The purpose of this study is to analyze the relation between the school burnout and psychological disorder (depression, anxiety and stress) of the university students. The study is a correlational research and a descriptive research. Correlational research is a research which aims to determine whether there is and/or what level is a common change in two or more variables. Maslach Burnout Inventory- Student Form and Depression Anxiety Stress Scale was applied on the sample of the study which was determined with cluster sampling method and probability proportional to size sampling method. In the analysis of the data obtained through the study, multivariate analysis of variance (MANOVA), correlation analysis and structural equation modeling were used. As a result of the study, it was found out that there is significant differentiation between the school burnout scores of the students in terms of gender and common interaction of department-class. Besides, it was determined that there is a significant and positive way relation between school burnout and psychological disorder, and psychological disorder has significant direct and indirect effects on the emotional exhaustion, depersonalization and self-efficacy dimensions from the latent variable of school burnout. It was also determined that psychological disorder is a significant predictor of school burnout
Bu araştırmanın amacı üniversite öğrencilerinde okul tükenmişliği ile psikolojik
uyumsuzluk (Depresyon, anksiyete, stres) arasındaki ilişkinin incelenmesidir. Araştırma ilişkisel
tarama türünde bir betimsel araştırmadır. İlişkisel tarama modelleri iki veya daha çok sayıdaki
değişken arasında birlikte değişim varlığını ve/veya derecesini belirlemeyi amaçlayan
araştırma modelleridir. Araştırmada küme ve büyüklüğe orantılı örnekleme yöntemi ile belirlenen
527 üniversite öğrencisinden oluşan çalışma grubuna Maslach Tükenmişlik Ölçeği-
Öğrenci Formu ve Depresyon Anksiyete Stres ölçeği uygulanmıştır. Araştırmada elde edilen
verilerin analizinde çok değişkenli varyans analizi (MANOVA), korelasyon analizi ve Yapısal
Eşitlik Modeli kullanılmıştır. Araştırma sonucunda üniversite öğrencilerinin okul tükenmişlik
puanlarının cinsiyete ve öğrenim görülen bölüm-sınıf ortak etkileşimine göre anlamlı farklılık
gösterdiği bulunmuştur. Ayrıca, okul tükenmişliği ile psikolojik uyumsuzluk arasında pozitif
yönde anlamlı ilişki olduğu ve Psikolojik uyumsuzluğun okul tükenmişliği örtük değişkeni üzerinden
duygusal tükenme, duyarsızlaşma ve yetkinlik inancı alt boyutları üzerinde doğrudan
ve dolaylı olarak anlamlı etkilere sahip olduğu ve psikolojik uyumsuzluğun okul tükenmişliğinin
anlamlı bir yordayıcısı olduğu belirlenmiştir.
Primary Language | tr;en |
---|---|
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | November 9, 2015 |
Published in Issue | Year 2015 Volume: 19 Issue: 1 |