Doğanın ve doğal unsurlar arasındaki ilişkilerin
fark edilmesini sağlayan doğa eğitimi, erken yaşlardan itibaren, çeşitli
deneyimler sunarak bilgi, beceri, olumlu tutum ve davranışlar kazandırmanın yanı
sıra, duyarlılığı, farkındalığı, doğa sevgisi ve bağlılığını da artıracaktır. Doğada
gerçekleştirilecek faaliyetler çocukların fiziksel, bilişsel, sosyal ve
duygusal gelişimi için de önemlidir. Etkili ve yeterli bir doğa eğitimi için
doğayı ve doğadaki süreçleri, doğal unsurlar arasındaki ilişkileri
kavrayabilen; insan-doğa etkileşiminin önemini bilen ve eğitim sürecini bu
yönde tasarlayarak uygulayabilen öğretmenlere ihtiyaç bulunmaktadır. Öğretmen
adaylarının doğa eğitimine yönelik görüşlerini belirlemeyi ve betimlemeyi amaçlayan
bu çalışmada betimsel tarama modeli kullanılmıştır. Çalışma grubunun
belirlenmesinde amaçlı örneklem yöntemi kullanılmıştır. Araştırmanın verileri 2017-2018
bahar döneminde, Okulöncesi Öğretmenliği, Sınıf Öğretmenliği, Sosyal Bilgiler
Öğretmenliği ve Fen Bilgisi Öğretmenliği anabilim dallarında dördüncü sınıfa
devam eden 197 öğretmen adayından toplanmıştır. Araştırmada veri toplamak için
açık uçlu soruların yer aldığı bir anket formu kullanılmıştır. Veriler, içerik
analizi kullanılarak çözümlenmiştir. Araştırmadan elde edilen bulgulara göre,
doğa eğitiminin öğretmen adayları tarafından ağırlıklı olarak doğal çevrenin
korunması ve ekolojik bilinçlendirmeye yönelik bir eğitim süreci olarak
değerlendirildiği görülmektedir. Bu bağlamda, doğa eğitiminin, katılımcılar
tarafından çevre eğitimi boyutuyla değerlendirildiği ve tanımlandığı dikkati
çekmektedir. Ayrıca öğretmen adaylarının yaşamlarının büyük bir kısmını şehirde
geçirdikleri ve büyük bir kısmının doğa eğitimine ilişkin bir etkinliğe
katılmadığı, bu doğrultuda doğa deneyimlerinin sınırlı olduğu belirlenmiştir.
Nature education, which
enables the recognition of the relationships between nature and natural
elements, will increase the sensitivity, awareness, love and commitment for
nature and impart knowledge, skills, positive attitudes and behaviors by
providing various experiences from early ages. Activities in nature are also
important for the physical, cognitive, social and emotional development of
children. For an effective and sufficient nature education, there is a need for
teachers who are able to comprehend the nature and processes in nature and the
relationships between natural elements, know the importance of human-nature
interaction, and can design and implement the educational process in this
direction. The current study aiming to determine and describe prospective
teachers’ opinions about nature education employed the descriptive survey
model. In the selection of the study group, purposive sampling method was used.
The data were collected from 197 senior students attending the departments of
Preschool Teaching, Primary School Teaching, Social Sciences Teaching and
Science Teaching at spring term of 2018-2019 academic year. A questionnaire
form was used to collect data. The data were analyzed by using content
analysis. The findings of the data have revealed that nature education is
predominantly evaluated by the prospective teachers as an educational process
directed to the protection of natural environment and to develop ecological
consciousness. In this regard, nature education seems to be evaluated and
defined on the basis of environmental education. Also it has been determined
that prospective teachers spent most of their lives living in cities and most
of them did not participate in an activity related to nature education. Accordingly,
their nature experience was found to be limited.
Nature nature education environment prospective teachers ecological consciousness
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 15 Haziran 2020 |
Gönderilme Tarihi | 10 Ekim 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2020 Cilt: 8 Sayı: 22 |
Avrasyad''de yayınlanan makaleler, Creative Commons Atıf-Gayriticari 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY-NC 4.0) ile lisanslanmıştır. Bilimsel araştırmaları kamuya ücretsiz sunmanın bilginin küresel paylaşımını artıracağı ilkesini benimseyen dergi, tüm içeriğine anında açık erişim sağlamaktadır. Makalelerdeki fikir ve görüşlerin sorumluluğu sadece yazarlarına ait olup Avrasyad''nin görüşlerini yansıtmazlar. Kullanım Şartları ve Gizlilik Politikası