Research Article
BibTex RIS Cite

TheEffects of Primitive / Primeval Art on ContemporarySculpture Art

Year 2020, Volume: 24 Issue: 1, 21 - 40, 15.03.2020

Abstract

Primitive / primeval art, which came up with innovative and avantgarde movements at the beginning of the 20th century, has deeply influenced the art and the sense of art of this century. In a sense, within the historical process, mankind create their own chaos in flow with the technological progress that has gained momentum beings in the 21st century. As a reflection and consequence of this situation, it is observed that art goes to simplification in order to leave this chaos behind. This simplification indicates the abundance of the few, especially dominant in the field of art and design, and hence contributes to a growing interest in contemporary for an analysis of the productions of people who organized their existence around religious and magical beliefs centuries ago. In this research, the aim is to evaluate the artists who have been influenced by primitive / primeval art in the 21st century and how they contributed into contemporary sculpture through an anaşysis of their intellectual orientations in relation to the historical dynamics they lived in.

References

  • Referans1 Antmen, A. (2010). 20. Yüzyıl Batı Sanatında Akımlar. (Üçüncü Baskı). İstanbul: Sel Yayıncılık.
  • Referans2 Çevik, N. (2018). Çağdaş Sanatlarda Mekânsal Sınırları-Sınırlılıkları Aşan Kurgusal Düzenlemeler, Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi, Yıl:6, Sayı:78, s.49-60.
  • Referans3, T. (2015). Henry Moore'un Heykel Sanatı Üzerine Felsefi Bir Bakış Açısı.(03.07.2015).
  • Referans4 Gezen, S.ve Yavaş, D. (2019). Bir Ontolojik- Estetik Yaklaşım Örneği: Akatünvel Sanat Topluluğu. Akra Kültür Sanat ve Edebiyat Dergisi, (18), s. 99-126.
  • Referans5://www.lebriz.com/pages/lsd.aspx?lang=TR&sectionID=6&articleID=1297Gombrich, E.H.(1994). Sanatın Öyküsü. (On Altıncı Baskı). İstanbul: Remzi Kitapevi A.Ş.
  • Referans6 İşler, Ş. (2004). Çocuk Resmi, İlkel Sanat ve 20. Yüzyılın Başındaki Öncü Sanat Anlayışları Arasındaki İlişki. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, XVII (1), 53-64.
  • Referans7 Karacan N. ve Alp, A. (2014). Figürün Serüveni, Mekân ve Sürreal. Erciyes Sanat, (1), 43-59. Referans8 , N. (2004). Modern Sanatın Öyküsü. (Çev. S. Öziş ve C. Çapan) (İkinci Baskı). İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Referans9 Okan, B. (2019). Primitivizm ve Günümüz Sanatına Etkileri. Sanat ve Tasarım Dergisi, 8 (2), 96-109.
  • Referans10, Ö. (2018). 20. Yüzyıl Heykelinde İz Bırakan Fovist Bir Ressam: Henri Matisse. İdil dergisi,7(44), 475-484.
  • Referans11, H. (1981). Sanat ve Toplum. Ankara: Umran Yayınları: 5
  • Referans12 Sağlam, F. (2017). Heykelde Uzam Bağlamında Anish Kapoor’un Cloud Gate Çalışmasına Göstergebilimsel Bir Yaklaşım. İdil Dergisi, 6(38), 2879-2897.
  • Referans13 Sözen, M. ve Tanyeli, U., (2010). Sanat Kavram ve Terimleri Sözlüğü. (On Altıcı Basım).İstanbul: Remzi Kitapevi A.Ş.
  • Referans14 Tosun, Ö. (2015). İlkel Benliğin Yakın Dönem Sanatında Bıraktığı İzlere Bir Örnek: Basquıat. İdil dergisi, 4(17), 31-46.
  • Referans15 Turani, A. (2017). Dünya Sanat Tarihi. (Yirminci Baskı). İstanbul: Remzi Kitapevi.
  • Referans16 Türkel, E. (2013). Mağara Resminden Sanat Fuarına: Sanat Ve Endüstrinin Yarattığı Kültürel Nesnelerin Metaya Dönüşümü. Anadolu Üniversitesi Sanat ve Tasarım Dergisi,4(4), 79-94.
  • Referans17 Yıldız, S. (2007). Primitif Sanat ve Primitif Sanatın 1900–1950 Yılları Arası Heykel Sanatına Etkileri. Dokuz Eylül Üniversitesi Güzel Sanatlar Enstitüsü Heykel Anasanat Dalı Yüksek Lisans Tezi.

Primitif/İlkel Sanatın Çağdaş Heykel Sanatına Yansımaları

Year 2020, Volume: 24 Issue: 1, 21 - 40, 15.03.2020

Abstract

20. yüzyılın başında yenilikçi ve girişimci hareketler ile gündeme gelen primitif/ilkel sanat, bu yüzyılın sanatını ve sanat anlayışını derinden etkilemiştir. Çünkü tarihsel süreç içerisinde insanoğlu 21. yüzyılda, ivme kazanan teknolojik ilerleme karşısında ve aynı hızla değişen dünya görüşü ile aynı zamanda bir anlamda kendi kaosunu da yaratır. Bu durumun bir yansıması ve sonucu olarak sanatın bu kaosun içinden sıyrılmak, ayrıntılarından kurtulmak ya da uzaklaşmak için sadeleşme yoluna gittiği gözlenir. Özellikle sanat ve tasarım alanında hissedilen bu sadeleşme az’ın çokluğuna işaret edecek şekilde, yüzyıllar önce varlıklarını dinsel ve büyüsel inançlar etrafında organize eden insanların yapmış olduğu üretimleri analiz etmeye yönelerek çağdaş sanatın biçimlenmesine katkıda bulunur.
Bu araştırmada,21. yüzyıl da primitif/ilkel sanattan etkilenerek bu sanatı üretimlerine yansıtan sanatçılar ve onların düşünsel yönelim biçimleri ile yaşadıkları dönemsel dinamikler dikkate alınarak, çağdaş sanat dinamikleri üzerinden değerlendirilecektir.

References

  • Referans1 Antmen, A. (2010). 20. Yüzyıl Batı Sanatında Akımlar. (Üçüncü Baskı). İstanbul: Sel Yayıncılık.
  • Referans2 Çevik, N. (2018). Çağdaş Sanatlarda Mekânsal Sınırları-Sınırlılıkları Aşan Kurgusal Düzenlemeler, Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi, Yıl:6, Sayı:78, s.49-60.
  • Referans3, T. (2015). Henry Moore'un Heykel Sanatı Üzerine Felsefi Bir Bakış Açısı.(03.07.2015).
  • Referans4 Gezen, S.ve Yavaş, D. (2019). Bir Ontolojik- Estetik Yaklaşım Örneği: Akatünvel Sanat Topluluğu. Akra Kültür Sanat ve Edebiyat Dergisi, (18), s. 99-126.
  • Referans5://www.lebriz.com/pages/lsd.aspx?lang=TR&sectionID=6&articleID=1297Gombrich, E.H.(1994). Sanatın Öyküsü. (On Altıncı Baskı). İstanbul: Remzi Kitapevi A.Ş.
  • Referans6 İşler, Ş. (2004). Çocuk Resmi, İlkel Sanat ve 20. Yüzyılın Başındaki Öncü Sanat Anlayışları Arasındaki İlişki. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, XVII (1), 53-64.
  • Referans7 Karacan N. ve Alp, A. (2014). Figürün Serüveni, Mekân ve Sürreal. Erciyes Sanat, (1), 43-59. Referans8 , N. (2004). Modern Sanatın Öyküsü. (Çev. S. Öziş ve C. Çapan) (İkinci Baskı). İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Referans9 Okan, B. (2019). Primitivizm ve Günümüz Sanatına Etkileri. Sanat ve Tasarım Dergisi, 8 (2), 96-109.
  • Referans10, Ö. (2018). 20. Yüzyıl Heykelinde İz Bırakan Fovist Bir Ressam: Henri Matisse. İdil dergisi,7(44), 475-484.
  • Referans11, H. (1981). Sanat ve Toplum. Ankara: Umran Yayınları: 5
  • Referans12 Sağlam, F. (2017). Heykelde Uzam Bağlamında Anish Kapoor’un Cloud Gate Çalışmasına Göstergebilimsel Bir Yaklaşım. İdil Dergisi, 6(38), 2879-2897.
  • Referans13 Sözen, M. ve Tanyeli, U., (2010). Sanat Kavram ve Terimleri Sözlüğü. (On Altıcı Basım).İstanbul: Remzi Kitapevi A.Ş.
  • Referans14 Tosun, Ö. (2015). İlkel Benliğin Yakın Dönem Sanatında Bıraktığı İzlere Bir Örnek: Basquıat. İdil dergisi, 4(17), 31-46.
  • Referans15 Turani, A. (2017). Dünya Sanat Tarihi. (Yirminci Baskı). İstanbul: Remzi Kitapevi.
  • Referans16 Türkel, E. (2013). Mağara Resminden Sanat Fuarına: Sanat Ve Endüstrinin Yarattığı Kültürel Nesnelerin Metaya Dönüşümü. Anadolu Üniversitesi Sanat ve Tasarım Dergisi,4(4), 79-94.
  • Referans17 Yıldız, S. (2007). Primitif Sanat ve Primitif Sanatın 1900–1950 Yılları Arası Heykel Sanatına Etkileri. Dokuz Eylül Üniversitesi Güzel Sanatlar Enstitüsü Heykel Anasanat Dalı Yüksek Lisans Tezi.
There are 16 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Makaleler
Authors

Tülay Özkul 0000-0003-2789-5396

Publication Date March 15, 2020
Published in Issue Year 2020 Volume: 24 Issue: 1

Cite

APA Özkul, T. (2020). Primitif/İlkel Sanatın Çağdaş Heykel Sanatına Yansımaları. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 24(1), 21-40.

Creative Commons Lisansı
ATASOBEDAtatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi Creative Commons Atıf-GayriTicari-AynıLisanslaPaylaş 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.