Research Article
BibTex RIS Cite

Yerel Yönetimlerin Yaygın Eğitim Faaliyetlerine İlişkin Kursiyer Görüşleri: İSMEK Örneği

Year 2019, , 51 - 81, 01.04.2019
https://doi.org/10.30964/auebfd.412085

Abstract



Bu çalışmada,
İstanbul Büyükşehir Belediyesi Sanat ve Meslek Eğitimi Kurslarına (İSMEK) devam
eden kursiyerlerin aldıkları eğitimlere ilişkin görüşlerinin ve beklentilerinin
belirlenmesi amaçlanmıştır. Çalışmada nitel araştırma desenlerinden
fenomenoloji deseni kullanılmıştır. Örneklem türü olarak amaçlı örnekleme
yöntemi seçilmiştir. Çalışma grubunu İSMEK’in Fatih şubesindeki dil kurslarına
devam eden 25 kursiyer oluşturmaktadır. Veri toplama aracı olarak görüşme
yönteminden yararlanılmış ve bu doğrultuda yarı yapılandırılmış görüşme formu
hazırlanmıştır. Yapılan görüşmelerden elde edilen veriler içerik analizine tabi
tutulmuştur. İSMEK’in ücretsiz olması en önemli tercih nedeni olduğu tespit
edilmiştir. Kurslarda verilen eğitimin kalitesi ve kursu bitirenlere verilen
sertifika kursiyerlerin İSMEK’i tercih etmelerini etkileyen önemli nedenler olduğu
söylenebilir. İSMEK dil
kurslarının tercih edilme nedenleri arasında ise, iş bulma beklentisi, eğitim
sermayesi oluşturma, kariyer hedeflerini gerçekleştirme, sahip olduğu meslekte
tutunabilme gibi ekonomik nedenlerin ağırlıkta olduğu bulgusuna ulaşılmıştır.
Katılımcıların büyük çoğunluğu İSMEK sertifikasının kariyerlerine katkısı
olacağını düşünmektedirler. Sosyalleşme fırsatları sunmasının İSMEK’in
katılımcıların kişisel yaşamlarına yaptığı en önemli katkı olduğu tespit
edilmiştir.



References

  • -

Trainee Opinions about Non - Formal Education Activities of Local Governments: The Case of ISMEK Language Courses

Year 2019, , 51 - 81, 01.04.2019
https://doi.org/10.30964/auebfd.412085

Abstract

The aim of this study was to find out opinions and expectations of the trainees regarding thelanguage  courses  offered  in  the  Art  and  Vocational  Training  courses  by  the  MetropolitanMunicipality  of  Istanbul  (ISMEK).  A  qualitative,  descriptive,  phenomenological  design  wasused in this study.  Purposeful sampling  method  was  adopted to  form the  study  group.  Whileconducting purposeful sampling, maximum variation sampling strategy was used to ensure anadequate selection from a wide range of cases. The study group consisted of 25 trainees enrolledin  language  courses  offered  by  the  Fatih  sub-office  of  ISMEK.  The  data  was  gathered  fromvolunteer participants through semi-structured interviews. For this purpose, a semi-structuredinterview  form  was  developed.  The  data  was  then  analyzed  by  using  the  content  analysistechnique. According to the results of thestudy, the free language training offered by ISMEKwas  the  most  important  reason  preferred  by  participants.  The  quality  of  the  courses  and  thecertificates granted to trainees by ISMEK were also important reasons of preference. Traineeswere found to haveenrolled in these courses for economic purposes such as gaining advantagein finding a job, self-development, realizing career goals, sustaining their current professionsand  not  having  problems  abroad.  A  majority  of  the  participants  thought  that  the  ISMEKcertificate should have a positive impact on their careers. ISMEK’s offer of socializationopportunities was found to be the most important contribution to the participants’ personal lives.

References

  • -
There are 1 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Studies on Education
Journal Section Articles
Authors

Mehmet Hilmi Koç 0000-0001-6259-173X

Tuncer Fidan 0000-0002-9954-1004

Publication Date April 1, 2019
Published in Issue Year 2019

Cite

APA Koç, M. H., & Fidan, T. (2019). Yerel Yönetimlerin Yaygın Eğitim Faaliyetlerine İlişkin Kursiyer Görüşleri: İSMEK Örneği. Ankara University Journal of Faculty of Educational Sciences (JFES), 52(1), 51-81. https://doi.org/10.30964/auebfd.412085
Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi (AÜEBFD), Ankara Üniversitesi Yayınevi'nin kurumsal dergisidir. 

Creative Commons License AUEBFD'nin tüm İçerikleri Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License kuralları çerçevesinde lisanslanmaktadır.

AUEBFD CC BY-NC-ND 4.0 lisansını kullanmaktadır.