BibTex RIS Cite

Öğrencilerin Çevrimiçi Derlemlerde Gezinim Süreleri ve Sözcük Edinimleri Arasındaki İlişki

Year 2010, Volume: 43 Issue: 2, 149 - 170, 01.10.2010
https://doi.org/10.1501/Egifak_0000001206

Abstract

Bu araştırma, öğrencilerin veri yönlendirmeli öğrenme
(VYÖ) yaklaşımı ile çevrimiçi sözlük kullanımı yöntemlerinin
yabancı dilde sözcük edinimi boyutunda öğrenci başarısına etkilerini
çevrimiçi öğrenme ortamlarında gezinme kayıtları bağlamında
araştırmak amacıyla yapılmıştır. Araştırma yarı deneysel araştırma
modeline göre yürütülmüştür. Araştırmanın çalışma grubunu, 2008–
2009 öğretim yılında Ankara Üniversitesi Tıp Fakültesinde öğrenim
gören 68 öğrenci oluşturmuştur. Çalışmanın deney gruplarına
çevrimiçi öğrenme ortamı üzerinden eğitim verilmiştir. Veriler,
geçerlik ve güvenirlik çalışmaları yapılmış olan, sözcük bilgisi ölçeği
ve ilişkili sözcük bilgisi ölçme aracı ile elde edilmiştir. Elde edilen
verilerin çözümlenmesinde, kısmi korelasyon analizi yöntemi
kullanılmıştır. Araştırma sonucunda, öğrencilerin öğrenme yönetim
sisteminde bulunma süreleri ile sözcük ve ilişkili sözcükleri edinimleri
arasındaki ilişki bakımından, bulgulara dayalı olarak öğrencilerin
sistemde bulunma süreleri arttıkça, sözcük bilgisi düzeyi ile ilgili
ölçümlerden elde ettikleri puanlarda artış olduğu gözlenmiştir.

The Correlation between Learners’ Logs of Navigations through Online Corpora and Lexical Competence

Year 2010, Volume: 43 Issue: 2, 149 - 170, 01.10.2010
https://doi.org/10.1501/Egifak_0000001206

Abstract

The current study investigated the relationship between students’ lexical competence and their logs of online corpora embedded to a learning management system. The participants of the study were 68 undergraduate students enrolled in a medical school at a Turkish state university. The instruction was delivered through Moodle. The data collection instruments were a vocabulary knowledge scale and a collocation test both revealing ideal reliability and validity indices. Partial correlation was conducted to analyze the data. Findings revealed that there was a positive correlation between the durations of language learners’ navigations of online corpora and their acquisitions of academic words and prepositional phrases

There are 0 citations in total.

Details

Other ID JA75CT34BS
Journal Section Research Article
Authors

Serkan Çelik This is me

Hafize Keser This is me

Publication Date October 1, 2010
Published in Issue Year 2010 Volume: 43 Issue: 2

Cite

APA Çelik, S., & Keser, H. (2010). The Correlation between Learners’ Logs of Navigations through Online Corpora and Lexical Competence. Ankara University Journal of Faculty of Educational Sciences (JFES), 43(2), 149-170. https://doi.org/10.1501/Egifak_0000001206
Ankara University Journal of Faculty of Educational Sciences (AUJFES) is a formal journal of Ankara University.

The content of the Journal of Faculty of Educational Sciences adopts Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License

AUJFES is licensed under CC BY-NC-ND 4.0