Research Article
BibTex RIS Cite

Alışveriş Merkezinden Mağazalara İmaj Transferi: Türkiye ve İran’da Karşılaştırmalı Bir Uygulama

Year 2019, Cilt: 23 Özel Sayı, 2219 - 2238, 31.12.2019

Abstract

Alışverişin yanı sıra sosyalleşme alanları olarak alışveriş merkezlerinin önemi her geçen gün artmaktadır. Bu bağlamda, çalışmada alışveriş merkezi imajının alışveriş merkezinde yer alan mağazaların imajlarına etkileri incelenmiştir. İmaj, zihinde tasarlanan ve gerçekleşmesi özlenen şeydir. Tüketicilerin alışveriş merkezi ve mağaza için oluşturdukları izlenimleri, imajı oluşturur. Türkiye (n=501) ve İran (n=511) ‘dan toplamda 1012 katılımcı çalışmanın örneklemini oluşturmaktadır. Verilerin analizinde SPSS 24 kullanılmıştır. Çalışmada, tanımlayıcı istatistikler, güvenilirlik analizi, t-testi ve regresyon analizleri uygulanmıştır. Analiz sonuçlarına göre alışveriş merkezi imajının mağaza imajı üzerinde istatistiksel olarak anlamlı bir şekilde etkili olduğu tespit edilmiştir.

References

  • Absalan, A. (2019). “Alışveriş Merkezinden Mağazalara İmaj Transferi: Urmiye ve Erzurum’da Karşılaştırmalı Bir Uygulama”. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Atatürk Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Ali, F. (2015). “Emerging Shopping Malls in Barasat Town: A Socio-Cultural Perspective”. International Journal of Recent Scientific Research, 6(7), 5229-5233.
  • Anselmsson, J. (2016). “Effects Of Shopping Centre Reinvestments And İmprovements On Sales And Visit Growth”. J. Retail. Consum. Serv. 32, 139–150.
  • Arslan, M. (2011). “Mağazacılıkta Atmosfer”. İstanbul: Beta Yayınevi”.
  • Aydın, K. (2013). “Perakende Yönetiminin Temelleri”. Nobel Yayını, 4. Basım.
  • Berman, B., & Evans, C. (2004). Retail Management: A Strategic Approach. 9th ed., Pearson Practice Hall.
  • Broniarczyk, S., Wayne H., & Alister, M. (2006). Retail Assortment: More Better. In Retailing İn The 21st Century (pp. 225-238). Springer, Berlin, Heidelberg.
  • Coleman, P. (2006). Shopping Environments Evolution, Planning And Design, Architectural Press, Italy.
  • Cornelius, B., Martin, N., & Corinne, F. (2010).”How Storefront Displays İnfluence Retail Store İmage”. Journal of Retailing and Consumer Services. 17(2), 143–151.
  • El Hedhli, K., Jean-Charles, C., & M. Joseph, S. (2013). “Shopping Well-Being At The Mall: Construct, Antecedents, And Consequences”. Journal of Business Research, 66(7), 856-863.
  • El Hedhli, K., Haithem, Z., & Jeongsoo, P. (2017). “Image Transfer From Malls To Stores And İts İnfluence On Shopping Values And Mall Patronage: The Role Of Self-Congruity”. Journal of Retailing and Consumer Services, 39, 208-218.
  • İlter, B., & Gül, B. (2007). “Kar Amacı Gütmeyen Sosyal İçerikli Pazarlama Uygulamaları: Sosyal Pazarlama”. Erciyes Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, (28).
  • İri, R., & İnal, M.E. (2011). “Bir Hazır Giyim Markasının Pazardaki Değişim Hikayesi: LC Waikiki Örneği”. Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 16(1).
  • Joshi, B., Rajendrasingh, W., & Kalpesh, T. P. (2015). “An Analysis Of Shoppers Satisfaction Level With Shopping Experience İn The Shopping Malls”. International Journal of Multidisciplinary Approach & Studies, 2(3), 8-19.
  • Kırgız, A.C. (2014). “Alişveriş Merkezlerinin Ve Süper Market Zincirlerinin Yerel Girişimcilere Etkisinin Değerlendirilmesi: Samsun Örneği”. Öneri Dergisi, 11(41), 157-168. Kotler, P. (1973). “Atmospherics as a Marketing Tools”. Journal of Retailing, Vol:49, No:4, s.48-64.
  • Kotler, P., & Armstrong, G. (2010). “Principles of marketing”. Pearson education.
  • Kotler, P., & Armstrong, G. (2012). “Principles Of Marketing”, 14th. Edition, PearsonEducation International, USA.
  • Kozak, N., Özel, H., & Yüncü, D. (2014). Hizmet Pazarlaması 2. Baskı Detay Yayıncılık.
  • Köker, B. (2001). “Mağaza İç Yerleşimin Satışa Etkisi”. Yüksek Lisans Tezi, MÜ Sosyal Bil. Enst., İstanbul, 43-50.
  • Kumar, A., & Thakur (2014). “A Study of Key Factor Affecting Customer Relationship Towards Shopping Mall”. International Journal of Business Quantitative Economic and Applied Management Research, 1(4), 118-127.
  • Kursunluoğlu, E. (2006). “Tüketicilerin Süpermarket Seçimini Etkileyen Kriterlerin Belirlenmesi Yönelik İzmir İlinde Bir Arastırma”, (Yayınlanmamıs Yüksek Lisans Tezi), İzmir: Dokuz Eylül Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Levy, M., Grewal, G., Kopalle, P., & Hess, J. (2004). “Emerging Trends İn Retail Pricing Practice: Implications For Research”.
  • Mitchell, V., & Greg, H. (2005). “The İmportance Of Consumers' Perceived Risk İn Retail Strategy”. European Journal of marketing, 39(7/8), 821-837.
  • Morrison, M., Gan, S., Dubelaar, C., & Oppewal, H. (2011). “In-Store Music And Aromainfluences On Shopper Behavior And Satisfaction”. Journal of Business Research, 64(6), 558-564.
  • Mucuk, İ. (2009). “Pazarlama İlkeleri Ve Örnek Olaylar”. Türkmen kitabevi. 17. Basım.
  • Odabaşı, Y., & Oyman, M. (2011). “Pazarlama İletişimi Yönetimi”. Mediacat Yayınları, İstanbul.
  • Odabaşı, Y. (2006). Satışta ve Pazarlamada Müşteri İlişkileri Yönetimi. (6. Baskı). İstanbul: Sistem Yayıncılık.
  • Schiffman, K.L. (2007). “Consumer Behaviour. New Jersey: Pearson Education International.
  • Sinha, P. K., Arindam, B., & Dwarika, P. U. (2002). “Deciding Where To Buy: Store Choice Behaviour Of Indian Shoppers”. Vikalpa, 27(2), 13-28.
  • Skallerud, K., Myrland, Y., & Olsen, S. O. (2012). “Buying Norwegian Salmon: A Cross-Cultural Study of Store Choice Behavior”. Journal Of Food Products Marketing, 18(4), 257-267.
  • Soysal, S.. (2004). “Mağazacılıkta Mükemmel Müşteri Hizmeti ve Etkili Satış Teknikleri”. İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Tabak, B.İ., Özge, Ö., & Bilge, A. (2005). “Süpermarket İmaj Kriterlerinin Değerlendirmesi: İzmir İli Uygulaması”. Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 10(1).
  • Tiwari, R., & Abraham, A. (2010). “Understanding The Consumer Behavior Towards Shopping Malls İn Raipur City”. International Journal of Management and Strategy, Vol. 1, No. 1.
  • Topçu, K. (2011). “Alışveriş Alanlarının Mekânsal Kalite Açısından Değerlendirilmesi: Karşılaştırmalı Bir Analiz”, (Yayımlanmamış Doktora Tezi), Konya: Selçuk Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü.
  • Yeniçeri, T. (2005). “Tüketicilerin Mağaza İmajı Algılamaları ve Sosyo-Demografik Özelliklerinin Alışveriş Tutarları İtibariyle Karşılaştırılması”. Atatürk Üniversitesi İktisadi Ve İdari Bilimler Dergisi, 19(2).

Image Transfer from Shopping Mall to Stores: A Comparative Study In Turkey and Iran

Year 2019, Cilt: 23 Özel Sayı, 2219 - 2238, 31.12.2019

Abstract

Besides to shopping, the importance of malls as socializing areas is increasing day by day. In this context, the effect of shopping mall image on the image of the stores within the shopping mall was examined. The image is designed in the mind and desires to happen. Consumers' impression about shopping mall and store creates the image. The sample comprised of 1012 participants from Turkey (n=501) and Iran (n=511). The collected data were analyzed by using SPSS 24. The data obtained from the study were tested with descriptive statistics, reliability analysis, t-test and regression analysis. According to the results of the analysis, it was found that the image of the shopping mall was statistically significant effect on the store image.

References

  • Absalan, A. (2019). “Alışveriş Merkezinden Mağazalara İmaj Transferi: Urmiye ve Erzurum’da Karşılaştırmalı Bir Uygulama”. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Atatürk Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Ali, F. (2015). “Emerging Shopping Malls in Barasat Town: A Socio-Cultural Perspective”. International Journal of Recent Scientific Research, 6(7), 5229-5233.
  • Anselmsson, J. (2016). “Effects Of Shopping Centre Reinvestments And İmprovements On Sales And Visit Growth”. J. Retail. Consum. Serv. 32, 139–150.
  • Arslan, M. (2011). “Mağazacılıkta Atmosfer”. İstanbul: Beta Yayınevi”.
  • Aydın, K. (2013). “Perakende Yönetiminin Temelleri”. Nobel Yayını, 4. Basım.
  • Berman, B., & Evans, C. (2004). Retail Management: A Strategic Approach. 9th ed., Pearson Practice Hall.
  • Broniarczyk, S., Wayne H., & Alister, M. (2006). Retail Assortment: More Better. In Retailing İn The 21st Century (pp. 225-238). Springer, Berlin, Heidelberg.
  • Coleman, P. (2006). Shopping Environments Evolution, Planning And Design, Architectural Press, Italy.
  • Cornelius, B., Martin, N., & Corinne, F. (2010).”How Storefront Displays İnfluence Retail Store İmage”. Journal of Retailing and Consumer Services. 17(2), 143–151.
  • El Hedhli, K., Jean-Charles, C., & M. Joseph, S. (2013). “Shopping Well-Being At The Mall: Construct, Antecedents, And Consequences”. Journal of Business Research, 66(7), 856-863.
  • El Hedhli, K., Haithem, Z., & Jeongsoo, P. (2017). “Image Transfer From Malls To Stores And İts İnfluence On Shopping Values And Mall Patronage: The Role Of Self-Congruity”. Journal of Retailing and Consumer Services, 39, 208-218.
  • İlter, B., & Gül, B. (2007). “Kar Amacı Gütmeyen Sosyal İçerikli Pazarlama Uygulamaları: Sosyal Pazarlama”. Erciyes Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, (28).
  • İri, R., & İnal, M.E. (2011). “Bir Hazır Giyim Markasının Pazardaki Değişim Hikayesi: LC Waikiki Örneği”. Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 16(1).
  • Joshi, B., Rajendrasingh, W., & Kalpesh, T. P. (2015). “An Analysis Of Shoppers Satisfaction Level With Shopping Experience İn The Shopping Malls”. International Journal of Multidisciplinary Approach & Studies, 2(3), 8-19.
  • Kırgız, A.C. (2014). “Alişveriş Merkezlerinin Ve Süper Market Zincirlerinin Yerel Girişimcilere Etkisinin Değerlendirilmesi: Samsun Örneği”. Öneri Dergisi, 11(41), 157-168. Kotler, P. (1973). “Atmospherics as a Marketing Tools”. Journal of Retailing, Vol:49, No:4, s.48-64.
  • Kotler, P., & Armstrong, G. (2010). “Principles of marketing”. Pearson education.
  • Kotler, P., & Armstrong, G. (2012). “Principles Of Marketing”, 14th. Edition, PearsonEducation International, USA.
  • Kozak, N., Özel, H., & Yüncü, D. (2014). Hizmet Pazarlaması 2. Baskı Detay Yayıncılık.
  • Köker, B. (2001). “Mağaza İç Yerleşimin Satışa Etkisi”. Yüksek Lisans Tezi, MÜ Sosyal Bil. Enst., İstanbul, 43-50.
  • Kumar, A., & Thakur (2014). “A Study of Key Factor Affecting Customer Relationship Towards Shopping Mall”. International Journal of Business Quantitative Economic and Applied Management Research, 1(4), 118-127.
  • Kursunluoğlu, E. (2006). “Tüketicilerin Süpermarket Seçimini Etkileyen Kriterlerin Belirlenmesi Yönelik İzmir İlinde Bir Arastırma”, (Yayınlanmamıs Yüksek Lisans Tezi), İzmir: Dokuz Eylül Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Levy, M., Grewal, G., Kopalle, P., & Hess, J. (2004). “Emerging Trends İn Retail Pricing Practice: Implications For Research”.
  • Mitchell, V., & Greg, H. (2005). “The İmportance Of Consumers' Perceived Risk İn Retail Strategy”. European Journal of marketing, 39(7/8), 821-837.
  • Morrison, M., Gan, S., Dubelaar, C., & Oppewal, H. (2011). “In-Store Music And Aromainfluences On Shopper Behavior And Satisfaction”. Journal of Business Research, 64(6), 558-564.
  • Mucuk, İ. (2009). “Pazarlama İlkeleri Ve Örnek Olaylar”. Türkmen kitabevi. 17. Basım.
  • Odabaşı, Y., & Oyman, M. (2011). “Pazarlama İletişimi Yönetimi”. Mediacat Yayınları, İstanbul.
  • Odabaşı, Y. (2006). Satışta ve Pazarlamada Müşteri İlişkileri Yönetimi. (6. Baskı). İstanbul: Sistem Yayıncılık.
  • Schiffman, K.L. (2007). “Consumer Behaviour. New Jersey: Pearson Education International.
  • Sinha, P. K., Arindam, B., & Dwarika, P. U. (2002). “Deciding Where To Buy: Store Choice Behaviour Of Indian Shoppers”. Vikalpa, 27(2), 13-28.
  • Skallerud, K., Myrland, Y., & Olsen, S. O. (2012). “Buying Norwegian Salmon: A Cross-Cultural Study of Store Choice Behavior”. Journal Of Food Products Marketing, 18(4), 257-267.
  • Soysal, S.. (2004). “Mağazacılıkta Mükemmel Müşteri Hizmeti ve Etkili Satış Teknikleri”. İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Tabak, B.İ., Özge, Ö., & Bilge, A. (2005). “Süpermarket İmaj Kriterlerinin Değerlendirmesi: İzmir İli Uygulaması”. Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 10(1).
  • Tiwari, R., & Abraham, A. (2010). “Understanding The Consumer Behavior Towards Shopping Malls İn Raipur City”. International Journal of Management and Strategy, Vol. 1, No. 1.
  • Topçu, K. (2011). “Alışveriş Alanlarının Mekânsal Kalite Açısından Değerlendirilmesi: Karşılaştırmalı Bir Analiz”, (Yayımlanmamış Doktora Tezi), Konya: Selçuk Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü.
  • Yeniçeri, T. (2005). “Tüketicilerin Mağaza İmajı Algılamaları ve Sosyo-Demografik Özelliklerinin Alışveriş Tutarları İtibariyle Karşılaştırılması”. Atatürk Üniversitesi İktisadi Ve İdari Bilimler Dergisi, 19(2).
There are 35 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Makaleler
Authors

Tevfik Şükrü Yapraklı 0000-0002-1756-1491

Ali Absalan 0000-0002-6271-7790

Publication Date December 31, 2019
Published in Issue Year 2019 Cilt: 23 Özel Sayı

Cite

APA Yapraklı, T. Ş., & Absalan, A. (2019). Alışveriş Merkezinden Mağazalara İmaj Transferi: Türkiye ve İran’da Karşılaştırmalı Bir Uygulama. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 23(4), 2219-2238.

Creative Commons Lisansı
ATASOBEDAtatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi Creative Commons Atıf-GayriTicari-AynıLisanslaPaylaş 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.