Hizmet kavramı, hukukun çeşitli alanlarında farklı tanımlamalara sahiptir. Elektronik hizmet sunumu denildiğinde ise daha çok Tüketicinin Korunması Hakkında Kanun’da yer alan hizmetlerin sunulmasına ve temin edilmesine yönelik sözleşmelerin, elektronik ortamda akdedilmesi kastedilir. Elektronik ortam kavramı geniş anlamda, verilerin sayısallaştırılarak aktarıldığı her türlü ortamı ifade etmekte, dar anlamda ise kapalı ve açık bilgisayar ağlarını özellikle “internet”i kapsamaktadır. Hizmet Sunumunun elektronik ortam vasıtasıyla temin edilmesini sağlayan temel hukuki müessese elektronik sözleşmelerdir. Elektronik sözleşmelerin hukuki niteliği genel olarak mesafeli, hazır olmayanlar arası, katılmalı sözleşmeler olarak öngörülse de sözleşme konusu
hizmetin (şeyin) veya sözleşme, elektronik ortamda akdedilirken
başvurulan araçların niteliğine yahut tarafların iradelerine göre zaman
zaman değişkenlik gösterebilmektedir.
Elektronik ortamda, hizmet sunumuna ilişkin olarak akdedilen
sözleşmelerin ifa edileceği yer de, sözleşmede öngörülen yükümlülüğün
türüne göre değişkenlik göstermekte ve bu paralelde fiziksel ortamda ifa
edilebileceği gibi elektronik ortamda da ifası mümkün olabilmektedir.
Başka bir deyişle bu tespit için aranan kıstas, münferit elektronik
sözleşmenin, işin yahut kullanılan araçların niteliğine göre belirlenen
hukuki niteliğidir.
İnternet üzerinden akdedilen ve hizmet sunumunu konu edinen
elektronik sözleşmeler elektronik posta, web sayfaları, elektronik veri
değişimi sistemleri (EDI) gibi çeşitli vasıtalar kullanılarak
yapılabilmektedir. Bunların yanı sıra kitlesel pazara yönelik çevrimiçi
(online) sözleşmeler gibi yollarla da elektronik ortamdan hizmet temin
edilebilmektedir. Hatta değişen ve gelişen ihtiyaçlara elektronik ortamda
çareler bulma gereksinimi dolayısıyla günümüzde, şahısların aracılığı
olmaksızın bir hareket başlatarak elektronik mesajlara ve uygulamalara
cevap veren, “elektronik temsilci” adındaki yazılımlar ile sözleşme
kurulumuna olanak sağlanmaktadır.
The term “service” might be defined differently depending on each particular discipline of law. In cases where the provision of electronic service is involved, mostly there is a contract concluded in electronic media under which the service provider provides certain services set forth in the Law on the Protection of Consumers. In a broader sense, electronic media means any device, medium or technology used to transmit or store information in a digital form. However, in the strict sense, ,electronic media includes close and/or open computer networks, particularly the “internet”. In lawyers’ jargon, a contract concluded in electronic media is called an “electronic contract.” While electronic contracts are legally qualified as non-negotiable (which are typically concluded by the acceptance of one party of the other’s fixed contract conditions without any change) and distant contracts, this rule may change from time to time, depending on the will of the parties and the characteristics of the devices used for such transaction. The place of performance of the electronic contracts may also change depending on the governing law of the contract and the nature of the obligation set forth therein. Accordingly, while it is physically possible to perform an obligation physically, one may be obliged to perform its obligation via electronic media as well, if possible. In other words, the legal characteristics of an electronic contract (including its performance) might differ subject to the nature of the service, the agreement of the parties and the particular devices used to conclude such transaction. Electronic contracts might be validly concluded via various means such as electronic mail, web page and electronic data interchange (EDI). Furthermore, one may also provide services electronically via Online Mass Market Agreements. Today, it is possible to conclude a contract with the assistance of a software called “electronic representative” which starts an activity and responds to the electronic messages and applications automatically, even without the involvement of any real person
Diğer ID | JA56MV93SN |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Mart 2011 |
Gönderilme Tarihi | 1 Mart 2011 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2011 Cilt: 60 Sayı: 1 |