Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Analysis of Visitor Preferences in Some Important Tourism Areas in Ordu Province Using Social Media Data

Yıl 2023, , 378 - 390, 31.07.2023
https://doi.org/10.53353/atrss.1262703

Öz

Social media is one of the most effective communication tools today. According to the statistics, seven out of every ten people in Turkey use social media actively. People visiting various tourism and recreation areas can share their experiences with other people through social media posts, such as photos and videos or comments they make. The data obtained through social media based on these shares is important in understanding the preferences of visitors in tourism areas. In this context, 406.428 photos and 19.538 visitor comments shared from 2012 until today were evaluated by specifying location or using location tags on four social media platforms (Instagram, Facebook, Google Maps and Foursquare). With the data obtained, the popularity of tourism areas in social media, the photographing preferences of the visitors in these areas and the positive/negative comments about the areas were analyzed. The findings were examined in the context of the natural and cultural values of each tourism area. Finally, considering the findings of the study, suggestions have been developed to increase the visitor satisfaction in tourism areas.

Kaynakça

  • Aksoy, Ö. K. & Acar, C. (2021). Ekolojik Temelli Turizm Olanakları: Perşembe-Fatsa Kıyı Kesimi Örneğinde Bir İnceleme. Ecological Perspective, 1(1), 2–14.
  • Arat, T. & Dursun, G. (2016). Seyahat ve Konaklama Tercihi Açısından Sosyal Paylaşım Sitelerinin Kullanımı. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Meslek Yüksek Okulu Dergisi, 19, 111–128.
  • Atadil, H. A. (2011). Otel işletmelerinde sosyal medya pazarlaması: turizm tüketicilerinin sosyal paylaşım sitelerine ilişkin algıları üzerine bir alan çalışması (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İzmir.
  • Buhalis, D. & Law, R. (2008). Progress in Information Technology and Tourism Management: 20 Years on and 10 Years After The Internet-The State of E-tourism Research. Tourism Management, 29(4), 611.
  • Buyruk, H. (2019). Ordu Yason Burnu ve Kilisesi. 21. Uluslararası Ortaçağ ve Türk Dönemi Kazıları ve Sanat Tarihi Araştırmaları Sempozyumu, 25-27 Ekim, Antalya, s. 465–476.
  • Büyükdemirci, H. İ. & Ercoşkun, Ö. (2017), Coğrafi Tabanlı Sosyal Medya Kullanımı: Ankara’da En Çok Yer Bildirimi Yapılan Kahve Mekânları. Mimarlık Bilimleri ve Uygulamaları Dergisi, 2(1), 33–54.
  • Çalapkulu, Ç. & Şimşek, R. (2019). Sosyal Medya Okuryazarlığının Önemi. A. İşman ve diğerleri (Ed.). İletişim Çalışmaları. Bölüm 11. (s.171-181). ISBN: 978-605-2238-00-4. Sakarya: Sakarya Üniversitesi İletişim Fakültesi Yayınları.
  • Erol, G. & Hassan, A. (2014). Gençlerin Sosyal Medya Kullanımı ve Sosyal Medya Kullanımının Tatil Tercihlerine Etkisi. Journal of International Social Research, 7(31), 804–812.
  • Gaffar, V., Tjahjono, B., Abdullah, T. & Sukmayadi, V. (2022). Like, Tag And Share: Bolstering Social Media Marketing to Improve Intention to Visit A Nature-Based Tourism Destination. Tourism Review, 77(2), 451–470.
  • Gunter, U. & Önder, I. (2021). An Exploratory Analysis of Geotagged Photos from Instagram for Residents of and Visitors to Vienna. Journal Of Hospitality & Tourism Research, 45(2), 373–398.
  • Gülez, S. (1990). Ormaniçi Rekreasyon Potansiyelinin Saptanması İçin Geliştirilen Bir Değerlendirme Yöntemi. İstanbul Üniversitesi Orman Fakültesi Dergisi, 40, 2.
  • Güzel, M. & Yeşil, M. (2020). Kıyı Parklarında Kullanıcı Tercih ve Görüşlerinin Sosyal Medya Verileri Kapsamında İncelenmesi: Tayfun Gürsoy Parkı Örneği (Ordu). 4. Uluslararası Akademik Araştırmalar Kongresi, 7-9 Aralık, Online, s. 516–525.
  • Hausmann, A., Toivonen, T., Slotow, R., Tenkanen, H., Moilanen, A., Heikinheimo, V. & Di Minin, E. (2018). Social Media Data Can Be Used to Understand Tourists’ Preferences for Nature‐Based Experiences in Protected Areas. Conservation Letters, 11(1), E12343.
  • Heikinheimo, V., Di Minin, E., Tenkanen, H., Hausmann, A., Erkkonen, J. & Toivonen, T. (2017). User-Generated Geographic Information for Visitor Monitoring in A National Park: A Comparison of Social Media Data and Visitor Survey. International Journal of Geo-information, 6(3), 85.
  • Kamber, Ş. (2020). Ordu Şehri Örneği Üzerinden Turistik Obje-Kent Kimliği İlişkisi. Uluslararası Disiplinlerarası ve Kültürlerarası Sanat, 5(10), 185–207.
  • Kapan, K. & Üncel, R. (2020). Gelişen Web Teknolojilerinin (Web 1.0-Web 2.0-Web 3.0) Türkiye Turizmine Etkisi. Safran Kültür ve Turizm Araştırmaları Dergisi, 3(3), 276–289.
  • Karadeniz, B. C. & Sarı, S. (2018). Ordu İlinin Doğal Kaynaklara Dayalı Turizm Potansiyelinin Değerlendirilmesi. Journal Of International Social Research, 11(61), 741–759.
  • Kheiri, J. & Nasihatkon, B. (2015). Evaluating The Effects of Social Media Usage on Tourist's Behavior Based on Different Phases of Travel Process. SIT Journal Of Management, 5(2), 21–40.
  • Ordu İl Kültür ve Turizm Müdürlüğü (2023). Yason Burnu, Perşembe/Ordu. Erişilen Adres (21.02.2023): https://ordu.ktb.gov.tr/tr-130751/yason-burnu-persembeordu.html
  • Öztürk, S., Kadak, M. K., Ayvadoğlu, S., Saat, A., Kütahyalı, E. Ö. & Köleoğlu, Ö. (2019). Korunan Alan Kaynak Değerlerine İlişkin Ziyaretçi Tercihlerinin Sosyal Medya Verileri Kullanılarak Belirlenmesi. Karabük Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 9(2), 685–695.
  • Pan, X., Rasouli, S. & Timmermans, H. (2021). Investigating Tourist Destination Choice: Effect of Destination Image from Social Network Members. Tourism Management, 83, 104217.
  • Rizwan, M., Wan, W., Cervantes, O. & Gwiazdzinski, L. (2018). Using Location-based Social Media Data to Observe Check-in Behavior and Gender Difference: Bringing Weibo Data into Play. International Journal of Geo-information, 7(5), 196.
  • Sinclair, M., Mayer, M., Woltering, M. & Ghermandi, A. (2020). Using Social Media to Estimate Visitor Provenance and Patterns of Recreation in Germany's National Parks. Journal Of Environmental Management, 263, 110418.
  • Tenkanen, H., Di Minin, E., Heikinheimo, V., Hausmann, A., Herbst, M., Kajala, L. & Toivonen, T. (2017). Instagram, Flickr, or Twitter: Assessing The Usability of Social Media Data for Visitor Monitoring in Protected Areas. Scientific Reports, 7(1), 17615.
  • Uzun, K. & Uluçay, D. M. (2019). Özçekim (Selfie) Fotoğrafları Sosyal Ağlarda Paylaşma ve Paylaşmama Nedenleri. Erciyes İletişim Dergisi, 6(2), 1121–1140.
  • Walden-Schreiner, C., Leung, Y. F. & Tateosian, L. (2018). Digital Footprints: Incorporating Crowdsourced Geographic Information for Protected Area Management. Applied Geography, 90, 44–54.
  • We Are Social (2023). Digital 2023: Turkey Report. Erişilen Adres (02.03.2023): https://datareportal.com/reports/digital-2023-turkey
  • Yeşil, M. & Beyli, K. N. (2018). Ordu-Boztepe's Tourism and Recreation Potential with Boztepe's Contribution on The City Image. Turkish Journal of Agriculture-Food Science and Technology, 6(3), 291–298.
  • Zhang, S. & Zhou, W. (2018). Recreational Visits to Urban Parks and Factors Affecting Park Visits: Evidence from Geotagged Social Media Data. Landscape and Urban Planning, 180, 27–35.
  • Zhang, Z., Chen, R. J. & Han, L. D. (2019). Strategic Sustainable Development Through The Lenses of Tourists’ Preferences: A Geotagged Photo Approach. Journal of Sustainable Development, 12(3), 12–21.

Sosyal Medya Verileri Kullanılarak Ordu İlindeki Bazı Önemli Turizm Alanlarında Ziyaretçi Tercihlerinin Analizi

Yıl 2023, , 378 - 390, 31.07.2023
https://doi.org/10.53353/atrss.1262703

Öz

Sosyal medya günümüzün en etkili iletişim araçlarından biridir. Yapılan istatistiklere göre Türkiye’de her on kişiden yedisi sosyal medyayı aktif olarak kullanmaktadır. Çeşitli turizm ve rekreasyon alanlarını ziyaret eden insanlar, yaşadıkları deneyimleri sosyal medya üzerinden fotoğraf ve video gibi gönderiler ya da yaptıkları yorumlar ile diğer insanlarla paylaşabilmektedir. Bu paylaşımlar esas alınarak sosyal medya üzerinden elde edilen veriler, turizm alanlarındaki ziyaretçi tercihlerinin anlaşılması noktasında önem taşımaktadır. Bu kapsamda, dört sosyal medya platformu (Instagram, Facebook, Google Haritalar ve Foursquare) üzerinden konum belirtilerek ya da mekân etiketleri kullanılarak, 2012 yılından günümüze dek paylaşılmış olan 406.428 fotoğraf ve 19.538 ziyaretçi yorumu değerlendirilmiştir. Elde edilen veriler ile turizm alanlarının sosyal medyadaki bilinirlik düzeyleri, ziyaretçilerin bu alanlardaki fotoğraf çekim tercihleri ile alanlarla ilgili olumlu/olumsuz yorumları analiz edilmiştir. Elde edilen bulgular, her turizm alanının sahip olduğu doğal ve kültürel değerler bağlamında irdelenmiştir. Son olarak; çalışmanın bulguları ışığında turizm alanlarındaki ziyaretçi memnuniyetinin artırılmasına yönelik öneriler geliştirilmiştir.

Kaynakça

  • Aksoy, Ö. K. & Acar, C. (2021). Ekolojik Temelli Turizm Olanakları: Perşembe-Fatsa Kıyı Kesimi Örneğinde Bir İnceleme. Ecological Perspective, 1(1), 2–14.
  • Arat, T. & Dursun, G. (2016). Seyahat ve Konaklama Tercihi Açısından Sosyal Paylaşım Sitelerinin Kullanımı. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Meslek Yüksek Okulu Dergisi, 19, 111–128.
  • Atadil, H. A. (2011). Otel işletmelerinde sosyal medya pazarlaması: turizm tüketicilerinin sosyal paylaşım sitelerine ilişkin algıları üzerine bir alan çalışması (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İzmir.
  • Buhalis, D. & Law, R. (2008). Progress in Information Technology and Tourism Management: 20 Years on and 10 Years After The Internet-The State of E-tourism Research. Tourism Management, 29(4), 611.
  • Buyruk, H. (2019). Ordu Yason Burnu ve Kilisesi. 21. Uluslararası Ortaçağ ve Türk Dönemi Kazıları ve Sanat Tarihi Araştırmaları Sempozyumu, 25-27 Ekim, Antalya, s. 465–476.
  • Büyükdemirci, H. İ. & Ercoşkun, Ö. (2017), Coğrafi Tabanlı Sosyal Medya Kullanımı: Ankara’da En Çok Yer Bildirimi Yapılan Kahve Mekânları. Mimarlık Bilimleri ve Uygulamaları Dergisi, 2(1), 33–54.
  • Çalapkulu, Ç. & Şimşek, R. (2019). Sosyal Medya Okuryazarlığının Önemi. A. İşman ve diğerleri (Ed.). İletişim Çalışmaları. Bölüm 11. (s.171-181). ISBN: 978-605-2238-00-4. Sakarya: Sakarya Üniversitesi İletişim Fakültesi Yayınları.
  • Erol, G. & Hassan, A. (2014). Gençlerin Sosyal Medya Kullanımı ve Sosyal Medya Kullanımının Tatil Tercihlerine Etkisi. Journal of International Social Research, 7(31), 804–812.
  • Gaffar, V., Tjahjono, B., Abdullah, T. & Sukmayadi, V. (2022). Like, Tag And Share: Bolstering Social Media Marketing to Improve Intention to Visit A Nature-Based Tourism Destination. Tourism Review, 77(2), 451–470.
  • Gunter, U. & Önder, I. (2021). An Exploratory Analysis of Geotagged Photos from Instagram for Residents of and Visitors to Vienna. Journal Of Hospitality & Tourism Research, 45(2), 373–398.
  • Gülez, S. (1990). Ormaniçi Rekreasyon Potansiyelinin Saptanması İçin Geliştirilen Bir Değerlendirme Yöntemi. İstanbul Üniversitesi Orman Fakültesi Dergisi, 40, 2.
  • Güzel, M. & Yeşil, M. (2020). Kıyı Parklarında Kullanıcı Tercih ve Görüşlerinin Sosyal Medya Verileri Kapsamında İncelenmesi: Tayfun Gürsoy Parkı Örneği (Ordu). 4. Uluslararası Akademik Araştırmalar Kongresi, 7-9 Aralık, Online, s. 516–525.
  • Hausmann, A., Toivonen, T., Slotow, R., Tenkanen, H., Moilanen, A., Heikinheimo, V. & Di Minin, E. (2018). Social Media Data Can Be Used to Understand Tourists’ Preferences for Nature‐Based Experiences in Protected Areas. Conservation Letters, 11(1), E12343.
  • Heikinheimo, V., Di Minin, E., Tenkanen, H., Hausmann, A., Erkkonen, J. & Toivonen, T. (2017). User-Generated Geographic Information for Visitor Monitoring in A National Park: A Comparison of Social Media Data and Visitor Survey. International Journal of Geo-information, 6(3), 85.
  • Kamber, Ş. (2020). Ordu Şehri Örneği Üzerinden Turistik Obje-Kent Kimliği İlişkisi. Uluslararası Disiplinlerarası ve Kültürlerarası Sanat, 5(10), 185–207.
  • Kapan, K. & Üncel, R. (2020). Gelişen Web Teknolojilerinin (Web 1.0-Web 2.0-Web 3.0) Türkiye Turizmine Etkisi. Safran Kültür ve Turizm Araştırmaları Dergisi, 3(3), 276–289.
  • Karadeniz, B. C. & Sarı, S. (2018). Ordu İlinin Doğal Kaynaklara Dayalı Turizm Potansiyelinin Değerlendirilmesi. Journal Of International Social Research, 11(61), 741–759.
  • Kheiri, J. & Nasihatkon, B. (2015). Evaluating The Effects of Social Media Usage on Tourist's Behavior Based on Different Phases of Travel Process. SIT Journal Of Management, 5(2), 21–40.
  • Ordu İl Kültür ve Turizm Müdürlüğü (2023). Yason Burnu, Perşembe/Ordu. Erişilen Adres (21.02.2023): https://ordu.ktb.gov.tr/tr-130751/yason-burnu-persembeordu.html
  • Öztürk, S., Kadak, M. K., Ayvadoğlu, S., Saat, A., Kütahyalı, E. Ö. & Köleoğlu, Ö. (2019). Korunan Alan Kaynak Değerlerine İlişkin Ziyaretçi Tercihlerinin Sosyal Medya Verileri Kullanılarak Belirlenmesi. Karabük Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 9(2), 685–695.
  • Pan, X., Rasouli, S. & Timmermans, H. (2021). Investigating Tourist Destination Choice: Effect of Destination Image from Social Network Members. Tourism Management, 83, 104217.
  • Rizwan, M., Wan, W., Cervantes, O. & Gwiazdzinski, L. (2018). Using Location-based Social Media Data to Observe Check-in Behavior and Gender Difference: Bringing Weibo Data into Play. International Journal of Geo-information, 7(5), 196.
  • Sinclair, M., Mayer, M., Woltering, M. & Ghermandi, A. (2020). Using Social Media to Estimate Visitor Provenance and Patterns of Recreation in Germany's National Parks. Journal Of Environmental Management, 263, 110418.
  • Tenkanen, H., Di Minin, E., Heikinheimo, V., Hausmann, A., Herbst, M., Kajala, L. & Toivonen, T. (2017). Instagram, Flickr, or Twitter: Assessing The Usability of Social Media Data for Visitor Monitoring in Protected Areas. Scientific Reports, 7(1), 17615.
  • Uzun, K. & Uluçay, D. M. (2019). Özçekim (Selfie) Fotoğrafları Sosyal Ağlarda Paylaşma ve Paylaşmama Nedenleri. Erciyes İletişim Dergisi, 6(2), 1121–1140.
  • Walden-Schreiner, C., Leung, Y. F. & Tateosian, L. (2018). Digital Footprints: Incorporating Crowdsourced Geographic Information for Protected Area Management. Applied Geography, 90, 44–54.
  • We Are Social (2023). Digital 2023: Turkey Report. Erişilen Adres (02.03.2023): https://datareportal.com/reports/digital-2023-turkey
  • Yeşil, M. & Beyli, K. N. (2018). Ordu-Boztepe's Tourism and Recreation Potential with Boztepe's Contribution on The City Image. Turkish Journal of Agriculture-Food Science and Technology, 6(3), 291–298.
  • Zhang, S. & Zhou, W. (2018). Recreational Visits to Urban Parks and Factors Affecting Park Visits: Evidence from Geotagged Social Media Data. Landscape and Urban Planning, 180, 27–35.
  • Zhang, Z., Chen, R. J. & Han, L. D. (2019). Strategic Sustainable Development Through The Lenses of Tourists’ Preferences: A Geotagged Photo Approach. Journal of Sustainable Development, 12(3), 12–21.
Toplam 30 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Mimarlık
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Betül Korkut 0009-0009-3993-2415

Pervin Yeşil 0000-0003-4395-6881

Mesut Güzel 0000-0001-6172-5812

Yayımlanma Tarihi 31 Temmuz 2023
Gönderilme Tarihi 10 Mart 2023
Kabul Tarihi 21 Haziran 2023
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023

Kaynak Göster

APA Korkut, B., Yeşil, P., & Güzel, M. (2023). Sosyal Medya Verileri Kullanılarak Ordu İlindeki Bazı Önemli Turizm Alanlarında Ziyaretçi Tercihlerinin Analizi. GSI Journals Serie A: Advancements in Tourism Recreation and Sports Sciences, 6(2), 378-390. https://doi.org/10.53353/atrss.1262703
22039