Research Article
BibTex RIS Cite

Tüketicilerin Menü Kartı Kalitesi Algısı: İstanbul İli Örneği

Year 2024, Volume: 8 Issue: 2, 293 - 305, 05.07.2024

Abstract

Menü/menü kartı, bir yiyecek-içecek işletmesinin iletişimi ve pazarlaması için önemli bir unsurdur. Ayrıca menüler müşterilerin yemek seçimine karar vermelerine yardımcı olur. Günümüzde dijitalleşmenin öneminin artmasıyla birlikte menüler, menü kartı, dijital menü, tabela, tahta gibi çeşitli materyallerle duyurulmaya/sunulmaya başlandı. Bu malzemelerin kullanımı tüketicilerin kalite algısını etkilemektedir. Ayrıca tüketicilerin demografik özellikleri de kullanım tercihleri ve menü kartı kalite algısını etkileyebilmektedir. Bu çalışmayla Aralık 2023 döneminde İstanbul'da yaşayan 18 yaş üstü tüketicilerin menü kartı kalite algısının araştırılması amaçlanmaktadır. Anket çalışmasında soruların değerlendirilmesinde 5’li Likert ölçeği kullanılmıştır. Tamamlanan 438 anketten elde edilen veriler analiz edilmiş ve katılımcıların anket sorularına verdikleri yanıtlar SPSS 24.0 (Sosyal Bilimler İstatistik Paketi) programında analiz edilmiştir. Güvenilirlik analizi, faktör analizi, t-testi ve ANOVA testleri kullanılmıştır. Elde edilen sonuçlara göre katılımcıların %65,3'ü geleneksel menüleri tercih etmekte olup, menü kartı kalitesini etkileyen en önemli faktörün hijyen olduğu görülmüştür. Bulgular ayrıca içerik ve sürdürülebilirlik boyutlarında yaş gruplarının önemli etkisinin olduğunu göstermektedir. Bu sonuçlar doğrultusunda yiyecek-içecek işletmelerinin menü kartlarını (yeniden) tasarlamalarının faydalı olacağı düşünülmektedir.

References

  • Antun, J. M., Gustafson, C. (2005). Menu analysis: design, merchandising, and pricing strategies used by successful restaurants and private clubs. Journal of Nutrition in Recipe & Menu Development, 3(3-4), 81–102.
  • Avşar, M., Tandoğan, G. K. (2022). Karekod (QR kod) menü kullanan restoran işletmeleri üzerine bir araştırma: Amasya örneği. Sosyal, Beşeri ve İdari Bilimler Dergisi, 5(7), 858–869.
  • Bekar, A., Demirci, Z. (2015). Menü kartlarının müşterilerin yiyecek içecek tercihi üzerindeki etkisi. Seyahat ve Otel İşletmeciliği Dergisi, 12(3), 21–33.
  • Bowen, J. T., Morris, A. J. (1995). Menu design: can menus sell. International Journal of Contemporary Hospitality Management, 7(4), 4–9.
  • Brewer, P., Sebby, A. G. (2021). The effect of online restaurant menus on consumers’ purchase intentions during the COVID-19 pandemic. International Journal of Hospitality Management, 94, 102777. https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0278431920303297
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç-Çakmak, E., Akgün, Ö., Karadeniz, Ş., Demirel, F. (2008). Eğitimde bilimsel araştırma yöntemleri. Pegem Akademi.
  • Cankül, D. (2019). Restoranlardaki menü tasarım unsurlarının müşterilerin tekrar ziyaret etme niyeti üzerindeki etkisi. Turizm Akademik Dergisi, 6(1), 249–261.
  • Chen, Y., Perez-Cueto, F. J., Giboreau, A., Mavridis, I., Hartwell, H. (2021). Consumer preferences for the use of an innovative digital menu solution in public food service settings in four European countries. Food Quality and Preference, 94, 104324. https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S095032932100207X
  • Çetinsöz, B. C., Polat, A. S. (2018). Restoranlarda menü bilgilerinin tüketicilerin davranışsal niyeti üzerine etkisi [The impact of menu informations on behavioral intention of customers in restaurants]. Journal of Tourism & Gastronomy Studies, 6(4), 3–20.
  • Din, N., Zahari, M. S. M., Shariff, S. M. (2012). Customer perception on nutritional information in restaurant menu. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 42, 413–421.
  • Erdem Türk, A. (2022). Klasik menü kartlarının ve dijital menülerin işletme için önemi ve müşteriler üzerindeki etkisinin karşılaştırılması [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Başkent Üniversitesi.
  • Erdem Türk, A., Yılmaz, İ. (2023). Menü kartları ile dijital menülerin karşılaştırmalı incelenmesi. Journal of Tourism & Gastronomy Studies, 11(2), 1433–1461.
  • Fakih, K., Assaker, G., Assaf, A. G., Hallak, R. (2016). Does restaurant menu information affect customer attitudes and behavioral intentions? A cross-segment empirical analysis using PLS-SEM. International Journal of Hospitality Management, 57, 71–83.
  • Filimonau, V., Krivcova, M. (2017). Restaurant menu design and more responsible consumer food choice: An exploratory study of managerial perceptions. Journal of Cleaner Production, 143, 516–527.
  • Filimonau, V., Lemmer, C., Marshall, D., Bejjani, G. (2017). ‘Nudging’as an architect of more responsible consumer choice in food service provision: The role of restaurant menu design. Journal of Cleaner Production, 144, 161–170.
  • Jakhete, M. D., Mankar, P. C. (2015). Implementation of smart restaurant with e-menu card. International Journal of Computer Applications, 119(21), 23–27.
  • Kizildemir, Ö., Kaderoğlu, G. H. (2021). Yiyecek içecek işletmelerindeki menü tasarimlarinin sürdürülebilirlik kapsaminda değerlendirilmesi. Journal of Tourism Intelligence and Smartness, 4(2), 296–322.
  • Lou, L., Tian, Z., Koh, J. (2017). Tourist satisfaction enhancement using mobile QR code payment: an empirical investigation, Sustainability, 9(7), 1186. https://doi.org/10.3390/su9071186
  • McCall, M., Lynn, A. (2008). The effects of restaurant menu item descriptions on perceptions of quality, price, and purchase intention. Journal of Food Service Business Research, 11(4), 439–445.
  • Mills, J.E., Thomas, L. (2008). Assessing customer expectations of information provided on restaurant menus: A confirmatory factor analysis approach, Journal of Hospitality & Tourism Research, 32(1), 62–88.
  • Ozdemir, B., Caliskan, O. (2014). A review of literature on restaurant menus: Specifying the managerial issues. International Journal of Gastronomy and Food Science, 2(1), 3–13.
  • Özdemir, B., Nebioğlu, O. (2018). Use of menu design techniques: Evidences from menu cards of restaurants in Alanya. Advances in Hospitality and Tourism Research (AHTR), 6(2), 205–227.
  • Sezgi̇n, M., Zerenler, M., Karaman, A. (2008). Otel işletmelerinin menü planlamasında yaratıcılık, yenilikçilik, girişimcilik faaliyetleri üzerine bir araştırma. Sosyoekonomi, 8(8), 127–142.
  • Şahin, E. (2020). An evaluation of digital menu types and their advantages. Journal of Tourism & Gastronomy Studies, 8(4), 2374–2386.
  • Tan, T. (2021). Digital menu for restaurants in Finland as a saas web application: definition, functionality, feasibility [Bachelor’s thesis, Haaga-Helia University of Applied Sicences]. LibGuides.https://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/500243/TimurTan2021.pdf?sequence=2&isAllow ed=y
  • Türk, A. E., Yılmaz, İ. (2023). Menü kartları ile dijital menülerin karşılaştırmalı incelenmesi (comparative examination of menu cards and digital menus). Journal of Tourism & Gastronomy Studies, 11(2), 1433–1461.
  • Uzun, D. (2019). Bingöl ilindeki turizm işletme belgeli otel restoranlarının menü mühendisliği analizi. Tourism and Recreation, 1(1), 9–14.
  • Yazicioğlu, İ., Özata, E., Yariş, A. (2018). Sürdürülebilir yiyecek ve içecek işletmeciliği: Ankara ilinde bir araştırma. Journal of Tourism & Gastronomy Studies, 6(2), 350–368.

Consumers' Perception of Menu Card Quality: The Case of Istanbul Province

Year 2024, Volume: 8 Issue: 2, 293 - 305, 05.07.2024

Abstract

The menu/menu card is an important element for communication and marketing of a food and beverage business. Besides, menus help customers to decide their dining selection. Today, with the increasing importance of digitalization in our lives, menus have started to be announced/presented with various materials such as menu card, digital menu, sign board, writing on the board. These materials can affect the perception of quality. Usage preferences and perception of menu card quality may vary according to the demographic characteristics of consumers. In this study, it is aimed to investigated the menu card quality perception of consumers over the age of 18 living in Istanbul during the December 2023. The evaluation of the questions in the questionnaire study was used with a five-point Likert scale. Data from 438 completed questionnaires were analysed and the responses of the participants to the survey questions analyzed in SPSS 24.0 (Statistical Package for the Social Sciences) program. Reliability analysis, factor analysis, t-test and ANOVA tests were used. According to the results obtained, 65.3% of participants preferred traditional menus and hygiene is the major factor for menu card quality. The findings also show that there was significant effect of age groups on content and sustainability sections. In line with these results, it is thought that it would be beneficial for food and beverage businesses to (re)design their menu cards.

References

  • Antun, J. M., Gustafson, C. (2005). Menu analysis: design, merchandising, and pricing strategies used by successful restaurants and private clubs. Journal of Nutrition in Recipe & Menu Development, 3(3-4), 81–102.
  • Avşar, M., Tandoğan, G. K. (2022). Karekod (QR kod) menü kullanan restoran işletmeleri üzerine bir araştırma: Amasya örneği. Sosyal, Beşeri ve İdari Bilimler Dergisi, 5(7), 858–869.
  • Bekar, A., Demirci, Z. (2015). Menü kartlarının müşterilerin yiyecek içecek tercihi üzerindeki etkisi. Seyahat ve Otel İşletmeciliği Dergisi, 12(3), 21–33.
  • Bowen, J. T., Morris, A. J. (1995). Menu design: can menus sell. International Journal of Contemporary Hospitality Management, 7(4), 4–9.
  • Brewer, P., Sebby, A. G. (2021). The effect of online restaurant menus on consumers’ purchase intentions during the COVID-19 pandemic. International Journal of Hospitality Management, 94, 102777. https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0278431920303297
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç-Çakmak, E., Akgün, Ö., Karadeniz, Ş., Demirel, F. (2008). Eğitimde bilimsel araştırma yöntemleri. Pegem Akademi.
  • Cankül, D. (2019). Restoranlardaki menü tasarım unsurlarının müşterilerin tekrar ziyaret etme niyeti üzerindeki etkisi. Turizm Akademik Dergisi, 6(1), 249–261.
  • Chen, Y., Perez-Cueto, F. J., Giboreau, A., Mavridis, I., Hartwell, H. (2021). Consumer preferences for the use of an innovative digital menu solution in public food service settings in four European countries. Food Quality and Preference, 94, 104324. https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S095032932100207X
  • Çetinsöz, B. C., Polat, A. S. (2018). Restoranlarda menü bilgilerinin tüketicilerin davranışsal niyeti üzerine etkisi [The impact of menu informations on behavioral intention of customers in restaurants]. Journal of Tourism & Gastronomy Studies, 6(4), 3–20.
  • Din, N., Zahari, M. S. M., Shariff, S. M. (2012). Customer perception on nutritional information in restaurant menu. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 42, 413–421.
  • Erdem Türk, A. (2022). Klasik menü kartlarının ve dijital menülerin işletme için önemi ve müşteriler üzerindeki etkisinin karşılaştırılması [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Başkent Üniversitesi.
  • Erdem Türk, A., Yılmaz, İ. (2023). Menü kartları ile dijital menülerin karşılaştırmalı incelenmesi. Journal of Tourism & Gastronomy Studies, 11(2), 1433–1461.
  • Fakih, K., Assaker, G., Assaf, A. G., Hallak, R. (2016). Does restaurant menu information affect customer attitudes and behavioral intentions? A cross-segment empirical analysis using PLS-SEM. International Journal of Hospitality Management, 57, 71–83.
  • Filimonau, V., Krivcova, M. (2017). Restaurant menu design and more responsible consumer food choice: An exploratory study of managerial perceptions. Journal of Cleaner Production, 143, 516–527.
  • Filimonau, V., Lemmer, C., Marshall, D., Bejjani, G. (2017). ‘Nudging’as an architect of more responsible consumer choice in food service provision: The role of restaurant menu design. Journal of Cleaner Production, 144, 161–170.
  • Jakhete, M. D., Mankar, P. C. (2015). Implementation of smart restaurant with e-menu card. International Journal of Computer Applications, 119(21), 23–27.
  • Kizildemir, Ö., Kaderoğlu, G. H. (2021). Yiyecek içecek işletmelerindeki menü tasarimlarinin sürdürülebilirlik kapsaminda değerlendirilmesi. Journal of Tourism Intelligence and Smartness, 4(2), 296–322.
  • Lou, L., Tian, Z., Koh, J. (2017). Tourist satisfaction enhancement using mobile QR code payment: an empirical investigation, Sustainability, 9(7), 1186. https://doi.org/10.3390/su9071186
  • McCall, M., Lynn, A. (2008). The effects of restaurant menu item descriptions on perceptions of quality, price, and purchase intention. Journal of Food Service Business Research, 11(4), 439–445.
  • Mills, J.E., Thomas, L. (2008). Assessing customer expectations of information provided on restaurant menus: A confirmatory factor analysis approach, Journal of Hospitality & Tourism Research, 32(1), 62–88.
  • Ozdemir, B., Caliskan, O. (2014). A review of literature on restaurant menus: Specifying the managerial issues. International Journal of Gastronomy and Food Science, 2(1), 3–13.
  • Özdemir, B., Nebioğlu, O. (2018). Use of menu design techniques: Evidences from menu cards of restaurants in Alanya. Advances in Hospitality and Tourism Research (AHTR), 6(2), 205–227.
  • Sezgi̇n, M., Zerenler, M., Karaman, A. (2008). Otel işletmelerinin menü planlamasında yaratıcılık, yenilikçilik, girişimcilik faaliyetleri üzerine bir araştırma. Sosyoekonomi, 8(8), 127–142.
  • Şahin, E. (2020). An evaluation of digital menu types and their advantages. Journal of Tourism & Gastronomy Studies, 8(4), 2374–2386.
  • Tan, T. (2021). Digital menu for restaurants in Finland as a saas web application: definition, functionality, feasibility [Bachelor’s thesis, Haaga-Helia University of Applied Sicences]. LibGuides.https://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/500243/TimurTan2021.pdf?sequence=2&isAllow ed=y
  • Türk, A. E., Yılmaz, İ. (2023). Menü kartları ile dijital menülerin karşılaştırmalı incelenmesi (comparative examination of menu cards and digital menus). Journal of Tourism & Gastronomy Studies, 11(2), 1433–1461.
  • Uzun, D. (2019). Bingöl ilindeki turizm işletme belgeli otel restoranlarının menü mühendisliği analizi. Tourism and Recreation, 1(1), 9–14.
  • Yazicioğlu, İ., Özata, E., Yariş, A. (2018). Sürdürülebilir yiyecek ve içecek işletmeciliği: Ankara ilinde bir araştırma. Journal of Tourism & Gastronomy Studies, 6(2), 350–368.
There are 28 citations in total.

Details

Primary Language English
Subjects Gastronomy
Journal Section Research Article
Authors

Zeynep Bakkaloğlu 0000-0002-8250-8478

Aslı Aksoy 0000-0002-7775-6514

Publication Date July 5, 2024
Submission Date January 29, 2024
Acceptance Date April 6, 2024
Published in Issue Year 2024 Volume: 8 Issue: 2

Cite

APA Bakkaloğlu, Z., & Aksoy, A. (2024). Consumers’ Perception of Menu Card Quality: The Case of Istanbul Province. Aydın Gastronomy, 8(2), 293-305.

Except where otherwise noted, content on this site is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International license (CC-BY-NC 4.0)