The aim of this study is to
investigate the effectiveness of teacher training program from the perspectives
of candidate and advisor teachers and to make recommendations based on these perspectives.
The sample consisted of 207 candidate teachers and 179 advisor teachers who
were assigned to kindergarten, primary, pre-secondary and secondary schools in
six districts of Mardin, Turkey during the 2015-2016 education year. Data were
collected using mixed research methods involving Candidate and Advisor Teacher
Scales for quantitative data and interview schedules for qualitative data.
Statistical analysis of quantitative data was performed using t-test and ANOVA.
The qualitative data were analyzed via content analysis. The quantitative
findings are mostly at the undecided level regarding the effectiveness of the
candidate teachers’ program; and that the advisors are satisfied with the
program. Findings from qualitative data indicated that the program was very
useful for newly appointed candidate teachers.
Bu araştırmanın amacı, aday öğretmen yetiştirme programının
etkililiğini aday ve danışman öğretmen görüşleri ışığında belirleyerek sürece
ilişkin önerilerde bulunmaktır. Çalışma grubunu 2015-2016 öğretim yılında
Mardin ili Artuklu, Kızıltepe, Ömerli, Yeşilli, Nusaybin ilçe sınırları
içerisinde bulunan anaokulu, ilkokul, ortaokul ve ortaöğretim okullarına atanan
207 aday öğretmen ve aday öğretmenlere görevlendirilen 179 danışman öğretmen
oluşturmuştur. Araştırmada karma araştırma yöntemi kullanılmış, toplanan
veriler karma araştırma modeli ile bir araya getirerek yorumlanmıştır. Nicel
verilerin toplanmasında araştırmacılar tarafından aday ve danışman öğretmenler
için ayrı geliştirilen “aday ve danışman öğretmen ölçekleri”, nitel verilerin
toplanmasında ise benzer şekilde araştırmacılar tarafından geliştirilen yarı
yapılandırılmış görüşme formları kullanılmıştır. Nicel verilerin istatistiksel
çözümlenmesinde, t- testi ve ANOVA teknikleri kullanılmıştır. Nitel verilere,
içerik analizi uygulanarak yorumlanmıştır. Nicel bulgular, aday öğretmenlerin
programın etkililiğine dair çoğunlukla kararsız, danışmanların ise programdan
memnun olduğunu göstermektedir. Nitel verilerden elde edilen bulgular
değerlendirildiğinde programın öğretmenliğe yeni atanmış adaylar için çok
yararlı bir program olduğu yönündedir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Other Fields of Education |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | December 1, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 52 Issue: 3 |
The content of the Journal of Faculty of Educational Sciences adopts Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License
AUJFES is licensed under CC BY-NC-ND 4.0