Bu çalışmanın temel amacı, yabancı dil olarak Türkçe öğrenenlerin Türkçe öğrenme
sürecinde tercih ettikleri İnternet eğitim araçlarını ve yapay zekâ destekli uygulamaları
belirlemektir. Bu araştırma, nitel araştırma yöntemlerinden biri olan durum çalışmasıdır.
Araştırmanın verileri, yabancı dil olarak Türkçe öğrenenlerin İnternet kaynakları ve
yapay zekâ uygulamalarından hangilerini kullandıklarını belirlemek için bir yarı
yapılandırılmış görüşme formu aracılığıyla toplanmıştır. Veriler, Türkiye'deki beş farklı
üniversitenin Türkçe öğretim merkezlerinde eğitim alan ve çeşitli seviyelerde bulunan
yabancı dil olarak Türkçe öğrenen öğrencilerden oluşan bir çalışma grubuyla elde
edilmiştir. Bu çalışmanın verileri betimsel analizle incelenmiştir. Araştırmanın sonuçları
incelendiğinde öğrencilerin yirmi dört farklı uygulama ve araçtan en çok tercih ettikleri
ilk üç uygulama %52,24 ile YouTube, %11,43 ile ChatGPT ve %5,71 ile Google
Translate olmuştur. Katılımcıların %25,25’i kullandığı kaynaklar hakkında olumsuz
görüş bildirmiştir ancak buna karşın %74,75’i uygulamalar hakkında olumlu görüş
bildirmiştir. Kullanılan yirmi dört farklı araçtan en etkili bulunan ilk üç araç %35,43 ile
YouTube, %19,69 ile ChatGPT ve %11,02 ile Google Translate olmuştur. Öğrencilerin
kullandıkları araçlarda görmek istedikleri yirmi dört farklı özellik belirlenmiş olup,
bunlardan en öne çıkanlar dil bilgisi öğretimi, kısa videolarla içerik aktarımı ve konuşma
pratiği imkanıdır. Çalışma, yabancı dil olarak Türkçe öğrenenlerin çevrimiçi kaynaklar
ve yapay zekâ uygulamaları kullanımına yönelik beklentilerini tespit etmiş; mevcut
kaynakların değerlendirilmesi ve geliştirilmesi konusunda öneriler sunmuştur.
Yapay zekâ uygulamaları yabancı dil olarak Türkçe online kaynaklar ChatGPT YouTube.
The primary aim of this study is to identify the Internet educational tools and AI
supported applications preferred by learners of Turkish as a foreign language during their
Turkish learning process. This research employs a case study, which is one of the
qualitative research methods. The data for the study were collected through a semi
structured interview form to determine which Internet resources and AI applications are
used by learners of Turkish as a foreign language. The data were obtained from a group
of foreign language learners studying at Turkish teaching centers in five different
universities in Turkey, representing various proficiency levels. The data of this study were
analyzed descriptively. When examining the results, the top three applications preferred
by students out of twenty-four different tools were YouTube at 52.24%, ChatGPT at
11.43%, and Google Translate at 5.71%. While 25.25% of participants expressed negative
opinions about the resources they used, 74.75% reported positive feedback about the
applications. Among the twenty-four different tools used, the top three deemed most
effective were YouTube at 35.43%, ChatGPT at 19.69%, and Google Translate at
11.02%. Students identified twenty-four different features they wish to see in the tools
they use, with the most prominent being grammar instruction, content delivery through
short videos, and opportunities for speaking practice. This study has identified the
expectations of learners of Turkish as a foreign language regarding the use of Internet
resources and AI applications and has provided suggestions for the evaluation and
improvement of existing resources.
Artificial intelligence applications Turkish as a foreign language Internet resources ChatGPT YouTube.
| Birincil Dil | Türkçe |
|---|---|
| Konular | Türkçe Eğitimi |
| Bölüm | Araştırma Makalesi |
| Yazarlar | |
| Yayımlanma Tarihi | 19 Eylül 2025 |
| Gönderilme Tarihi | 24 Ocak 2025 |
| Kabul Tarihi | 10 Haziran 2025 |
| Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 10 Sayı: 2 |
All site content, except where otherwise noted, is licensed under a Creative Common Attribution Licence. (CC-BY-NC 4.0)
