Tekrar ve hafıza esasına dayanan meşk sistemi, Türk musıkîsinde, notanın
kullanılmadığı zamanlarda işlevsel olup, binlerce eser ve üslûbun asırlarca
sonraya taşınmasını sağlamıştır. Bir musıkî eğitim sistemi olan meşk, dönem
içinde metod olarak, hafızaya verilen önemi göstermenin yanında, bir üstattan
öğrenmenin de içinde olduğu “bir eserin güftesine uygun bir ifade tarzı ile
bestelendiği makamın özellikleri de dikkate alınarak, usûl ve formun
bozulmadan ve bestekârın estetik anlayışına saygılı kalmak kaydı ile icracının
kendi estetik anlayışını da katarak icra ettiği” bir modeli, üslûbu da sunar.
Klasik Türk musikisi, icrası itibarı ile bir nüans müziğidir. Bu sebeple notaya
alınması sırasında nesnelleşir, böylece icra sırasında yapılabilecek yorumların
alanı sınırlandırılmış olur. Meşk, sakıncalarına rağmen özellikle Türk
musikisinin yapısına uygun icranın gerçekleşmesini sağlayan bir eğitim
biçimidir.
Primary Language | tr; en |
---|---|
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | February 28, 2010 |
Published in Issue | Year 2008 Volume: 15 Issue: 38 |