Okul müdürleri, öğretmenler aracılığıyla öğrenci başarısının artırılmasında etkili bir rol oynayabilir. Literatürde okul müdürlerinin liderliğinin eğitim çıktılarını olumlu yönde etkilediğini gösteren çeşitli çalışmalar bulunmaktadır. Okul müdürünün liderlik davranışları okul için önemli olmakla birlikte, son yıllarda liderliğin diğer yöneticiler ve öğretmenler arasında paylaşılan yönüne de vurgu yapılmaktadır. Bu bağlamda, dağıtımcı ya da paylaşılan liderlik davranışlarının incelenmeye başlandığı görülmektedir. Bu çalışma, öğretmen algılarına göre okul yöneticilerinin dağıtımcı liderlik davranışlarının bazı değişkenler açısından incelenmesine odaklanmaktadır. Araştırmanın evrenini 2022-2023 eğitim-öğretim yılında Diyarbakır merkez ilçelerinde görev yapan 12350 öğretmen oluşturmaktadır. Araştırmanın örneklemini ise evrenden tesadüfi örnekleme yoluyla belirlenen 390 öğretmen oluşturmaktadır. Araştırmanın verileri Davis (2009) tarafından geliştirilen ve Şahin, Uğur, Dinçel, Balıkçı ve Karadağ (2014) tarafından Türkçeye uyarlanan Dağıtımcı Liderlik Ölçeği (DLLÖ) yardımıyla elde edilmiştir. Ölçek tek boyuttan oluşmaktadır. Araştırma verilerinin analizinde; aritmetik ortalama, standart sapma, frekans ve yüzde değerleri hesaplanmıştır. Ayrıca çalışmada t-testi ve ANOVA testi kullanılmıştır. Analizler sonucunda, okul müdürlerinin dağıtımcı liderlik davranışlarının cinsiyetlerine, görev yaptıkları okul türüne, kıdemlerine ve eğitim düzeylerine göre anlamlı bir farklılık göstermediği bulunmuştur.
School principals can play an effective role in increasing student achievement through teachers. There are various studies in the literature that show that the leadership of school principals positively affects educational outcomes. Although the leadership behaviours of the school principal are important for the school, in recent years, the shared aspect of leadership among other administrators and teachers has been emphasised. In this context, it is seen that distributive or shared leadership behaviours have started to be examined. This study focuses on examining the distributive leadership behaviours of school administrators according to teachers' perceptions through some variables. The population of the study consists of 12350 teachers working in the central districts of Diyarbakır in the 2022-2023 academic year. The sample of the study consists of 390 teachers determined by random sampling from the population. The data of the study were obtained with the help of the Distributive Leadership Scale (DLLS) developed by Davis (2009) and adapted into Turkish by Şahin, Uğur, Dinçel, Balıkçı, and Karadağ (2014). The scale consists of one dimension. In the analysis of the research data; arithmetic mean, standard deviation, frequency and percentage values were calculated. In addition, t-test and ANOVA test were used in the study. As a result of the analyses, it was found that school principals' distributive leadership behaviours did not differ significantly according to their gender, the type of school they work in, seniority and education level.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Other Fields of Education (Other) |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Early Pub Date | March 12, 2024 |
Publication Date | April 2, 2024 |
Submission Date | December 23, 2023 |
Acceptance Date | March 12, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 11 Issue: 1 |
По всем вопросам приема статей и выпуска очередных номеров обращаться в редакцию соответствующего журнала