Research Article
BibTex RIS Cite

Açıköğretimde kullanılan sınavlardan Klasik Test Kuramına ve Madde Tepki Kuramına göre elde edilen yetenek ölçülerinin karşılaştırılması

Year 2017, Volume: 3 Issue: 4, 141 - 159, 31.10.2017

Abstract

Öğrenci başarısının gerçeğe uygun kestirilmesi her zaman önemli bir sorun olmuştur. Klasik Test Kuramı ve Madde Tepki Kuramı öğrenci başarısını gerçeğe yakın kestirmek amacıyla geliştirilmiş yaklaşımlardır. İki kuram için de testin çok boyutlu olup olmadığı önemli bir problemdir. Bu çalışmada 150000 kişiden daha fazla kişinin katıldığı geniş katılımlı bir sınavın çok boyutlu olup olmadığı DIMTEST ve NOHARM yöntemiyle incelenmiştir. Yapılan analizler sonucunda sınavın iki boyutlu olduğu görülmüştür. Verilerin hangi madde tepki kuramı modeline uyum gösterdiğini bulmak amacıyla yapılan analizler sonucunda verilerin 3 parametreli lojistik modele daha iyi uyum gösterdiği görülmüştür. Klasik test kuramına ve madde tepki kuramına dayalı yetenek kestirimleri arasındaki ilişkilerin farklı kitapçıklarda 0,801 ile 0,894 arasında değiştiği saptanmıştır. İki kurama dayalı yetenek kestirimlerinin benzer olmakla birlikte birbirlerinin yerine kullanılamayacağı sonucuna ulaşılmıştır.


References

  • Aliaga, M., & Gunderson, B. (2002). Interactive statistics. New Jersey: Prentice Hall. An, X., & Yung, Y.-F. (2014). Item Response Theory: what ıt ıs and how you can use the IRT procedure to apply It. Paper presented at the SAS Global Forum, Washington. Baykul, Y. (1979). Örtük Özellikler ve Klasik Test Kuramları Üzerine Bir Karşılaştırma. Doktora Yayımlanmamış Doktora Tezi, Hacettepe Üniversitesi, Ankara. Cheung, G., & Rensvold, R. B. (2002). Evaluating goodness-of-fit indexes for testing measurement invariance. Structural Equation Modeling: A Multidisciplinary Journal, 233-255. Courville, T. G. (2004 ). An Empirical Comparison Of Item Response Theory and Classical Test Theory Item/Person Statistics (Doctor Of Philosophy ), Texas A&M University. Crocker, L. M., & Algina, J. (1986). Introduction to Classical and Modern Test Theory. New York, NY: Holt, Rinehart, and Winston.
Year 2017, Volume: 3 Issue: 4, 141 - 159, 31.10.2017

Abstract

References

  • Aliaga, M., & Gunderson, B. (2002). Interactive statistics. New Jersey: Prentice Hall. An, X., & Yung, Y.-F. (2014). Item Response Theory: what ıt ıs and how you can use the IRT procedure to apply It. Paper presented at the SAS Global Forum, Washington. Baykul, Y. (1979). Örtük Özellikler ve Klasik Test Kuramları Üzerine Bir Karşılaştırma. Doktora Yayımlanmamış Doktora Tezi, Hacettepe Üniversitesi, Ankara. Cheung, G., & Rensvold, R. B. (2002). Evaluating goodness-of-fit indexes for testing measurement invariance. Structural Equation Modeling: A Multidisciplinary Journal, 233-255. Courville, T. G. (2004 ). An Empirical Comparison Of Item Response Theory and Classical Test Theory Item/Person Statistics (Doctor Of Philosophy ), Texas A&M University. Crocker, L. M., & Algina, J. (1986). Introduction to Classical and Modern Test Theory. New York, NY: Holt, Rinehart, and Winston.
There are 1 citations in total.

Details

Journal Section Articles
Authors

Murat Akyıldız

Murat Doğan Şahin This is me

Publication Date October 31, 2017
Published in Issue Year 2017 Volume: 3 Issue: 4

Cite

APA Akyıldız, M., & Şahin, M. D. (2017). Açıköğretimde kullanılan sınavlardan Klasik Test Kuramına ve Madde Tepki Kuramına göre elde edilen yetenek ölçülerinin karşılaştırılması. Açıköğretim Uygulamaları Ve Araştırmaları Dergisi, 3(4), 141-159.