Değişen Madde Fonksiyonunun (DMF) belirlenmesi, bir testin ve testten alınan puanların
geçerliğine ilişkin önemli göstergeler sunmaktadır. difR paketi ise farklı DMF belirleme
yöntemlerinin uygulanmasına izin vererek araştırmacılara ve uygulayıcılara büyük kolaylık
sağlayan R paketidir. Bu araştırmanın temel amacı örnek bir araştırma verisi üzerinden, difR
paketinde farklı DMF belirleme yöntemlerine ilişkin; yazılım kurulumu, varsayımların
incelenmesi, analiz adımları ve analiz sonuçlarının yorumlanması için izlenen sürecin
resmedilmesidir. Bu temel amaç doğrultusunda Türkiye'de 8. sınıf öğrencilerine uygulanan
Ortaöğretime Geçiş Sınavı 2018 uygulamasında yer alan fen maddelerinin, madde sıra etkisi
bakımından DMF gösterme durumları incelenmiştir. Bu yönüyle araştırma tarama modelinde
bir araştırmadır. Araştırmada sıklıkla kullanılan DMF belirleme yöntemlerinden Klasik Test
Kuramına dayalı Mantel-Haenszel, Lojistik Regresyon ve SIBTEST ile Madde Tepki Kuramına
dayalı Olabilirlik Oran yöntemlerine ilişkin adımlar ele alınmıştır. DMF analizleri sonucu elde
edilen bulgulara göre fen maddelerinin madde sıra etkisi bakımından çoğunlukla DMF
göstermediği ya da ihmal edilebilir düzeyde DMF gösterdiği sonucuna ulaşılmıştır.
ölçme değişmezliği değişen madde fonksiyonu madde sıra etkisi Ortaöğretime Geçiş Sınavı difR
Differential Item Functioning (DIF) analyses provide critical information about validity of a
test. R; an open source software, that comprises all of the DIF detection methods, has an
important role in DIF research. Therefore, conducting a guiding study for measurement
invariance or DIF analyses by following scientific methods and procedures will be very useful
for researchers and practitioners. In this research, it is aimed to illustrate the procedures
followed in different DIF detection methods in R, beginning from the installation of the R
software to the interpretation of the analysis results, using a sample test (science sub-test of
Secondary School Entrance Examination) and data. Four DIF detection methods, which are
commonly used in DIF analyses, Mantel-Haenszel, Logistic Regression, SIBTEST and
Likelihood Ratio methods are handled in this study. According to the analysis results, no items
indicate DIF or indicate negligible DIF
difR, measurement invariance differential item functioning item position effect secondary school entrance examination
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Other Fields of Education |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | December 1, 2020 |
Published in Issue | Year 2020 Volume: 53 Issue: 3 |
The content of the Journal of Faculty of Educational Sciences adopts Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License
AUJFES is licensed under CC BY-NC-ND 4.0