The COVID-19 pandemic has caused people to stay home all over the world. People started to perform their daily tasks remotely. Due to staying at home, the use of technology increased, and people began to live in a digital environment. This situation has started to cause problems in young people as well as adults. During the pandemic, children experienced social and psychological consequences, including a decrease in social activities, an increased desire to use technological devices, aggression towards their family and surroundings, a decreased desire to play with friends, and becoming quieter and more introverted. In this context, the aim of this study is to determine the usage patterns, reasons, and resulting consequences of children's excessive use of technology during the pandemic. The study was designed based on a survey model. For this purpose, a measurement tool developed by the researchers was used, and data were collected from 132 parents. The participants' educational levels were generally at the undergraduate level (62%). Descriptive statistics (%, f, x̄, sd), Mann Whitney U test and Kruskal Wallis H test were used in the analysis of the data. As a result of the analyses, the most significant finding of the study is that children spent a significant amount of time with technological devices during the pandemic and this had a negative impact on their sleep patterns and physical health. It was determined that there was no significant difference in parents' situations in terms of variables such as gender, educational level and internet use experience. However, there was a significant difference in terms of the number of children they had. It was found that problems related to excessive technology use in children occurred. In this regard, families have certain responsibilities. Parents are primarily responsible for protecting their children from the effects of technology. Training programs can be developed for parents to fulfill these responsibilities and become conscious parents. Parents can direct their children towards physical activities and spend more time with them.
Dünyayı sarsan COVID-19 pandemisi sürecinde insanlar evlerine kapanmış ve gündelik işlerini uzaktan yapmaya başlamıştır. Evlere kapanmadan dolayı teknoloji kullanım oranları artmış ve insanlar dijital ortamda yaşamaya başlamıştır. Bu durum yetişkinlerde sorun oluşturabildiği gibi küçük yaş grubundaki bireylerde de sorunlar ortaya çıkarmaya başlamıştır. Pandemi sürecinde çocuklarda sosyal aktivitelerde azalma, teknolojik araç kullanma isteğinde artma, ailesine ve çevresine karşı agresifleşme, arkadaşları ile oynama isteğinde azalma ve daha sessiz ve içe kapanık olma gibi sosyal ve psikolojik sonuçlara da ulaşılmıştır. Bu bağlamda bu çalışmanın amacı pandemi sürecinde çocukların teknolojiyi kullanma sürelerinin, nedenlerinin ve aşırı kullanmaları sonucunda ortaya çıkan durumların belirlenmesidir. Çalışma, tarama modeline dayalı olarak desenlenmiştir. Bu amaçla çalışmada araştırmacılar tarafından geliştirilen bir ölçme aracı kullanılmış ve 132 ebeveynden veri toplanmıştır. Katılımcıların eğitim düzeyleri genel olarak (%62) lisans derecesindedir. Çalışmada verilerin analizinde betimsel istatistiklerden (%, f, x̄, ss), Mann Whitney U testinden ve Kruskal Wallis H testinden yararlanılmıştır. Yapılan analizler sonucunda çalışmanın en önemli bulgusu pandemi sürecinde çocukların teknolojik araçlarla çok uzun zaman geçirdiği ve bu durumun gerek uyku düzenlerine gerek fiziksel yapılarına olumsuz yönde etki ettiği bulgusudur. Cinsiyet, eğitim düzeyi ve İnternet kullanım deneyimleri gibi değişkenler açısından ebeveynlerin durumları incelendiğinde anlamlı bir fark oluşmadığı belirlenmiştir. Ancak çocuk sayısı değişkeninde anlamlı bir değişiklik olduğu belirlenmiştir. Çocuklarda aşırı teknoloji kullanımından kaynaklı sorunların meydana geldiği belirlenmiştir. Bu durumda ailelere birtakım sorumluluklar düşmektedir. Aileler, çocuklarını teknolojinin etkilerinden korumak için birincil derecede sorumludurlar. Bu sorumluluklarını yerine getirmeleri ve bilinçli ebeveyn olmaları için ailelere yönelik eğitimler geliştirilebilir. Aileler çocuklarını fiziksel oyunlara yönlendirebilir ve çocuklarıyla daha fazla zaman geçirebilirler.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | October 23, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 Volume: 7 Issue: 4 |
Education Faculty Journal - Anadolu University Journal of Education Faculty
Phone: +90 222 335 05 79 Fax: +90 222 335 05 73 E-mail: aujef@anadolu.edu.tr
Website: dergipark.org.tr/en/pub/aujef
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.