BibTex RIS Cite

-

Year 2014, Volume: 18 Issue: 1, 105 - 120, 21.05.2014

Abstract

Bauhaus is a school of design. Bauhaus School of Government (Das Staatliche Bauhaus) is not designed as a school of architecture but as a combination of various designs disciplines together. The main insight of Bauhaus is to emphasize the combination of art and craft and the necessity of integration of the disciplines. Dealing with architecture as a research object, production styles, materials and new trials of this school are areas of interest. When Bauhaus was founded, it took responsibility to question all of the materials and possibilities of design. By providing work with an increasing cooperation together, it managed to establish a connection with industry of the period, crafts, disciplines and creative design powers based on a common insight to some extent. This synthesis formed in the melting pot of Bauhaus has been beamed with the guidance of basic design application and has reached to stand till today.

References

  • Antmen, A. (2010). 20.Yüzyıl Batı Sanatında Akımlar. İstanbul: Sel Yayıncılık.
  • Artun, A. ve Aliçavuşoğlu, E. (2009). Bauhaus: Modernleşmenin Tasarımı Türkiye’de Mimarlık, Sanat, Tasarım Eğitimi ve Bauhaus. İstanbul: İletişim Yayınları. Aslıer, M. (1991). Marmara Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi Kılavuzu. İstanbul: Marmara Üniversitesi Yayınları.
  • Bektaş, D. (1991). Çağdaş Grafik Tasarımının Gelişimi. İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
  • Bingöl, Y. (1993). “Bauhaus ve Endüstriyel Gelişmenin Sanat Eğitimine Etkileri”. Hacettepe Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi Sempozyumu, 20-23 Mayıs, Ankara: Hacettepe Üniversitesi Yayınları.
  • Carsten, P., Warncke, I. and Walter, F. (1997). Pablo Picasso. Bonn.
  • Celbiş, Ü. (2009). “Bauhaus’un Alman Tasarım Kültürüne Etkileri”. Bauhaus: Modernleşmenin Tasarımı. İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Erkmen, N. (2009). “Bauhaus ve Maramara Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi”. Bauhaus: Modernleşmenin Tasarımı. İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Eti, S. (1971). Çağdaş Sanat. İstanbul: Karaca Ofset.
  • Jahre, F. (1968). Bauhaus (Katalog). Stuttgart.
  • Feierabend, J. and Fiedler, P. (2000 ). Bauhaus. Berlin.
  • Gombrich, E. (1986). Sanatın Öyküsü. İstanbul: Remzi Kitapevi.
  • Gropius, W. (1965). Die neue Archtekture und das Bauhaus. Berlin.
  • Itten, J. (1971). Kunst der Farbe. Rovensburg.
  • Itten, J. (1963). Mein Vorkurs am Bauhaus. Rovensburg.
  • Jahre, F. (1968). Bauhaus. Stuttgart.
  • Kınay, C. (1977). Sanat Tarihi. Ankara: Kültür Bakanlığı Yayınları.
  • Klee, P. (1965). Padagogischhes Skizzenbuch. Berlin.
  • Klee, P. (1956). Das Bildnerische Denken. Basel und Stuttgart.
  • Normand, A., Pingeot, A., Hohl, R., Daval, J., Rose, B. and Meschede, F. (1996). Sculpture. Köln.
  • Lynton, N. (1982). Modern Sanatın Öyküsü. İstanbul.
  • Neumann, E. (1971). Bauhaus und Bauhasler. Bern.
  • Sözen, M. ve Tanyeli, U. ( 1994 ). Sanat Kavram ve Terimleri Sözlüğü. İstanbul:Remzi Kitapevi.
  • Şahin, E. (1993). Sanat Tarihi. İstanbul.
  • Özgüven, B. (1998). “Bauhaus”. Gergeden Dergisi, İstanbul.
  • Turani, A. (1983). Dünya Sanat Tarihi. Ankara: Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları.
  • Whitfort, F. (1984). Bauhaus. London: Thames and Hundson.
  • Wingler, H. M. (1975). Das Bauhaus 1919-1933 Waimar Dessa. Berlin, Köln.
  • Wingler, H. M. (1977). Das Bauhaus 1919-1933 Waimar Dessa. Berlin, Köln.
  • Yada, S. (1990). Tatbiki Güzel Sanatlar Okullarının Doğuş Sebepleri ve Fonksiyoları. İstanbul: Matbaacılık A.Ş.

Bauhause Tasarım Okulu

Year 2014, Volume: 18 Issue: 1, 105 - 120, 21.05.2014

Abstract

Bauhaus bir tasarım okuludur. Devlet Bauhaus Okulu (Das Staatliche Bauhaus)
bir mimarlık okulu olarak değil, özellikle zanaatları önemseyerek, tüm tasarım disiplinlerini
kapsayacak biçimde oluşturulmuştur. Bauhaus’un temel düşüncesi, sanatla zanaatı
birleştirme ve disiplinleri bütünleştirme zorunluluğunu vurgulamasıdır. Mimarlığı bir
araştırma nesnesi olarak ele almış, bu okulun üretim biçimleri, malzemeler, yeni denemeler
asıl ilgi alanını oluşturmuştur. Bauhaus kurulduğunda tasarımın araç ve olanaklarının
tüm alanlarını sorgulamak görevini yüklenmiştir. Bir arada ve artan bir işbirliği
içinde çalışma sağlanarak, bir ölçüde ortak bir anlayıştan yola çıkarak, zamanın endüstrisi,
zanaatları, bilim dalları ve yaratıcı tasarım güçleri arasındaki bağlantıyı kurmayı
başarmıştır. Bauhaus potasında oluşan bu sentez, temel tasarım uygulamasının yönlendirmesiyle
ışınlanmış ve günümüze kadar ulaşmıştır

References

  • Antmen, A. (2010). 20.Yüzyıl Batı Sanatında Akımlar. İstanbul: Sel Yayıncılık.
  • Artun, A. ve Aliçavuşoğlu, E. (2009). Bauhaus: Modernleşmenin Tasarımı Türkiye’de Mimarlık, Sanat, Tasarım Eğitimi ve Bauhaus. İstanbul: İletişim Yayınları. Aslıer, M. (1991). Marmara Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi Kılavuzu. İstanbul: Marmara Üniversitesi Yayınları.
  • Bektaş, D. (1991). Çağdaş Grafik Tasarımının Gelişimi. İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
  • Bingöl, Y. (1993). “Bauhaus ve Endüstriyel Gelişmenin Sanat Eğitimine Etkileri”. Hacettepe Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi Sempozyumu, 20-23 Mayıs, Ankara: Hacettepe Üniversitesi Yayınları.
  • Carsten, P., Warncke, I. and Walter, F. (1997). Pablo Picasso. Bonn.
  • Celbiş, Ü. (2009). “Bauhaus’un Alman Tasarım Kültürüne Etkileri”. Bauhaus: Modernleşmenin Tasarımı. İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Erkmen, N. (2009). “Bauhaus ve Maramara Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi”. Bauhaus: Modernleşmenin Tasarımı. İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Eti, S. (1971). Çağdaş Sanat. İstanbul: Karaca Ofset.
  • Jahre, F. (1968). Bauhaus (Katalog). Stuttgart.
  • Feierabend, J. and Fiedler, P. (2000 ). Bauhaus. Berlin.
  • Gombrich, E. (1986). Sanatın Öyküsü. İstanbul: Remzi Kitapevi.
  • Gropius, W. (1965). Die neue Archtekture und das Bauhaus. Berlin.
  • Itten, J. (1971). Kunst der Farbe. Rovensburg.
  • Itten, J. (1963). Mein Vorkurs am Bauhaus. Rovensburg.
  • Jahre, F. (1968). Bauhaus. Stuttgart.
  • Kınay, C. (1977). Sanat Tarihi. Ankara: Kültür Bakanlığı Yayınları.
  • Klee, P. (1965). Padagogischhes Skizzenbuch. Berlin.
  • Klee, P. (1956). Das Bildnerische Denken. Basel und Stuttgart.
  • Normand, A., Pingeot, A., Hohl, R., Daval, J., Rose, B. and Meschede, F. (1996). Sculpture. Köln.
  • Lynton, N. (1982). Modern Sanatın Öyküsü. İstanbul.
  • Neumann, E. (1971). Bauhaus und Bauhasler. Bern.
  • Sözen, M. ve Tanyeli, U. ( 1994 ). Sanat Kavram ve Terimleri Sözlüğü. İstanbul:Remzi Kitapevi.
  • Şahin, E. (1993). Sanat Tarihi. İstanbul.
  • Özgüven, B. (1998). “Bauhaus”. Gergeden Dergisi, İstanbul.
  • Turani, A. (1983). Dünya Sanat Tarihi. Ankara: Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları.
  • Whitfort, F. (1984). Bauhaus. London: Thames and Hundson.
  • Wingler, H. M. (1975). Das Bauhaus 1919-1933 Waimar Dessa. Berlin, Köln.
  • Wingler, H. M. (1977). Das Bauhaus 1919-1933 Waimar Dessa. Berlin, Köln.
  • Yada, S. (1990). Tatbiki Güzel Sanatlar Okullarının Doğuş Sebepleri ve Fonksiyoları. İstanbul: Matbaacılık A.Ş.
There are 29 citations in total.

Details

Primary Language tr;en
Journal Section Makaleler
Authors

Serap Bulat This is me

Mustafa Bulat This is me

Barış Aydın This is me

Publication Date May 21, 2014
Published in Issue Year 2014 Volume: 18 Issue: 1

Cite

APA Bulat, S., Bulat, M., & Aydın, B. (2014). Bauhause Tasarım Okulu. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 18(1), 105-120.

Creative Commons Lisansı
ATASOBEDAtatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi Creative Commons Atıf-GayriTicari-AynıLisanslaPaylaş 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.