In this quantitative study, research assistants’ perceptions toward science and scientific activities were investigated. More specifically, in this study, the perceptions of research asistants towards science and scientific activities were comparatively analyzed in terms of status of assistantship (FDP-Faculty Development Program research assistant and department research assistant), gender and major fields (Natural Science, Social Science and Engineering). Survey method was employed and 347 research assistants working in a state university were participated in the study. Chi-Square Test was used to analyze the data. One of the findings shows that the research assistants in FDP can be considered as more interested in scientific activities than department research assistants
Bu nicel çalışmada araştırma görevlilerinin bilime ve
bilimsel etkinliklere ilişkin algıları araştırılmıştır. Daha ayrıntılı olarak
bu çalışmada araştırma görevlilerinin bilim ve bilimsel etkinlikler
hakkındaki görüşleri araştırma görevliliği statüsü (Öğretim üyesi
yetiştirme programı -ÖYP- araştırma görevlisi ve bölüm araştırma
görevlisi), cinsiyet ve alan kategorileri (fen bilimleri, sosyal bilimler
ve mühendislik bilimleri) bazında karşılaştırmalı olarak incelenmiştir.
Araştırmaya 2010-2011 eğitim ve öğretim yılında bir devlet
üniversitesinde çalışmakta olan 347 araştırma görevlisi katılım
göstermiştir. Anket yoluyla toplanan veri, araştırma görevlilerinin
bilim ve bilimsel etkinliklere ilişkin algılarına dair görüşlerinin statü,
cinsiyet ve alan kategorilerine bağlı olarak anlamlı bir şekilde değişip
değişmediğini saptamak amacıyla Ki-Kare testi ile analiz edilmiştir.
Bulgulardan bir tanesi, ÖYP araştırma görevlilerinin bilimsel
aktivitelerde bölüm araştırma görevlilerine oranla daha ilgili olduğunu
işaret etmiştir.
Other ID | JA97RB77RM |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | May 1, 2014 |
Published in Issue | Year 2014 Volume: 47 Issue: 1 |
The content of the Journal of Faculty of Educational Sciences adopts Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License
AUJFES is licensed under CC BY-NC-ND 4.0