Bu çalışmada, İngiliz Okulu’nun, kurucuları olarak kabul edilen düşünürlerin perspektifleri, kuramın
üzerine bina edildiği argümanlar, metodolojisi ve ontolojisi incelenecektir. Kuramdan, bir analiz aracı olarak
faydalanılabilmesi için İngiliz Okulu’nun, Uluslararası İlişkiler (Uİ) yazınına en özgün katkısı olan,
ilkçağlardan aldığı mirasla birlikte evrilerek gelişen “uluslararası toplum” kavramı tartışılacaktır. Kavram,
uluslararası sistemin anarşik yapısının işleyişini açıklamaktadır. Kurucu düşünürlerden sonra, İngiliz Okulu
yazarları normatif ve yapısalcı kanatlara ayrılmıştır. Çalışmanın kapsamının sınırlandırılması amacına yönelik
olarak söz konusu yazarlardan ve tartışmalardan kısaca bahsedilecektir. Uluslararası toplum içinde
uluslararası hukuk, diplomasi ve güç siyaseti kurumlarının evriminin, günümüz uluslararası sisteminin
oluşmasındaki etkileri ortaya konulacaktır.
In this paper, the perspectives of the thinkers who are redarded as the founders of the English School are examined. In doing so, arguments, methodology and ontology on which the theory of the English School based will be explored. In order to represent the theory as an analytical tool, the concept of “international society”, which was the most authentic contribution of the English School to the International Relations literature, and which was evolved with the legacy of the antiquity, will be discussed. The concept explains how the anarchical structure of the international system operates. After its founding thinkers, the followers of the English School divided into two wings as normative writers and structural writers. The writers in question and debates around the English School will be mentioned shortly to narrow down the scope of the paper. Within the international society, the affects of the evolution of the international law, diplomacy and power policy institutions on the formation of the today’s international system will be displayed.
International Relations Theory The English School International Society Hedley Bull Martin Wight
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | December 21, 2016 |
Submission Date | December 27, 2016 |
Published in Issue | Year 2016 Volume: 71 Issue: 4 |