Mesleki eğitim, öğrencilerin teorik kazanımlarının pratiğe dönüştüğü, belirli bir meslek alanında iş alışkanlığı, bilgi ve beceri kazandırıldığı, öğrencilerin iş hayatına entegrasyonunda önemli bir yere sahiptir. Bu çalışma ile mesleki eğitim alanında eğitim hayatlarına devam eden öğrencilerin Mesleki Eğitim Merkezlerini (MESEM) tercih etme sebeplerinin neler olduğu tespit edilmesi amaçlanmıştır. Bu kapsamda çalışma fenomonoji deseninde yürütülmüştür. Çalışma grubunu 2023-2024 eğitim öğretim yılında Türkiye’nin doğusunda bulunan bir ilinin bünyesinde MESEM uygulamasının yer aldığı okullarda görev yapan okul yöneticisi, öğretmen, öğrenimine devam eden öğrenci, öğrencilerin velileri ve eğitim gördükleri işletmeler oluşturmaktadır. Bu çalışma sekiz okul yöneticisi, sekiz öğretmen, on öğrenci, üç veli ve üç işletme temsilcisi olmak üzere toplam 32 katılımcı ile yürütülmüştür. Çalışma sonucunda MESEM uygulamasına geçiş aşamasında yapılan yanlış bilgilendirmeler, uygulamanın asıl amacının bireylere meslek edindirme değil, daha çok sosyal yardım dağıtımı gibi algılandığı sonucuna varılmıştır. İllere ve okullara sayı kotaları konulması sonucunda bir rekabet ortamının oluştuğu ve okulların öğrenci kayıtlarını artırmak için çeşitli yöntemlere başvurduğu tespit edilmiştir. Öğrencilerin MESEM’e geçiş yapma nedenleri olarak, maddi kazanç elde etme düşüncesi gibi önemli bir etkenin ortaya çıktığı görülmüştür. Ayrıca MESEM’in sağladığı eğitimin öğrencilerin pratik beceriler kazanmasında ve nitelikli elemanlar olarak yetişmelerinde kritik bir rol oynayabileceği belirlenmiştir.
Vocational education has an important place in the integration of students into business life, where students' theoretical achievements are transformed into practice, they gain work habits, knowledge and skills in a certain professional field. This study aims to determine the reasons why students who continue their education in the field of vocational education prefer Vocational Education Centers (MESEM). In this context, the study was conducted in the phenomenology pattern. The study group consists of school administrators, teachers, students continuing their education, parents of students and businesses where they study, working in schools where MESEM application is included in a province in the east of Turkey in the 2023-2024 academic year. This study was conducted with a total of 32 participants: eight school administrators, eight teachers, ten students, three parents and three business representatives. As a result of the study, it was concluded that the misinformation made during the transition to MESEM application was perceived as the main purpose of the application, not to provide individuals with a profession, but rather to distribute social aid. It has been determined that a competitive environment has emerged as a result of placing number quotas on provinces and schools, and schools have resorted to various methods to increase student enrollment. It has been observed that an important factor such as the idea of gaining financial gain emerged as the reason why students transferred to MESEM. It has also been determined that the education provided by MESEM can play a critical role in helping students gain practical skills and become qualified personnel.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Specialist Studies in Education (Other) |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Early Pub Date | August 22, 2024 |
Publication Date | November 24, 2024 |
Submission Date | April 26, 2024 |
Acceptance Date | August 6, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 57 Issue: 3 |
The content of the Journal of Faculty of Educational Sciences adopts Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License
AUJFES is licensed under CC BY-NC-ND 4.0