Research Article
BibTex RIS Cite

Çokkültürlü Bazı Ülkelerde Eğitim Politikaları ve Öğretmen Eğitimi

Year 2018, Volume: 2 Issue: 3, 178 - 195, 31.07.2018

Abstract

Bu araştırmada
çokkültürlü ülkelerden İsveç, Kanada ve Avustralya’daki çokkültürlü eğitim
politikaları ve öğretmen eğitimi konu alınmıştır. Araştırma betimsel bir
çalışma olup araştırma kapsamında konuyla ilgili bilimsel makaleler ve
çevrimiçi web siteleri taranmıştır. Veriler İsveç, Kanada ve Avustralya
başlıkları altında toplanıp araştırma kapsamında elde edilen bilgiler
düzenlenerek aktarılmıştır. Bu üç ülkenin çokkültürlü eğitim politikaları ve
çokkültürlü öğretmen eğitimi ile ilgili bulgular tartışma bölümünde
birleştirilmiş, yorumlar yapılmış ve genellemelere varılmaya çalışılmıştır.
Bütün bu bilgilerden yola çıkarak çokkültürlü bir toplum olma özelliği taşıyan
İsveç’in çokkültürlülüğü resmi olarak benimseyip eğitim fakültesi programlarına
dâhil etmiş olmasına rağmen uygulamalarında bir takım aksaklıkların olduğundan
bahsedilebilir. Kanada’da da çokkültürlü eğitim politikaları çeşitli belge ve
raporlarla resmi olarak benimsenmiş ve yaygınlaştırılmıştır. Ancak, Eğitim Fakültelerinde
çokkültürlü eğitim dersleri sadece seçmeli ders olarak yer alabilmiş, alandaki
öğretmenler açısından ise sadece çokkültürlülüğü benimseyen yöneticiler ve
öğretmenler bu yönde eğilim göstermişlerdir. Avustralya, 1970’lerden itibaren
çokkültürlülük politikaları izlemeye başlamış olmasına ve eğitim fakültelerinde
de ders olarak çokkültürlü eğitim veriyor olmasına rağmen, gerek öğretmenlerin kendilerini
yetersiz hissetmelerinden dolayı, gerekse pratikte yaşanan bazı sıkıntılardan
dolayı çokkültürlü eğitimin uygulanmasında sıkıntılar yaşanan ülkelerden
biridir.  Yapılan incelemeler sonucunda
çok kültürlü olma özelliğine sahip üç ülke de resmi ve yasal olarak
çokkültürlülüğü benimsemiş, bu bağlamda eğitim politikaları geliştirmiştir.
Ancak; çalışmalarda bahsedilen bazı sebeplerden dolayı, üç ülkede de çok
kültürlü eğitim uygulamalarında aksaklıklar görülmüştür.

References

  • • Majhanovich, S. (1992). Multicultural Education: A Canadian Perspective. a Paper presented at the annual meeting of the education (San Antonio, TX, February 25-28,1992)
  • • Marie, C. (2001). Multiculturalism in Canada and Sweden: analysing immigrant political integration. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). McGill University/ Department of Political Science, Montreal.
  • • New South Wales Department of Education and Training. 2009, “Anti-racism: What schools can do. Sydney”, Multicultural Education.
  • • Norberg, K. (2000). Intercultural Education and Teacher Education in Sweden. Teacher and Teacher Education, 16, 511-519
  • • Opper S. (1983) Multiculturaism in Sweden: A case of Assimilation and Integration. Comperative Education, 19 (2),193-212
  • • Rabo, A. (2007). Teacher Training in Multicultural Sweden. EMİGRA working papers,7.
  • • Ridenour-Wildman, S. L. (2004) A Comperative Study of Indigenous Content of Multicultural Teacher Education Textbooks in Canada and the United States. (yayımlanmamış doktora tezi). University of Oklohoma/ Graduate College, Oklohoma
  • • Robert J. Graham. and Jon Young. (1998). Curriculum, Identitiy and Experience in Multicultural Teacher Education. Alberta Journal of Educational Research ,44 (4), 397-407
  • • Santoro N. (2009). Teaching in Culturally Diverse Contexts: What Knowledge About ‘Self’ And ‘Others’ Do Teachers Need?” Journal of Education for Teaching, 35 (1), 33-45
  • • Akdağ, B. (2005). İsveç’te Öğretmen Yetiştirme. Eğitim Bilim Toplum, 3.(12)
  • • Banks, J. (1995). Multicultural Education and Curriculum Transformation. The Journal of Negro Education, 64 (4), 390-400
  • • Banks, J.A. (2001). Approaches To Multicultural Curriculum Reform. in Banks, J.A. and Banks, C.A.M. (2002)(Eds), 4th ed. Multicultural Education: Issues and Perspectives, Allyn & Bacon, Boston, pp. 225-246.
  • • Banks, J.A. (2013) The construction and Historical Development of Multicultural Education, 1962-2012,.Theory into Practice ,52 (1), 73-82
  • • Forrest J.,Lean G. ve Dunn K. (2016). Challenging Racism Through Schools: Teacher Attitudes To Cultural Diversity And Multicultural Education in Sydney, Australi. Race Etnicity and Education,1 (3), 616-638, DOI:10.1080/13613324.2015.1095170
  • • Han J., Singh M. (2007). Getting World English Speaking Student teachers to the Top of the Class: Making Hope for Ethno-cultural Diversity in Teacher Education Robust. Asia-Pasific Journal of Teacher Education, 35 (3), 291-309.
  • • http://www.migrationpolicy.org/article/sweden-restrictive-immigration-policy-and-multiculturalism (erişim 02/05/2016)
  • • http://www.migrationpolicy.org/article/sweden-restrictive-immigration-policy-and-multiculturalism (erişim 04/05/2016)
  • • https://www.academia.edu/4325825/MULTICULTURAL_SWEDEN_FACTS_INTEGRATION_POLICIES_AND_SPECIFIC_ANALYSIS (erişim 04/05/2016) .• MacNaughton ve Hughes. (2007). Teaching Respect For Cultural Diversity in Australia Early Childhood Programs, Journal of Early Childhood Research, 5 (2),189-204

Education Policies and Teacher Training in Some Multicultural Countries

Year 2018, Volume: 2 Issue: 3, 178 - 195, 31.07.2018

Abstract

In this study, multicultural education policies and
teacher training programs of some multicultural countries, Sweden, Canada and
Australia, are examined. The study is designed as a descriptive research and
scientific articles and online web sites are studied to gather
information.  The data is designed under
three main titles as Sweden, Canada and Australia and the multicultural
education policies and teacher training programs are examined in terms of multicultural
education. The findings about these three countries are combined in the
discussion part and some generalizations about the multicultural education are
sought. Considering all these information, although Sweden has accepted
multiculturalism officially and integrated it into the programs of education
faculties, it can be stated that there are some problems in implementations.
Similarly, Canada has published some reports and documents accepting
multiculturalism officially, yet multicultural courses at teacher training
programs are limited to only elective courses. The situation is not different
for Australia, either. Even though Australia has followed multicultural
policies since 1970’s, and even apply them at teacher training programs,
because of both the deficiencies of teachers and some other practical issues,
the country faced problems in education in terms of multiculturalism. In
conclusion, none of the countries could conduct a healthy multicultural
education even though they accepted multiculturalism officially.

References

  • • Majhanovich, S. (1992). Multicultural Education: A Canadian Perspective. a Paper presented at the annual meeting of the education (San Antonio, TX, February 25-28,1992)
  • • Marie, C. (2001). Multiculturalism in Canada and Sweden: analysing immigrant political integration. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). McGill University/ Department of Political Science, Montreal.
  • • New South Wales Department of Education and Training. 2009, “Anti-racism: What schools can do. Sydney”, Multicultural Education.
  • • Norberg, K. (2000). Intercultural Education and Teacher Education in Sweden. Teacher and Teacher Education, 16, 511-519
  • • Opper S. (1983) Multiculturaism in Sweden: A case of Assimilation and Integration. Comperative Education, 19 (2),193-212
  • • Rabo, A. (2007). Teacher Training in Multicultural Sweden. EMİGRA working papers,7.
  • • Ridenour-Wildman, S. L. (2004) A Comperative Study of Indigenous Content of Multicultural Teacher Education Textbooks in Canada and the United States. (yayımlanmamış doktora tezi). University of Oklohoma/ Graduate College, Oklohoma
  • • Robert J. Graham. and Jon Young. (1998). Curriculum, Identitiy and Experience in Multicultural Teacher Education. Alberta Journal of Educational Research ,44 (4), 397-407
  • • Santoro N. (2009). Teaching in Culturally Diverse Contexts: What Knowledge About ‘Self’ And ‘Others’ Do Teachers Need?” Journal of Education for Teaching, 35 (1), 33-45
  • • Akdağ, B. (2005). İsveç’te Öğretmen Yetiştirme. Eğitim Bilim Toplum, 3.(12)
  • • Banks, J. (1995). Multicultural Education and Curriculum Transformation. The Journal of Negro Education, 64 (4), 390-400
  • • Banks, J.A. (2001). Approaches To Multicultural Curriculum Reform. in Banks, J.A. and Banks, C.A.M. (2002)(Eds), 4th ed. Multicultural Education: Issues and Perspectives, Allyn & Bacon, Boston, pp. 225-246.
  • • Banks, J.A. (2013) The construction and Historical Development of Multicultural Education, 1962-2012,.Theory into Practice ,52 (1), 73-82
  • • Forrest J.,Lean G. ve Dunn K. (2016). Challenging Racism Through Schools: Teacher Attitudes To Cultural Diversity And Multicultural Education in Sydney, Australi. Race Etnicity and Education,1 (3), 616-638, DOI:10.1080/13613324.2015.1095170
  • • Han J., Singh M. (2007). Getting World English Speaking Student teachers to the Top of the Class: Making Hope for Ethno-cultural Diversity in Teacher Education Robust. Asia-Pasific Journal of Teacher Education, 35 (3), 291-309.
  • • http://www.migrationpolicy.org/article/sweden-restrictive-immigration-policy-and-multiculturalism (erişim 02/05/2016)
  • • http://www.migrationpolicy.org/article/sweden-restrictive-immigration-policy-and-multiculturalism (erişim 04/05/2016)
  • • https://www.academia.edu/4325825/MULTICULTURAL_SWEDEN_FACTS_INTEGRATION_POLICIES_AND_SPECIFIC_ANALYSIS (erişim 04/05/2016) .• MacNaughton ve Hughes. (2007). Teaching Respect For Cultural Diversity in Australia Early Childhood Programs, Journal of Early Childhood Research, 5 (2),189-204
There are 18 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Studies on Education
Journal Section Research Article
Authors

Fulya Kurtuluş

Publication Date July 31, 2018
Published in Issue Year 2018 Volume: 2 Issue: 3

Cite

APA Kurtuluş, F. (2018). Çokkültürlü Bazı Ülkelerde Eğitim Politikaları ve Öğretmen Eğitimi. Anadolu Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 2(3), 178-195.
AMA Kurtuluş F. Çokkültürlü Bazı Ülkelerde Eğitim Politikaları ve Öğretmen Eğitimi. Anadolu Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. July 2018;2(3):178-195.
Chicago Kurtuluş, Fulya. “Çokkültürlü Bazı Ülkelerde Eğitim Politikaları Ve Öğretmen Eğitimi”. Anadolu Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 2, no. 3 (July 2018): 178-95.
EndNote Kurtuluş F (July 1, 2018) Çokkültürlü Bazı Ülkelerde Eğitim Politikaları ve Öğretmen Eğitimi. Anadolu Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 2 3 178–195.
IEEE F. Kurtuluş, “Çokkültürlü Bazı Ülkelerde Eğitim Politikaları ve Öğretmen Eğitimi”, Anadolu Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, vol. 2, no. 3, pp. 178–195, 2018.
ISNAD Kurtuluş, Fulya. “Çokkültürlü Bazı Ülkelerde Eğitim Politikaları Ve Öğretmen Eğitimi”. Anadolu Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 2/3 (July 2018), 178-195.
JAMA Kurtuluş F. Çokkültürlü Bazı Ülkelerde Eğitim Politikaları ve Öğretmen Eğitimi. Anadolu Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2018;2:178–195.
MLA Kurtuluş, Fulya. “Çokkültürlü Bazı Ülkelerde Eğitim Politikaları Ve Öğretmen Eğitimi”. Anadolu Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, vol. 2, no. 3, 2018, pp. 178-95.
Vancouver Kurtuluş F. Çokkültürlü Bazı Ülkelerde Eğitim Politikaları ve Öğretmen Eğitimi. Anadolu Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2018;2(3):178-95.

Education Faculty Journal - Anadolu University Journal of Education Faculty

Phone: +90 222 335 05 79          Fax: +90 222 335 05 73          E-mail: aujef@anadolu.edu.tr

Website: dergipark.org.tr/en/pub/aujef

ZZPdzvlpK9r_Df9C3M7j1rNRi7hhHRvPhlklJ3lfi5jk86Jd1s0Y5wcQ1QgbVaAP5Q=w300-rw  32GbAQWrubLZX4mVPClpLN0fRbAd3ru5BefccDAj7nKD8vz-_NzJ1ph_4WMYNefp3A=w300-rw  aYbdIM1abwyVSUZLDKoE0CDZGRhlkpsaPOg9tNnBktUQYsXflwknnOn2Ge1Yr7rImGk=w300-rw


by-nc-sa.png

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.