Business establishments are forced to transform as a consequence of latest developments in information technologies, expeditious introduction of new products into markets, and swift shifts in customer demands and needs. Under such circumstances, the primary resource of corporations holding competitive edge is considered as their innovativeness. Such corporations adopting innovation processes are clearly the ones with flexible structures enabling them to adjust market changes. Under changing competition conditions as a result of globalization, satisfying customer demands and needs replaces the priorities such as quality, cost, and speed; and consequently corporations are required to develop new products and processes, and to modify their organizational structures.This study seeks to clarify the relationship between innovation activities and performance through comparing medium size and larger size corporations. Data have been gathered from 105 medium-size and larger size firms located in Kayseri. The relationship between innovation fields and innovation activities implemented by these firms and their performance has been established. The innovativeness level, innovation activities, and performance relations in corporations of various sizes has also been examined.Research results have indicated that a hefty majority of the firms execute high levels of innovations, and there is a relationship between the size of firms and the innovation activities implemented. It was also seen that there is a relationship between innovation activities and performance of the firms.
Günümüzde bilişim teknolojilerindeki gelişmeler, yeni ürünlerin piyasaya daha çabuk girmesi,
piyasa koşullarında, müşteri talep ve ihtiyaçlarındaki hızlı değişim işletmeleri de değişime zorlamaktadır.
Böyle bir ortamda rekabet üstünlüğü sağlayan işletmelerin temel kaynağının yenilikçilik olduğu
düşünülmektedir. Yenileşme sürecini benimseyen işletmelerin pazardaki değişimlere uyum sağlayabilen
esnek bir yapıya sahip oldukları açıktır. Küreselleşme ile birlikte değişen rekabet koşullarında müşteri
istek ve ihtiyaçlarının karşılanması, kalite, maliyet, hız gibi unsurların yerini alarak işletmeleri yeni ürün
ve süreç geliştirmek ve örgüt yapılarında değişikliğe gitmek zorunda bırakmaktadır.
Bu çalışmada, orta ve büyük ölçekli işletme karşılaştırılması yapılarak, yenilik faaliyetleri ve performans
ilişkisi araştırılmıştır. Kayseri’de faaliyet gösteren orta ve büyük ölçekli işletmelerin evren olarak
seçildiği araştırmada 105 işletmeden veri toplanmıştır. Çalışmada, işletmelerde yürütülen yenilik alanları
ve yenilik faaliyetleri ile işletme performansı arasındaki ilişki belirlenmiştir. Ayrıca Kayseri’deki
farklı büyüklükteki işletmelerde yenilik yapma düzeyleri, yenilik faaliyetleri ve performans ilişkisi incelenmiştir.
Araştırma sonuçları işletmelerin büyük çoğunluğunun yüksek düzeylerde yenilik yaptığı, işletme büyüklüğü ile işletmelerde yürütülen yenilik faaliyetleri arasında ilişki bulunduğunu göstermiştir. Ayrıca,
yenilik faaliyetleri ile işletme performansı arasında ilişki bulunduğu görülmüştür.
Primary Language | tr;en |
---|---|
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | May 21, 2014 |
Published in Issue | Year 2014 Volume: 18 Issue: 1 |