Research Article
BibTex RIS Cite

YouTube Ortamındaki Haberciliği Haritalandırmak: Gazetecilerin YouTube Haber Kanalları Üzerine Tanımlayıcı Bir Çalışma

Year 2021, Volume: 25 Issue: 3, 932 - 950, 28.09.2021
https://doi.org/10.53487/ataunisosbil.963024

Abstract

YouTube’un giderek büyüyen bir sosyal ağ olması; haber yayıncılığının bu ortama taşınması ve YouTube haber kanallarına her geçen gün yenilerinin eklenmesi sonucunu doğurmaktadır. Bu çalışmanın amacı bireysel olarak gazeteciler tarafından açılan ve YouTube ortamında aktif içerik üretiminde bulunan YouTube haber kanallarına ilişkin bir çerçeve çizmektir. Bu amaç doğrultusunda içerik analizi yöntemine başvurulmuş ve araştırma soruları ekseninde kategoriler oluşturulmuştur. Oluşturulan kategoriler bağlamında “Etkin içerik üretiminde bulunan bireysel YouTube haber kanalı sayısı kaçtır?, Bu kanal sahipleri kimlerdir?, Hakkında sekmesinde kendilerini nasıl tanımlıyorlar?, Kanalların hesap doğrulaması var mı?, Kanalların açılış ve içerik üretimine başladıkları tarih, abone, video ve kanal görüntüleme sayıları, içerik üretme sıklığı, yayın süresi, ağırlıklı içerik türü, video içerik özellikleri, yayıncılık biçimleri, kullanıcı etkileşimi nasıldır?, Yıllık tahmini kazanç ne kadardır?, En fazla izlenen ve en fazla yorum yapılan videoların konusu ve türü nedir?” sorularına yanıt aranmaktadır. Analizler sonucu gazetecilerin YouTube ortamındaki habercilik faaliyetleri haritalandırılmıştır.

References

  • Antony, M. G., & Thomas, R. J. (2010). ‘This is citizen journalism at its finest’: YouTube and the public sphere in the Oscar Grant shooting incident. New Media & Society, 12(8), 1280-1296.
  • Bardoel, J., & Deuze, M. (2001). Network journalism’: converging competencies of old and new media professionals. Australian Journalism Review, 23(2), 91-103.
  • Benkler, Y., Faris, R., & Roberts, H. (2018). Network propaganda: manipulation, disinformation, and radicalization in American politics. Oxford: Oxford University Press.
  • Birsen, H. (2005). İnternet haberciliği ve aktif izlerkitle ilişkisi çerçevesinde etik tartışmalar. Selçuk İletişim, 3(4), 68-79.
  • Buadit, K., & Laophairot, P. (2021). Present fake news by the mass media in public attitudes and ethics in the digital media that affects reciver in Nakhon Sawan area. Journal of Legal Entity Management and Local Innovation, 7(4), 217-227.
  • Bulunmaz, B. (2011). İnternet gazeteciliğinin medya dünyası içindeki rolü ve ekonomik boyutları. Marmara İletişim Dergisi, (18), 27-46.
  • Bulut, S. (2020). Egemen söylemin kıyısındakiler: alternatif bir platform olarak Youtube’da gazetecilik ve gazeteciler üzerine bir inceleme. Erciyes İletişim Dergisi, 7(2), 727-748.
  • Bulut, S. (2020). Yazılı basın sınır ötesinde: içeriğin kâğıttan videoya dönüşümü ve gazetelerin Youtube platformundaki habercilik deneyimleri. The Turkish Online Journal Of Design Art And Communication, 10(4), 555-572.
  • Burgess, J. (2011) YouTube. In Meyer, L H (Ed.) Oxford Bibliographies Online. Oxford University Press, United Kingdom.
  • Chan, M. (2017). Media use and the social identity model of collective action: examining the roles of online alternative news and social media news. Journalism & Mass Communication Quarterly, 94(3), 663-681.
  • Chau, C. (2010). YouTube as a participatory culture. New directions for youth development, Wıley. (128), 65-74.
  • Çaplı, Bülent (2002). Medya ve Etik. İmge Kitabevi.
  • Çevikel, T. (2004). Türkçe haber siteleri ve Türkiye'de internet gazeteciliğinin gelişimini sınırlayan faktörler. Galatasaray Üniversitesi İletişim Dergisi, (1). 147-163
  • Çevikel, T. (2015). İnternet gazetecilerinin haber medyasında kullanıcı katılımına ilişkin görüş ve tutumları. Folklor/Edebiyat, 21(83), 217-234.
  • Dağtaş, E., & Şirvanlı, T. (2020). Anaakım medya karşısında alternatif medya yayıncılığı: Ünsal Ünlü’nün “Patronsuz” programı örneği. Intermedia International E-journal, 7(13), 317-337.
  • Datareportal (2021). Dıgıtal 2021: Local Country Headlines. Erişim adresi: https://datareportal.com/reports/digital-2021-local-country-headlines?utm_source=Reports&utm_medium=PDF&utm_campaign=Digital_2021&utm_content=Single_Report_Promo_Slide, Erişim tarihi: 20.06.2021.
  • Datareportal (2021). Digital 2021: Global Overview Report. Erişim adresi: https://datareportal.com/reports/digital-2021-global-overview-report?utm_source=Reports&utm_medium=PDF&utm_campaign=Digital_2021&utm_content=Dual_Report_Promo_Slide, Erişim tarihi:20.06.2021.
  • Demir, Y., & Ayhan, B. (2020). Sosyal medyanın gündem belirleyicileri: Twitter’da gündem belirleme süreci üzerine bir sosyal ağ analizi. İletişim Kuram ve Araştırma Dergisi, (51), 1-19.
  • Deuze, M., & Yeshua, D. (2001). “Online journalists face new ethical dilemmas: lessons from The Netherlands.” Journal of Mass Media Ethics, 16(4):273–292.
  • Djerf-Pierre, M., Lindgren, M., & Budinski, M. A. (2019). The role of journalism on YouTube: audience engagement with" Superbug" reporting. Media and Communication, 7(1), 235-247.
  • Duman, K. (2018). Arama motorları ve internet haberciliğine etkileri: Türk internet haber medyası örneği. Selçuk İletişim, 11(1), 257-287.
  • Fletcher, R., & Nielsen, R. K. (2018). Are people incidentally exposed to news on social media? A comparative analysis. New Media & Society, 20(7), 2450–2468.
  • Friend, C., & Singer, J. (2015). Online journalism ethics: traditions and transitions. Routledge.
  • Geray, H., & Aydoğan, A. (2010). Yeni iletişim teknolojileri ve etik. Bülent Çaplı ve Hakan Tuncel (der.), Televizyon Haberciliğinde Etik. Fersa Matbaacılık.
  • Gürcan, H. İ. İnternet gazeteleri ile klasik gazeteler arasında karşılaştırma, http://www.dorduncukuvvetmedya.com/arastirma/internetgaz/internetgaz4.htm, 15.5.2021.
  • He, L., Han, C., Mukherjee, A., Obradovic, Z., & Dragut, E. (2020). On the dynamics of user engagement in news comment media. Wiley Interdisciplinary Reviews: Data Mining and Knowledge Discovery, 10(1), e1342.
  • Heinonen, A. (1999). Journalism in the age of the net. Acta Universitatis Tamperensis.
  • Holt, K., Ustad Figenschou, T., & Frischlich, L. (2019). Key dimensions of alternative news media. Digital Journalism, 7(7), 860-869.
  • İşliyen, F. Ş. (2021). Hakikat sonrası çağda parodi haberlerin yükselişi ve etik sorunlar. İnönü Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi (İnif E-Dergi), 6(1), 222-238.
  • Kıyan, Z., & Törenli, N. (2018). Sosyal medyanın gazetecilikteki rolü: Türkiye'deki haber kuruluşları üzerine bir inceleme. Gaziantep University Journal Of Social Sciences, 17(1).
  • Korkmaz, A. (2009). İnternet gazeteciliğinin kamuoyu oluşumuna etkisi. Erciyes İletişim Dergisi, 1(2). 6-19.
  • Mesutoğlu, N. (2020). Yeni medya haber okuma alışkanlığı ve yeni okur tipolojisinde farklılıklar. Ege Üniversitesi İletişim Fakültesi Medya ve İletişim Araştırmaları Hakemli E-Dergisi, (7), 31-58.
  • Nygaard, S. (2019). The Appearance of objectivity: how immigration-critical alternative media report the news. Journalism Practice, 13(10), 1147-1163.
  • O'sullivan, J., & Heinonen, A. (2008). Old values, new media: journalism role perceptions in a changing world. Journalism Practice, 2(3), 357-371.
  • Öztermiyeci, M. (2017). İnternet gazeteciliği geleneksel gazeteciliğe karşı. Türk Dünyası Araştırmaları, 116(228), 171-190.
  • Paulussen, S., & Harder, R. A. (2014). Social media references in newspapers: Facebook, Twitter and YouTube as sources in newspaper journalism. Journalism practice, 8(5), 542-551.
  • Pavlik, J. (2001). Journalism and new media. Columbia University Press.
  • Peer, L., & Ksiazek, T. B. (2011). YouTube and the challenge to journalism: new standards for news videos online. Journalism Studies, 12(1), 45-63.
  • Poell, T., & Borra, E. (2012). Twitter, YouTube, and Flickr as platforms of alternative journalism: The social media account of the 2010 Toronto G20 protests. Journalism, 13(6), 695-713.
  • Tandoc Jr, E. C., & Thomas, R. J. (2015). The ethics of web analytics: İmplications of using audience metrics in news construction. Digital journalism, 3(2), 243-258.
  • Tok. İ. (2021). Ulusal gazetelerin bir haber mecrası olarak Youtube’u kullanma biçimlerinin incelenmesi. Selçuk İletişim, 14(1), 306-335.
  • Umur, I., & Koz, K. A. (2014). Çöp yığınlarında haber aramak: internet gazeteciliği üzerine bir çalışma. Humanities Sciences, 9(2), 27-43.
  • Wearesocial. (2021). Digital 2021. Erişim adresi: https://wearesocial.com/digital-2021, Erişim tarihi: 21.06.2021.
  • Webolizma. (2021). Hootsuite ve We Are Social 2021 Dijital Türkiye Raporu. Erişim adresi: https://www.webolizma.com/hootsuite-ve-we-are-social-2021-dijital-turkiye-raporu/#2020_Yilinda_Neleri_Aradik, Erişim tarihi: 15.05.2021.
  • Yurdigül, Y., & Zinderen, İ. E. (2012). Yeni medyada haber dili (Ayşe Paşali olayi üzerinden geleneksel medya ve internet haberciliği karşılaştırması). The Turkish Online Journal of Design Art and Communication, 2(3), 81-91.

Mapping Journalism in the YouTube Environment: A Descriptive Study of Journalists' YouTube News Channels

Year 2021, Volume: 25 Issue: 3, 932 - 950, 28.09.2021
https://doi.org/10.53487/ataunisosbil.963024

Abstract

YouTube is a growing social network; this results in the transfer of news broadcasting to this environment and the addition of new ones to YouTube news channels every day. The aim of this study was to draw a framework for YouTube news channels, which are opened by individual journalists and produce active content on YouTube. For this purpose, content analysis method was applied, and categories on the axis of the research questions were created. In the context of the categories created, answers to questions like “How many individual YouTube news channels are active in producing content?, Who are these channel owners?, How do they describe themselves in the about us section of the channel?, Do the channels have account verification?, How are the date of the channels opening and content production, subscriber, video and channel, the number of views, frequency of content production, broadcast duration, weighted content type, video content features, publishing formats, user interaction?, What are the estimated annual earnings?, What is the subject and type of the videos with the most views and comments?” were sought. As a result of the analysis, the reporting activities of the journalists in the YouTube environment were mapped.

References

  • Antony, M. G., & Thomas, R. J. (2010). ‘This is citizen journalism at its finest’: YouTube and the public sphere in the Oscar Grant shooting incident. New Media & Society, 12(8), 1280-1296.
  • Bardoel, J., & Deuze, M. (2001). Network journalism’: converging competencies of old and new media professionals. Australian Journalism Review, 23(2), 91-103.
  • Benkler, Y., Faris, R., & Roberts, H. (2018). Network propaganda: manipulation, disinformation, and radicalization in American politics. Oxford: Oxford University Press.
  • Birsen, H. (2005). İnternet haberciliği ve aktif izlerkitle ilişkisi çerçevesinde etik tartışmalar. Selçuk İletişim, 3(4), 68-79.
  • Buadit, K., & Laophairot, P. (2021). Present fake news by the mass media in public attitudes and ethics in the digital media that affects reciver in Nakhon Sawan area. Journal of Legal Entity Management and Local Innovation, 7(4), 217-227.
  • Bulunmaz, B. (2011). İnternet gazeteciliğinin medya dünyası içindeki rolü ve ekonomik boyutları. Marmara İletişim Dergisi, (18), 27-46.
  • Bulut, S. (2020). Egemen söylemin kıyısındakiler: alternatif bir platform olarak Youtube’da gazetecilik ve gazeteciler üzerine bir inceleme. Erciyes İletişim Dergisi, 7(2), 727-748.
  • Bulut, S. (2020). Yazılı basın sınır ötesinde: içeriğin kâğıttan videoya dönüşümü ve gazetelerin Youtube platformundaki habercilik deneyimleri. The Turkish Online Journal Of Design Art And Communication, 10(4), 555-572.
  • Burgess, J. (2011) YouTube. In Meyer, L H (Ed.) Oxford Bibliographies Online. Oxford University Press, United Kingdom.
  • Chan, M. (2017). Media use and the social identity model of collective action: examining the roles of online alternative news and social media news. Journalism & Mass Communication Quarterly, 94(3), 663-681.
  • Chau, C. (2010). YouTube as a participatory culture. New directions for youth development, Wıley. (128), 65-74.
  • Çaplı, Bülent (2002). Medya ve Etik. İmge Kitabevi.
  • Çevikel, T. (2004). Türkçe haber siteleri ve Türkiye'de internet gazeteciliğinin gelişimini sınırlayan faktörler. Galatasaray Üniversitesi İletişim Dergisi, (1). 147-163
  • Çevikel, T. (2015). İnternet gazetecilerinin haber medyasında kullanıcı katılımına ilişkin görüş ve tutumları. Folklor/Edebiyat, 21(83), 217-234.
  • Dağtaş, E., & Şirvanlı, T. (2020). Anaakım medya karşısında alternatif medya yayıncılığı: Ünsal Ünlü’nün “Patronsuz” programı örneği. Intermedia International E-journal, 7(13), 317-337.
  • Datareportal (2021). Dıgıtal 2021: Local Country Headlines. Erişim adresi: https://datareportal.com/reports/digital-2021-local-country-headlines?utm_source=Reports&utm_medium=PDF&utm_campaign=Digital_2021&utm_content=Single_Report_Promo_Slide, Erişim tarihi: 20.06.2021.
  • Datareportal (2021). Digital 2021: Global Overview Report. Erişim adresi: https://datareportal.com/reports/digital-2021-global-overview-report?utm_source=Reports&utm_medium=PDF&utm_campaign=Digital_2021&utm_content=Dual_Report_Promo_Slide, Erişim tarihi:20.06.2021.
  • Demir, Y., & Ayhan, B. (2020). Sosyal medyanın gündem belirleyicileri: Twitter’da gündem belirleme süreci üzerine bir sosyal ağ analizi. İletişim Kuram ve Araştırma Dergisi, (51), 1-19.
  • Deuze, M., & Yeshua, D. (2001). “Online journalists face new ethical dilemmas: lessons from The Netherlands.” Journal of Mass Media Ethics, 16(4):273–292.
  • Djerf-Pierre, M., Lindgren, M., & Budinski, M. A. (2019). The role of journalism on YouTube: audience engagement with" Superbug" reporting. Media and Communication, 7(1), 235-247.
  • Duman, K. (2018). Arama motorları ve internet haberciliğine etkileri: Türk internet haber medyası örneği. Selçuk İletişim, 11(1), 257-287.
  • Fletcher, R., & Nielsen, R. K. (2018). Are people incidentally exposed to news on social media? A comparative analysis. New Media & Society, 20(7), 2450–2468.
  • Friend, C., & Singer, J. (2015). Online journalism ethics: traditions and transitions. Routledge.
  • Geray, H., & Aydoğan, A. (2010). Yeni iletişim teknolojileri ve etik. Bülent Çaplı ve Hakan Tuncel (der.), Televizyon Haberciliğinde Etik. Fersa Matbaacılık.
  • Gürcan, H. İ. İnternet gazeteleri ile klasik gazeteler arasında karşılaştırma, http://www.dorduncukuvvetmedya.com/arastirma/internetgaz/internetgaz4.htm, 15.5.2021.
  • He, L., Han, C., Mukherjee, A., Obradovic, Z., & Dragut, E. (2020). On the dynamics of user engagement in news comment media. Wiley Interdisciplinary Reviews: Data Mining and Knowledge Discovery, 10(1), e1342.
  • Heinonen, A. (1999). Journalism in the age of the net. Acta Universitatis Tamperensis.
  • Holt, K., Ustad Figenschou, T., & Frischlich, L. (2019). Key dimensions of alternative news media. Digital Journalism, 7(7), 860-869.
  • İşliyen, F. Ş. (2021). Hakikat sonrası çağda parodi haberlerin yükselişi ve etik sorunlar. İnönü Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi (İnif E-Dergi), 6(1), 222-238.
  • Kıyan, Z., & Törenli, N. (2018). Sosyal medyanın gazetecilikteki rolü: Türkiye'deki haber kuruluşları üzerine bir inceleme. Gaziantep University Journal Of Social Sciences, 17(1).
  • Korkmaz, A. (2009). İnternet gazeteciliğinin kamuoyu oluşumuna etkisi. Erciyes İletişim Dergisi, 1(2). 6-19.
  • Mesutoğlu, N. (2020). Yeni medya haber okuma alışkanlığı ve yeni okur tipolojisinde farklılıklar. Ege Üniversitesi İletişim Fakültesi Medya ve İletişim Araştırmaları Hakemli E-Dergisi, (7), 31-58.
  • Nygaard, S. (2019). The Appearance of objectivity: how immigration-critical alternative media report the news. Journalism Practice, 13(10), 1147-1163.
  • O'sullivan, J., & Heinonen, A. (2008). Old values, new media: journalism role perceptions in a changing world. Journalism Practice, 2(3), 357-371.
  • Öztermiyeci, M. (2017). İnternet gazeteciliği geleneksel gazeteciliğe karşı. Türk Dünyası Araştırmaları, 116(228), 171-190.
  • Paulussen, S., & Harder, R. A. (2014). Social media references in newspapers: Facebook, Twitter and YouTube as sources in newspaper journalism. Journalism practice, 8(5), 542-551.
  • Pavlik, J. (2001). Journalism and new media. Columbia University Press.
  • Peer, L., & Ksiazek, T. B. (2011). YouTube and the challenge to journalism: new standards for news videos online. Journalism Studies, 12(1), 45-63.
  • Poell, T., & Borra, E. (2012). Twitter, YouTube, and Flickr as platforms of alternative journalism: The social media account of the 2010 Toronto G20 protests. Journalism, 13(6), 695-713.
  • Tandoc Jr, E. C., & Thomas, R. J. (2015). The ethics of web analytics: İmplications of using audience metrics in news construction. Digital journalism, 3(2), 243-258.
  • Tok. İ. (2021). Ulusal gazetelerin bir haber mecrası olarak Youtube’u kullanma biçimlerinin incelenmesi. Selçuk İletişim, 14(1), 306-335.
  • Umur, I., & Koz, K. A. (2014). Çöp yığınlarında haber aramak: internet gazeteciliği üzerine bir çalışma. Humanities Sciences, 9(2), 27-43.
  • Wearesocial. (2021). Digital 2021. Erişim adresi: https://wearesocial.com/digital-2021, Erişim tarihi: 21.06.2021.
  • Webolizma. (2021). Hootsuite ve We Are Social 2021 Dijital Türkiye Raporu. Erişim adresi: https://www.webolizma.com/hootsuite-ve-we-are-social-2021-dijital-turkiye-raporu/#2020_Yilinda_Neleri_Aradik, Erişim tarihi: 15.05.2021.
  • Yurdigül, Y., & Zinderen, İ. E. (2012). Yeni medyada haber dili (Ayşe Paşali olayi üzerinden geleneksel medya ve internet haberciliği karşılaştırması). The Turkish Online Journal of Design Art and Communication, 2(3), 81-91.
There are 45 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Makaleler
Authors

Aslıhan Zinderen 0000-0001-6761-4160

Publication Date September 28, 2021
Published in Issue Year 2021 Volume: 25 Issue: 3

Cite

APA Zinderen, A. (2021). YouTube Ortamındaki Haberciliği Haritalandırmak: Gazetecilerin YouTube Haber Kanalları Üzerine Tanımlayıcı Bir Çalışma. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 25(3), 932-950. https://doi.org/10.53487/ataunisosbil.963024

Creative Commons Lisansı
ATASOBEDAtatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi Creative Commons Atıf-GayriTicari-AynıLisanslaPaylaş 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.