Orta Asya Türk Devletleri halkının hukuki işlemleri eskiden adet yani geleneksel hukuk kurallarını ve sonraki dönemlerde şeriat kurallarını içeren ve yazılı olmayan normlar şeklinde oluşmuştur. Kazak ve Kırgız halklarının hukuk kurallarının ortak özelliklerinden biri de Biy mahkemesinin uygulanmasıdır. Sovyetler öncesi dönemde Kazak tarihinde Kasım Han’ın (1511 – 1523) “Doğru Yolu” (Kaska Jolı), Esim Han’ın (1598 – 1628) “Eski Yolu” (Eski Jolı) Tauke Han’ın (1680 – 1717) “Yedi Yargısı” (Jeti Jargısı) vardı. Kırgız halkında ise, Ormon Han (1791-1854) yönetimi döneminde “Ormon Okuu” (Ormon Öğretileri) olarak bilinen bir yasaları vardı. Örf ve adetler göçebe toplumunda bir dizi davranış kurallarıdır ve toplumun gelişimine bağlı olarak değişikliklere uğramıştır. Kazak ve Kırgız’larda biy’ler örf ve âdet hukukunun normlarını kontrol etmiştir. Zamanla İslam dininin göçebe toplum üzerindeki etkisinden dolayı toplumdaki anlaşmazlıklar hafız-hakimler tarafından karara bağlanmaya başlamıştır. Göçebe bir hayat tarzını sürdüren Kazak ve Kırgız halklarında hapishane ve zindan kavramları yoktu. Geleneksel Kazak ve Kırgız toplumlarında, güçlü kabile-akrabalık ilişkilerine dayanan ekonomik sistemleri nedeniyle, toplumda suçlular için hafif ceza biçimleri kullanılmıştı. Ağır ceza yerine zarar görenin maddi tazminat alması daha uygun görülmüştü. Geleneksel hukuk kurallarının özelliklerinden biri insancıl bir yönde olduğu söylenebilir. Makalede Kazak ve Kırgız halklarının geleneksel hukuk kurallarının benzer özellikleri karşılaştırmalı olarak ele alınacaktır.
The legal acts of the peoples of the Turkic states of Central Asia were formed in the form of unwritten norms, which included customary, i.e. traditional legal rules in the past and sharia rules in the later periods. One of the common features of the legal rules of the Kazakh and Kyrgyz peoples is the application of the Biy court. In the Kazakh history of the pre-Soviet period, there were ‘Right Way’ (Kaska Jolı) of Kassim Khan (1511 - 1523), ‘Old Way’ (Eski Jolı) of Esim Khan (1598 - 1628), ‘Seven Judgements’ (Jeti Jargısı) of Tauke Khan (1680 - 1717). In the Kyrgyz people, during the rule of Ormon Khan (1791-1854), they had a law known as ‘Ormon Okuu’ (Ormon Teachings). Customs and traditions are a set of rules of behaviour in nomadic society and have undergone changes depending on the development of society. In Kazakhs and Kyrgyz, bi's controlled the norms of customary law. Over time, due to the influence of Islam on the nomadic society, disputes in the society began to be decided by hafiz-judges. Kazakh and Kyrgyz peoples, who led a nomadic lifestyle, did not have the concepts of prison and dungeon. In traditional Kazakh and Kyrgyz societies, due to their economic system based on strong tribal-kinship relations, light forms of punishment were used for criminals in the society. Instead of heavy punishment, it was considered more appropriate for the injured to receive financial compensation. It can be said that one of the features of traditional legal rules is a humanitarian direction. In the article, similar features of traditional legal rules of Kazakh and Kyrgyz peoples will be discussed comparatively.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Türk Halkları ve Toplulukları |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 23 Ocak 2025 |
Yayımlanma Tarihi | |
Gönderilme Tarihi | 5 Ağustos 2024 |
Kabul Tarihi | 23 Kasım 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Cilt: 11 Sayı: 6 |
По всем вопросам приема статей и выпуска очередных номеров обращаться в редакцию соответствующего журнала