Araştırmanın amacı ortaokul öğrencilerinin gelecek beklentilerinde okul yaşam kalitesi, okula bağlılık ve akademik başarının yordayıcı rollerini incelemektir. Ayrıca gelecek beklentisinin cinsiyet, ebeveyn tutumu, ailenin gelir ve eğitim düzeyi gibi bazı demografik değişkenlere göre incelenmesi de bu çalışmanın alt amaçlarıdır. Araştırma grubunu 701 (K=356, E=327, B=18) ortaokul öğrencisi oluşturmaktadır. Araştırmada Kişisel Bilgi Formu, Ergen Gelecek Beklentileri, Okula Bağlılık ve Okul Yaşam Kalitesi ölçekleri kullanılmıştır. Analizler sonucunda öğrencilerin okul yaşam kalitesi ve okula bağlılık düzeylerinin gelecek beklentilerini anlamlı düzeyde yordadığı bulgulanmıştır. Gelecek beklentisinin tüm alt boyutlarında erkek öğrencilerin puanlarının kız öğrencilere göre daha yüksek olduğu görülmüştür. Ebeveyn tutumlarını “destekleyici ve hoşgörülü” ile “koruyucu” olarak algılayan öğrencilerin gelecek beklenti puanları ebeveynlerinin tutumlarını “dengesiz” ve “kararsız” olarak algılayanlardan anlamlı düzeyde yüksek bulunmuştur. Gelecek beklentisinin “İş ve Eğitim” alt boyutunda yüksek aylık gelire sahip olan öğrencilerin ve baba eğitim seviyesi yüksek olan öğrencilerin “İş ve Eğitim” ile “Din ve Yaşam” alanlarındaki gelecek beklentilerinin daha olumlu olduğu görülmüştür. Elde edilen sonuçlar, öğrencilerin gelecek beklentilerinin geliştirilmesine yönelik çalışmalarda dikkate alınması gereken okul ve aileyle ilgili değişkenlere dikkat çekmektedir.
The current study focused on to investigating the predictive roles of quality of school life, school engagement and academic success in the future expectation of secondary school students. Also, to be examined of the future expectation according to some demographic variables like gender, parental attitude, parent's income and the level of parent's education, was the other aim of the study. The research group contains for 701 secondary school students. The personal information form, the scales of the future expectation in adolescents, the school engagement and the school life quality were used in this study. As a result of the analysises, it was found that the quality of school life and the level of the school engagemnent enhance the future expectations significantly. It was understood that the points of male students were higher than the points of female students in all sub dimensions of the future expectations. It was found that the scores of the students' future expectations were significantly higher in the families having supportive, tolerant and preserver attitude than in the families having unbalanced and undecided attitude. It was seen that the students having a high monthly income had higher future expectations points in “Job and Education” sub dimension. Also the students whose fathers having high level of education had higher future expectitions scores in the dimensions of “Job and Education”, “Religious and Life”. The results give an emphasis to the variants of the school and family for enhance the students' future expectations.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | March 15, 2020 |
Published in Issue | Year 2020 Volume: 24 Issue: 1 |