Bu araştırmada, sosyal mesafe ve okul iklimi olguları ele alınmıştır. Araştırmanın amacı, öğretmenler arası sosyal mesafenin nedenlerini ve sosyal mesafenin okul iklimine yansımalarını belirleyerek, sosyal mesafenin azaltılmasına katkı sağlayacak öneriler geliştirmektir. Araştırma, 2021-2022 öğretim yılında Düzce ili merkez ve ilçelerinde bulunan okullarda görev yapan yedi öğretmen ve beş okul yöneticisi ile yürütülmüştür. Araştırma, nitel araştırma desenlerinden biri olan olgubilim deseni şeklinde tasarlanmıştır. Katılımcılar, amaçlı örneklem yöntemlerinden ölçüt örneklem yöntemi ile seçilmiştir. Araştırma verileri, araştırmacı tarafından geliştirilen yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılarak elde edilmiştir. Verilerin analizinde içerik analizi tekniği kullanılmıştır. Araştırma sonucunda, öğretmenler arası sosyal mesafenin; öğretmenlerin kendisinden, okul idaresinden, öğretmen sayısının fazlalığından ve sözleşmeli, ücretli, kadrolu gibi ayrımlardan kaynaklı olduğu tespit edilmiştir. Okul büyüklüğünün, öğretmenler arasındaki sosyal mesafe üzerinde etkili olduğu görülmüştür. Ayrıca, COVID-19 salgınının da öğretmenler arasındaki sosyal mesafeyi olumsuz etkilediği tespit edilmiştir. Öğretmenler arası sosyal mesafenin; okulda huzursuz bir ortam oluşmasına, eğitimin kalitesinin düşmesine, öğretmenlerde motivasyon kaybına, öğretmenler arasında iletişimsizliğe, çatışmaların yaşanmasına, önyargılı davranışların oluşmasına, gruplaşmaların oluşmasına, güven ortamının kaybolmasına neden olarak okul iklimine olumsuz yansımalarının olduğu tespit edilmiştir. Ulaşılan sonuçlardan yola çıkarak öğretmenlere ilişkilerinde daha profesyonel ve hoşgörülü davranmaları, okulda yapılan etkinliklere katılarak daha sosyal bir tutum sergilemeleri önerilirken; okul yöneticilerine ise öğretmenler arasında ayrımcılık yapmadan adaletli bir tutum sergilemeleri, sosyal etkinlikler düzenlenerek öğretmenler arası birleştirici bir yaklaşım içinde olmaları önerilmiştir.
The aim of this research is to develop suggestions that will contribute to reducing social distance between teachers by determining the causes of social distance and their effects on school climate. The research was carried out with seven teachers and five school administrators working in schools in Duzce city center and its districts in the 2021-2022 academic year. The research is designed as a phenomenology pattern, one of the qualitative research method patterns. Participants were selected by the criterion sampling method, one of the purposive sampling methods. The research data were obtained by using a semi-structured interview form developed by the researcher. Content analysis technique was used in the analysis of the data. As a result of the research, it has been determined that the social distance between teachers is due to the teachers themselves, the school administration, the excess number of teachers and the staff distinctions such as contracted-substitute-tenured. It has been determined that the size of the school and the COVID-19 pandemic are also effective in the formation of social distance. It has been determined that social distance between teachers has negative reflections on the school climate by causing an uneasy environment at school, a decrease in the quality of education, loss of motivation of teachers, lack of communication among teachers, conflicts, prejudiced behaviors, groupings, and loss of confidence. In the context of the results, it was suggested that teachers should behave more professionally and tolerantly in their relationships and exhibit a more social attitude by participating in activities at school, while school administrators were advised to exhibit a fair attitude without discriminating among teachers and to be in a unifying approach between teachers by organizig social activities.
Öğretmen okul yöneticisi sosyal mesafe okul iklimi Teacher school administrator social distance school climate
Öğretmen okul yöneticisi sosyal mesafe okul iklimi Teacher school administrator social distance school climate
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | October 23, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 Volume: 7 Issue: 4 |
Education Faculty Journal - Anadolu University Journal of Education Faculty
Phone: +90 222 335 05 79 Fax: +90 222 335 05 73 E-mail: aujef@anadolu.edu.tr
Website: dergipark.org.tr/en/pub/aujef
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.