Social media is one of the most effective communication tools today. According to the statistics, seven out of every ten people in Turkey use social media actively. People visiting various tourism and recreation areas can share their experiences with other people through social media posts, such as photos and videos or comments they make. The data obtained through social media based on these shares is important in understanding the preferences of visitors in tourism areas. In this context, 406.428 photos and 19.538 visitor comments shared from 2012 until today were evaluated by specifying location or using location tags on four social media platforms (Instagram, Facebook, Google Maps and Foursquare). With the data obtained, the popularity of tourism areas in social media, the photographing preferences of the visitors in these areas and the positive/negative comments about the areas were analyzed. The findings were examined in the context of the natural and cultural values of each tourism area. Finally, considering the findings of the study, suggestions have been developed to increase the visitor satisfaction in tourism areas.
Sosyal medya günümüzün en etkili iletişim araçlarından biridir. Yapılan istatistiklere göre Türkiye’de her on kişiden yedisi sosyal medyayı aktif olarak kullanmaktadır. Çeşitli turizm ve rekreasyon alanlarını ziyaret eden insanlar, yaşadıkları deneyimleri sosyal medya üzerinden fotoğraf ve video gibi gönderiler ya da yaptıkları yorumlar ile diğer insanlarla paylaşabilmektedir. Bu paylaşımlar esas alınarak sosyal medya üzerinden elde edilen veriler, turizm alanlarındaki ziyaretçi tercihlerinin anlaşılması noktasında önem taşımaktadır. Bu kapsamda, dört sosyal medya platformu (Instagram, Facebook, Google Haritalar ve Foursquare) üzerinden konum belirtilerek ya da mekân etiketleri kullanılarak, 2012 yılından günümüze dek paylaşılmış olan 406.428 fotoğraf ve 19.538 ziyaretçi yorumu değerlendirilmiştir. Elde edilen veriler ile turizm alanlarının sosyal medyadaki bilinirlik düzeyleri, ziyaretçilerin bu alanlardaki fotoğraf çekim tercihleri ile alanlarla ilgili olumlu/olumsuz yorumları analiz edilmiştir. Elde edilen bulgular, her turizm alanının sahip olduğu doğal ve kültürel değerler bağlamında irdelenmiştir. Son olarak; çalışmanın bulguları ışığında turizm alanlarındaki ziyaretçi memnuniyetinin artırılmasına yönelik öneriler geliştirilmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Architecture |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | July 31, 2023 |
Submission Date | March 10, 2023 |
Acceptance Date | June 21, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 |