Bu çalışmada,
İstanbul Büyükşehir Belediyesi Sanat ve Meslek Eğitimi Kurslarına (İSMEK) devam
eden kursiyerlerin aldıkları eğitimlere ilişkin görüşlerinin ve beklentilerinin
belirlenmesi amaçlanmıştır. Çalışmada nitel araştırma desenlerinden
fenomenoloji deseni kullanılmıştır. Örneklem türü olarak amaçlı örnekleme
yöntemi seçilmiştir. Çalışma grubunu İSMEK’in Fatih şubesindeki dil kurslarına
devam eden 25 kursiyer oluşturmaktadır. Veri toplama aracı olarak görüşme
yönteminden yararlanılmış ve bu doğrultuda yarı yapılandırılmış görüşme formu
hazırlanmıştır. Yapılan görüşmelerden elde edilen veriler içerik analizine tabi
tutulmuştur. İSMEK’in ücretsiz olması en önemli tercih nedeni olduğu tespit
edilmiştir. Kurslarda verilen eğitimin kalitesi ve kursu bitirenlere verilen
sertifika kursiyerlerin İSMEK’i tercih etmelerini etkileyen önemli nedenler olduğu
söylenebilir. İSMEK dil
kurslarının tercih edilme nedenleri arasında ise, iş bulma beklentisi, eğitim
sermayesi oluşturma, kariyer hedeflerini gerçekleştirme, sahip olduğu meslekte
tutunabilme gibi ekonomik nedenlerin ağırlıkta olduğu bulgusuna ulaşılmıştır.
Katılımcıların büyük çoğunluğu İSMEK sertifikasının kariyerlerine katkısı
olacağını düşünmektedirler. Sosyalleşme fırsatları sunmasının İSMEK’in
katılımcıların kişisel yaşamlarına yaptığı en önemli katkı olduğu tespit
edilmiştir.
The aim of this study was to find out opinions and expectations of the trainees regarding thelanguage courses offered in the Art and Vocational Training courses by the MetropolitanMunicipality of Istanbul (ISMEK). A qualitative, descriptive, phenomenological design wasused in this study. Purposeful sampling method was adopted to form the study group. Whileconducting purposeful sampling, maximum variation sampling strategy was used to ensure anadequate selection from a wide range of cases. The study group consisted of 25 trainees enrolledin language courses offered by the Fatih sub-office of ISMEK. The data was gathered fromvolunteer participants through semi-structured interviews. For this purpose, a semi-structuredinterview form was developed. The data was then analyzed by using the content analysistechnique. According to the results of thestudy, the free language training offered by ISMEKwas the most important reason preferred by participants. The quality of the courses and thecertificates granted to trainees by ISMEK were also important reasons of preference. Traineeswere found to haveenrolled in these courses for economic purposes such as gaining advantagein finding a job, self-development, realizing career goals, sustaining their current professionsand not having problems abroad. A majority of the participants thought that the ISMEKcertificate should have a positive impact on their careers. ISMEK’s offer of socializationopportunities was found to be the most important contribution to the participants’ personal lives.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | April 1, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 |
AUEBFD'nin tüm İçerikleri Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License kuralları çerçevesinde lisanslanmaktadır.
AUEBFD CC BY-NC-ND 4.0 lisansını kullanmaktadır.