Research Article
BibTex RIS Cite

İngiliz Okulu ve Uluslararası Toplum Düşüncesi

Year 2016, Volume: 71 Issue: 4, 1059 - 1089, 21.12.2016
https://doi.org/10.1501/SBFder_0000002423

Abstract

Bu çalışmada, İngiliz Okulu’nun, kurucuları olarak kabul edilen düşünürlerin perspektifleri, kuramın
üzerine bina edildiği argümanlar, metodolojisi ve ontolojisi incelenecektir. Kuramdan, bir analiz aracı olarak
faydalanılabilmesi için İngiliz Okulu’nun, Uluslararası İlişkiler (Uİ) yazınına en özgün katkısı olan,
ilkçağlardan aldığı mirasla birlikte evrilerek gelişen “uluslararası toplum” kavramı tartışılacaktır. Kavram,
uluslararası sistemin anarşik yapısının işleyişini açıklamaktadır. Kurucu düşünürlerden sonra, İngiliz Okulu
yazarları normatif ve yapısalcı kanatlara ayrılmıştır. Çalışmanın kapsamının sınırlandırılması amacına yönelik
olarak söz konusu yazarlardan ve tartışmalardan kısaca bahsedilecektir. Uluslararası toplum içinde
uluslararası hukuk, diplomasi ve güç siyaseti kurumlarının evriminin, günümüz uluslararası sisteminin
oluşmasındaki etkileri ortaya konulacaktır. 

References

  • Alderson, Kai ve Andrew Hurrel (2000), “International Society and the Academic Study of
  • International Relations”, Alderson, Kai ve Andrew Hurrel (Der.), Hedley Bull on
  • International Society (Londra: MacMillan): 20-53.

The English School and the Idea of International Society

Year 2016, Volume: 71 Issue: 4, 1059 - 1089, 21.12.2016
https://doi.org/10.1501/SBFder_0000002423

Abstract

In this paper, the perspectives of the thinkers who are redarded as the founders of the English School are examined. In doing so, arguments, methodology and ontology on which the theory of the English School based will be explored. In order to represent the theory as an analytical tool, the concept of “international society”, which was the most authentic contribution of the English School to the International Relations literature, and which was evolved with the legacy of the antiquity, will be discussed. The concept explains how the anarchical structure of the international system operates. After its founding thinkers, the followers of the English School divided into two wings as normative writers and structural writers. The writers in question and debates around the English School will be mentioned shortly to narrow down the scope of the paper. Within the international society, the affects of the evolution of the international law, diplomacy and power policy institutions on the formation of the today’s international system will be displayed.

References

  • Alderson, Kai ve Andrew Hurrel (2000), “International Society and the Academic Study of
  • International Relations”, Alderson, Kai ve Andrew Hurrel (Der.), Hedley Bull on
  • International Society (Londra: MacMillan): 20-53.
There are 3 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Research Articles
Authors

Onur Ağkaya

Publication Date December 21, 2016
Submission Date December 27, 2016
Published in Issue Year 2016 Volume: 71 Issue: 4

Cite

APA Ağkaya, O. (2016). İngiliz Okulu ve Uluslararası Toplum Düşüncesi. Ankara Üniversitesi SBF Dergisi, 71(4), 1059-1089. https://doi.org/10.1501/SBFder_0000002423
AMA Ağkaya O. İngiliz Okulu ve Uluslararası Toplum Düşüncesi. SBF Dergisi. December 2016;71(4):1059-1089. doi:10.1501/SBFder_0000002423
Chicago Ağkaya, Onur. “İngiliz Okulu Ve Uluslararası Toplum Düşüncesi”. Ankara Üniversitesi SBF Dergisi 71, no. 4 (December 2016): 1059-89. https://doi.org/10.1501/SBFder_0000002423.
EndNote Ağkaya O (December 1, 2016) İngiliz Okulu ve Uluslararası Toplum Düşüncesi. Ankara Üniversitesi SBF Dergisi 71 4 1059–1089.
IEEE O. Ağkaya, “İngiliz Okulu ve Uluslararası Toplum Düşüncesi”, SBF Dergisi, vol. 71, no. 4, pp. 1059–1089, 2016, doi: 10.1501/SBFder_0000002423.
ISNAD Ağkaya, Onur. “İngiliz Okulu Ve Uluslararası Toplum Düşüncesi”. Ankara Üniversitesi SBF Dergisi 71/4 (December 2016), 1059-1089. https://doi.org/10.1501/SBFder_0000002423.
JAMA Ağkaya O. İngiliz Okulu ve Uluslararası Toplum Düşüncesi. SBF Dergisi. 2016;71:1059–1089.
MLA Ağkaya, Onur. “İngiliz Okulu Ve Uluslararası Toplum Düşüncesi”. Ankara Üniversitesi SBF Dergisi, vol. 71, no. 4, 2016, pp. 1059-8, doi:10.1501/SBFder_0000002423.
Vancouver Ağkaya O. İngiliz Okulu ve Uluslararası Toplum Düşüncesi. SBF Dergisi. 2016;71(4):1059-8.