The purpose of this study was to reveal clientelist attitudes and behaviors of administrators. Clientelist behaviors and attitudes exist in schools and they affect many aspects in schools. This was a qualitative study and data were collected with a semi-structured interview form. Study group included teachers working in a province in the Eastern Anatolian Region and the data was gathered through online and telephone interviews due to Covid 19 conditions. Content analysis was used in analyzing the data. Based on the data, it was found that school principals showed clientelist behaviors in different forms and at various levels according to teachers. Nepotism for providing favors to friends and family, unequal treatment of staff and not being just by making favorable or unfavorable decisions, reward and punishment, being tolerant for some, give priority to certain staff, privilege, factionalism, unmerited positions, preferential hiring, firing, bring some teachers into fore, mobbing, be nice to certain individuals were some of the clientist behaviors. The most frequently observed clientelist behavior is fellow-townsmenship. Such clientelist behaviors had negative impact on administrator, teacher, student, and school-family relationships, school culture and education process. The following recommendations and actions required to prevent clientelist behaviors by the MoNE (MEB). A merit system should be implemented in administrator appointment system, the destructive effects of teacher unions should be limited, rotation of administrators should continue, training should be provided on nepotism and administrators should be supervised on a regular basis, sanctions should be used for the administrators with clientelist behaviors, and a new policy should be developed and implemented to prevent administrators from clientistic behaviors.
Bu araştırmanın amacı okullarda yöneticilerin kayırmacı tutum ve davranışları konusundaki öğretmen görüşlerini ortaya koymaktır. Araştırma nitel bir araştırma olup veriler, yarı yapılandırılmış görüşme formu ile toplanmıştır. Çalışma grubunu, Doğu Anadolu Bölgesinde bir ilde görev yapan öğretmenler oluşturmaktadır. Veriler Covid 19 koşulları sebebiyle online ve telefon görüşmeleri yoluyla toplanmış ve içerik analizi ile analiz edilmiş ve yorumlanmıştır. Öğretmenlere göre okul yöneticilerinin, kayırmacılık davranışını çeşitli türlerde gösterdiği; kayırmacılık davranışından yönetici, öğretmen, öğrenci, veli ilişkilerinin, okul kültürünün, eğitim sürecinin olumsuz etkilendiği bulunmuştur. Araştırmada elde edilen bulgulara göre; kayırmacılık kavramının ne anlama geldiğine bakıldığı zaman şu sonuçlar çıkmıştır. Nepotizm; yani akraba, eş-dost kayırmacılığı ile eşit ve adil olmama yani lehte, aleyhte karar, ödül-ceza, müsamaha, öncelik, imtiyaz, ayrıcalık, ayrımcılık, haksız, usulsüz bir tarafı tutma, hak edilmeyen makam, konum, pozisyon, işe alma, işten çıkarma, bir öğretmeni ön plana çıkarma, baskı ve iyi davranma konusunda yapılan kayırmacılık. Katılımcılar, en çok hemşericilik konusunda kayırmacılık yapıldığını ifade etmişlerdir. Yönetici seçiminin liyakate dayalı olması, sendikaların etkinliği sadece haklarla ilgili olarak sınırlandırılması, üst kademedeki yöneticilerin tarafsızlığı sağlanması, rotasyon uygulanması, öğretmenlerin yöneticileri değerlendirmesi, müdürlerin kayırmacılık konusunda eğitilmesi, periyodik olarak denetlenmesi, kayırmacılık yapan müdürlere yönelik yaptırımlar getirilmesi, bakanlığın buna yönelik bir politika geliştirmesi gibi öneriler ortaya konulmuştur. Kayırmacılığın ve etkilerinin önlenmesi için, katılımcı görüşlerinden elde edilen bulgulara dayalı olarak öneriler sıralanarak, uygulayıcıların alması gereken önlemler ve araştırmacılara yönelik öneriler ortaya konulmuştur.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | July 31, 2022 |
Published in Issue | Year 2022 Volume: 6 Issue: 3 |
Anadolu University Journal of Education Faculty
Phone: +90 222 335 05 79 Fax: +90 222 335 05 73 E-mail: aujef@anadolu.edu.tr
Website: dergipark.org.tr/en/pub/aujef
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.