128.
  • İslamoğlu, A. (2003). Bilimsel Araştırma Yöntemleri. İstanbul: Beta Yayın Dağıtım.
  • MEB. (2005). İlköğretim 1-5. Sınıf Programları Tanıtım El Kitabı. Ankara: Devlet Kitap- ları Müdürlüğü Basımevi.
  • MEB. Tebliğler Dergisi, Sayı: 2444, 4.12.1995.
  • MEB (2009). Ortaöğretim Sosyoloji Dersi Öğretim Programı Erişim Tarihi: 17-03- 2011http://ttkb.meb.gov.tr/program.aspx?tur=&lisetur=&ders=&sira=&sinif=&sayfa=8 Merter, F. Yıldız H. (2010). “Cumhuriyetten Günümüze Lise Programlarının Atatürk İlke ve İnkılâplarını Genç Nesillere Benimsetmesi Bakımından Değerlendirilmesi”, Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, Yıl 10, Sayı 20, Burdur. Erişim Tarihi: 23-04-2011 edergi.mehmetakif.edu.tr/index.php/efd/article/view/262/157.
  • Özdamar, K.(1999). Paket Programlarla İstatistiksel Veri Analizi. Eskişehir: Kaan Kita- bevi.
  • Tavşancıl, E. (2006). Tutumların Ölçülmesi ve SPSS ile Veri Analizi. Ankara: Nobel Ya- yın Dağıtım.
  • Yalar, T. (2001). Lise Sosyoloji Dersi Öğretim Programının Değerlendirilmesi. (Yayım- lanmamış Yüksek Lisans Tezi). Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Eğitim Bilimleri Ensti- tüsü.
Year 2012, Volume: 16 Issue: 1, 379 - 399, 30.05.2012

Abstract

References

  • Acar, E. Karacaoğlu, Ö. C. (2010). “Yenilenen Programların Uygulanmasında Öğretmen- lerin Karşılaştığı Sorunlar”. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, VI1(1). Erişim Tarihi: 25-04-2011. http://efdergi.yyu.edu.tr.
  • Akbaba, T. (2004). “Cumhuriyet Döneminde Program Geliştirme Çalışmaları”. Bilim ve Aklın Aydınlığında Eğitim Dergisi, 5(54–55), Ankara.
  • Alican, N. (2007). Ankara Liselerinde Sosyoloji Dersi Veren Sosyoloj Öğretmenlerinin Sosyoloji Dersleri İle İlgili Yaklaşımları: Ankara Liselerinde Sosyoloji Öğretiminde Kar- şılaşılan Çok Boyutlu Sorunlar. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Ankara: Gazi Üni- versitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Balcı, A. (2004). Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntem, Teknik ve İlkeleri. Ankara: Pe- gem A Yayıncılık.
  • Celkan, H. Y. (1990). “Liselerde Sosyoloji Öğretimi, Eğitim Programları ve Öğretim”, Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi, Eğitim Bilimleri Birinci Ulusal Kongresi Bildiriler I. Ankara.
  • Gözütok, D. (2003). “Türkiye’de Program Geliştirme Çalışmaları”. Milli Eğitim Dergisi. Sayı:160.
  • Hız, K. Durdu, Z. (2004). “Türkiye’de Sosyolojinin Kimliği”. Sosyoloji Dergisi 12-13. Eri- şim Tarihi: 23-04-2011. uvt.ulakbim.gov.tr/uvt/index.php?cwid=9&vtadi...ano=46128.
  • İslamoğlu, A. (2003). Bilimsel Araştırma Yöntemleri. İstanbul: Beta Yayın Dağıtım.
  • MEB. (2005). İlköğretim 1-5. Sınıf Programları Tanıtım El Kitabı. Ankara: Devlet Kitap- ları Müdürlüğü Basımevi.
  • MEB. Tebliğler Dergisi, Sayı: 2444, 4.12.1995.
  • MEB (2009). Ortaöğretim Sosyoloji Dersi Öğretim Programı Erişim Tarihi: 17-03- 2011http://ttkb.meb.gov.tr/program.aspx?tur=&lisetur=&ders=&sira=&sinif=&sayfa=8 Merter, F. Yıldız H. (2010). “Cumhuriyetten Günümüze Lise Programlarının Atatürk İlke ve İnkılâplarını Genç Nesillere Benimsetmesi Bakımından Değerlendirilmesi”, Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, Yıl 10, Sayı 20, Burdur. Erişim Tarihi: 23-04-2011 edergi.mehmetakif.edu.tr/index.php/efd/article/view/262/157.
  • Özdamar, K.(1999). Paket Programlarla İstatistiksel Veri Analizi. Eskişehir: Kaan Kita- bevi.
  • Tavşancıl, E. (2006). Tutumların Ölçülmesi ve SPSS ile Veri Analizi. Ankara: Nobel Ya- yın Dağıtım.
  • Yalar, T. (2001). Lise Sosyoloji Dersi Öğretim Programının Değerlendirilmesi. (Yayım- lanmamış Yüksek Lisans Tezi). Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Eğitim Bilimleri Ensti- tüsü.
There are 14 citations in total.

Details

Primary Language tr;en
Journal Section Makaleler
Authors

Gürbüz Ocak This is me

Dilek Aslan Taşçı This is me

Publication Date May 30, 2012
Published in Issue Year 2012 Volume: 16 Issue: 1

Cite

APA Ocak, G., & Aslan Taşçı, D. (2012). 2009 Sosyoloji Öğretim Programı Uygulamasına Yönelik Öğretmen Tutumları / Difficulties Met with, in the Praxis of the ‘2009 Sociology Curriculum’. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 16(1), 379-399.

Creative Commons Lisansı
ATASOBEDAtatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi Creative Commons Atıf-GayriTicari-AynıLisanslaPaylaş 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.