BibTex RIS Cite

Yenilikçi tarih öğretimi hizmet içi eğitim programının öğretmen görüşlerine dayalı olarak değerlendirilmesi

Year 2017, Volume: 50 Issue: 1, 161 - 188, 01.05.2017
https://doi.org/10.1501/Egifak_0000001391

Abstract

Tarih öğretiminde en önemli sorunlardan birisi dersin ezbere
dayalı bir ders olarak algılanması ve bu nedene bağlı olarak anlatıma
dayalı gerçekleştirilmesidir. Öğretim programlarında yer alan içeriğin
genişliği ve sınav odaklı eğitim bu durumun kendi içinde yeniden
üretimine neden olmakta ve öğretmenleri bilgi aktaran teknikerler
haline dönüştürmektedir. Bu araştırmanın amacı, Muş ilinde görev
yapan öğretmenlere yönelik gerçekleştirilen 30 saatlik “Yenilikçi Tarih
Öğretimi” başlıklı hizmet içi eğitim programının öğretmen görüşlerine
dayalı olarak değerlendirilmesidir. Öğretmen görüşme formları
aracılığıyla toplanan veriler içerik ve betimsel analiz teknikleri ile
analiz edilmiştir. Araştırmada, öğretmenlerin eğitim programını etkili
olarak değerlendirdikleri, yenilikçi tarih öğretimi yöntem ve
tekniklerinin okullarında uygulamaları sırasında öğrenci
hazırbulunuşluğu, okulun fiziksel yapısı, ekonomik eksiklikler, ders
sürelerinin yetersizliği, öğretim programını yetiştirme kaygısı yaşama
sorunları ile karşılaşabileceklerini düşündükleri sonuçlarına
ulaşılmıştır.

Evaluation of Innovative History Teaching In-Service Training Program Based on Teacher Opinions

Year 2017, Volume: 50 Issue: 1, 161 - 188, 01.05.2017
https://doi.org/10.1501/Egifak_0000001391

Abstract

One of the important issue in history teaching is that the lesson is perceived as memorization and due to this, history is teached with telling. Education focused on high stakes tests and extensiveness of the curriculum cause reproduction of issues and transform the teachers to technicians who are narrators. The aim of this research is to evaluate the effectiveness of the in service education, called “Innovative History Teaching”, which drived thirty lessons. In that descriptive equalitative research, data collected from teachers are analyzed by content and descriptive analysis. The teachers stated that the curriculum was efficent and in the process of innovative history teaching methods, they faced with issues which are root in preparedness of student, physicalstructure of school building, economical, poorness of timing, the anxinety of finishing the curriculum

There are 0 citations in total.

Details

Other ID JA45AA28TZ
Journal Section Research Article
Authors

Serkan Keleşoğlu This is me

Emine Özlem Yiğit This is me

Publication Date May 1, 2017
Published in Issue Year 2017 Volume: 50 Issue: 1

Cite

APA Keleşoğlu, S., & Yiğit, E. Ö. (2017). Evaluation of Innovative History Teaching In-Service Training Program Based on Teacher Opinions. Ankara University Journal of Faculty of Educational Sciences (JFES), 50(1), 161-188. https://doi.org/10.1501/Egifak_0000001391
Ankara University Journal of Faculty of Educational Sciences (AUJFES) is a formal journal of Ankara University.

The content of the Journal of Faculty of Educational Sciences adopts Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License

AUJFES is licensed under CC BY-NC-ND 4.0