Bu araştırmanın amacı Van depremini yaşayan
12.sınıf öğrencilerinin Travma Sonrası
Stres Bozukluğu düzeylerinin bazı değişkenlere göre farklılaşıp
farklılaşmadığını incelemektir. Yapılan bu araştırma, genel tarama modellerinden betimsel tarama ve
ilişkisel tarama desenleriyle ile yürütülmüştür. Araştırmanın evrenini, Van’ın Erciş ilçesinde
okulların 12.sınıflarında okuyan öğrenciler oluşturmaktadır. Araştırmanın örneklemini ise evren içinden
seçkisiz (random) yöntemiyle seçilmiş 320 öğrenci oluşturmaktadır. Bu araştırmada
veriler “Katılımcı Bilgi Formu”, “Travma Sonrası Stres Belirti Ölçeği”
kullanılarak toplanmıştır. Verilerin
analizinde frekans, t testi ve Mann Whitney U testi kullanılmış olup bu
analizler bilgisayarda SPSS 22.00 istatistik paket programı ile yapılmıştır. Araştırmaya katılan Van depremini yaşayan
öğrencilerin % 42.6’sının Travmatik Stres Belirti düzeyinin hafif, % 36.7’sinin
Travmatik Stres Belirti düzeyinin orta, % 19.4’ünün Travmatik Stres Belirti
düzeyinin orta-ağır ve % 1.3’ünün Travmatik Stres Belirti düzeyinin ağır olduğu
görülmektedir. Araştırmada öğrencilerin cinsiyetlerine göre kız öğrencilerin
erkek öğrencilere göre daha yüksek düzeyde TSSB yaşadıkları saptanmıştır.
Ayrıca öğrencilerin depremi hissetme, depremde yakınlarını kaybetme ve enkaz
altında kalıp kalmama durumları ile öğrencilerin TSSB düzeyleri arasında
anlamlı bir ilişki bulunmuştur. Depremin şiddeti, depremin kişiler üzerindeki
etkisi gibi unsurların depremden sonra yaşanması muhtemel psikolojik sorunların
oluşması üzerinde etkili olduğu tespit edilmiştir. Ayrıca depremin üzerinden 7
yıl geçmiş olmasına rağmen öğrenciler üzerinde depremin psikolojik etkilerinin
görüldüğü tespit edilmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | October 15, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 23 Issue: 3 |