Bu çalışmanın amacı, ilköğretim okullarında görev yapan
öğretmenlerin yeterlik inançlarını belirlemektir. Tarama modelindeki
araştırmada, veri toplama aracı olarak “Öğretmen Yeterliği Ölçeği”
kullanılmıştır. Woolfolk ve Hoy (1990) tarafından geliştirilmiş ölçek,
bu çalışma kapsamında araştırmacılar tarafından Türkçe’ye
uyarlanmıştır. Ölçekte, öğretmenlerin yeterlik inançlarını belirlemeye
dönük likert tipi 22 madde bulunmaktadır. Araştırma kapsamında,
Ankara il merkezinde görev yapan 250 öğretmene ulaşılmıştır.
Araştırmada, yüzde, frekans, aritmetik ortalama, t testi ve varyans
analizi kullanılmıştır. Araştırmadan elde edilen bulgulara göre,
öğretmenlerin “Öğretim Yeterliği” faktörü ile ilgili görüşleri “çok
katılıyorum”, “Kişisel Yeterlik” faktöründeki görüşleri ise “orta
derecede katılıyorum”a karşılık gelmektedir. Öğretmenlerin, “Öğretim
Yeterliği” faktöründeki görüşleri arasında cinsiyet, branş, eğitim
durumu, kıdem, yaş ve öğretmen başına düşen öğrenci sayısına göre
anlamlı fark yoktur. “Kişisel Yeterlik” faktöründe ise cinsiyet, branş,
kıdem ve yaşa göre anlamlı fark bulunmazken, eğitim durumu ve
öğretmen başına düşen öğrenci sayısına göre fark anlamlıdır.
The purpose of the present study is to determine efficacy belief of primary school teachers. In the survey model study, “Teacher Efficacy Scale” was used to gather data. The scale developed by Woolfolk and Hoy (1990) was adapted to Turkish by the authors. The scale includes 22 likert type items to determine efficacy beliefs of teachers. Study group of the research consists of 250 teachers who work in primary schools in Ankara city centre. In the study, percentage, frequency, arithmetic average, t test and variance analysis were used. According to the findings obtained from the study, teachers’ views on “Teaching Efficacy” correspond to the answer: “I mostly agree” and those on “Personal Efficacy” to “I moderately agree”. There is no significant difference between their views on “Teaching Efficacy” according to teachers’ gender, field of study, educational background, seniority, age and the number of students to per teacher. As for “Personal Efficacy”, while there is no significant difference according to gender, field of study, educational background, seniority, and age, there is a significant one according to educational background, and number of students to per teacher
Other ID | JA35CD89JF |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | October 1, 2008 |
Published in Issue | Year 2008 Volume: 41 Issue: 2 |
The content of the Journal of Faculty of Educational Sciences adopts Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License
AUJFES is licensed under CC BY-NC-ND 4.0