Bu araştırmanın amacı, sınıf öğretmeni
adaylarının çevre sorunlarına yönelik algılarını metaforlar aracılığıyla
incelemektir. Bu amaç doğrultusunda belirlenen araştırma soruları; “Öğretmen
adaylarının çevre sorunlarına yönelik sahip oldukları metaforlar (ya da
zihinsel imgeler) nelerdir?”, “Bu metaforlar ortak özellikleri dikkate alınarak
hangi kategoriler altında toplanabilir?”. Araştırmanın çalışma grubunu,
2018-2019 eğitim-öğretim yılında bir üniversitenin sınıf öğretmenliği alanında
öğrenim gören 45 öğretmen adayı oluşturmuştur. Araştırmada, sınıf öğretmen
adaylarının çevre sorunlarına yönelik algılarının incelenmesi amacıyla metafor
formu kullanılmıştır. Metafor formu “Çevre sorunları ………... gibidir / benzer.
Çünkü ………………….” şeklinde hazırlanmıştır. Verilerin analizinde içerik analizi
kullanılmıştır. Araştırmaya katılan 45 sınıf öğretmeni adayı 38 farklı metafor
geliştirmişlerdir. En çok frekansa sahip metaforlar; virüs (f: 3), bakteri (f:
2), bumerang (f: 2), domino taşları (f:2),
hastalık (f: 2), mikrop (f: 2),
savaş (f: 2) kavramları olmuştur. Sınıf öğretmeni adaylarının “çevre sorunları”
kavramına yönelik geliştirmiş oldukları metaforlar ve gerekçeleri incelenmiş ve
beş kategori altına toplanmıştır. Metaforların analizi sonucunda oluşan
kategoriler; çevre sorunları “yayılır / ilerler”, “hayatın sonudur”,
“küreseldir”, “insanlara geri döner”, “geri döndürülemez sonuçları vardır”
şeklinde belirlenmiştir. Araştırmaya katılan öğretmen adaylarının büyük
çoğunluğunun (%57,8), çevre sorunlarının yayılıp ilerlediğine yönelik bir
algısı olduğu görülmektedir. Sınıf öğretmeni adaylarının yaklaşık %29’u çevre
sorunlarını hayatın sonu olarak görmektedirler. İkişer sınıf öğretmeni adayı
çevre sorunlarını küresel olarak algılamakta, çevre sorunlarının insanlara geri
döndüğünü belirtmekte ve çevre sorunlarının geri döndürülemez sonuçları
olduğunu ifade etmektedirler.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 15 Mart 2020 |
Gönderilme Tarihi | 16 Ekim 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2020 |
Avrasyad''de yayınlanan makaleler, Creative Commons Atıf-Gayriticari 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY-NC 4.0) ile lisanslanmıştır. Bilimsel araştırmaları kamuya ücretsiz sunmanın bilginin küresel paylaşımını artıracağı ilkesini benimseyen dergi, tüm içeriğine anında açık erişim sağlamaktadır. Makalelerdeki fikir ve görüşlerin sorumluluğu sadece yazarlarına ait olup Avrasyad''nin görüşlerini yansıtmazlar. Kullanım Şartları ve Gizlilik Politikası