Research Article
BibTex RIS Cite

Determination of Prospective Teachers' Attitudes and Opinions towards Measurement and Evaluation Course in Education

Year 2025, Volume: 16 Issue: 3, 4005 - 4033, 26.12.2025
https://doi.org/10.51460/baebd.1594848

Abstract

This study examines pre-service teachers’ (PTs) attitudes towards the Measurement and Evaluation in Education course and their suggestions for improvement. In the quantitative dimension of this research, which was designed according to the sequential mixed design, survey design was used, while basic qualitative research was preferred in the qualitative dimension. Using a sequential mixed-method design, quantitative data were collected from 371 PTs via the “Attitude Scale towards Measurement and Evaluation Course in Education,” and qualitative perspectives were obtained through interviews with 11 PTs. Results revealed that PTs with quantitative score types had higher attitudes toward the course, likely due to their readiness for its mathematical components. However, interviews indicated that PTs initially perceived the course as challenging. In order for the course to be more efficient, they suggested that the course should include applied activities, an interactive course process, and alternative measurement approaches.

References

  • Acar Güvendir, M. ve Özer Özkan, Y. (2016). Öğretmen adaylarının ölçme ve değerlendirme dersine yönelik algılarının metaforlar yoluyla belirlenmesi. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi(47), 91-105.
  • Akay. C. (2019). Öğrenmeyi etkileyen temel faktörler ve genel öğrenme ve öğretme ilkeleri (içinde ss. 25-42). Öğretim ilke ve yöntemleri (Editör: T. Yanpar Yelken). Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Altun. A. (2017). Öğretmen adaylarının ölçme ve değerlendirme dersine yönelik tutum ve yeterlik algılarının incelenmesi. Kafkas Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. 20. 361-375. DOI:10.9775/kausbed.2017.023
  • Aslan-Altan, B., ve Karalar, H. (2022). Acil Uzaktan Öğretimde Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri: Öğretmen Adaylarının Sesi. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 18(3), 259-275. https://doi.org/10.17860/mersinefd.943824
  • Aslan. S. (2020). Öğretmen adaylarının ölçme değerlendirmeye yönelik tutumlarının çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. OPUS-Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi. 16(Eğitim ve Toplum Özel Sayısı). 6047-6068. https://doi.org/10.26466/opus.755991
  • Başman. M. ve Tavşancıl. E. (2016). Self-efficacy perceptions and the attitudes of prospective teachers towards assessment and evaluation. International Journal of Social. Behavioral. Educational. Economic. Business and Industrial Engineering. 10(3). 932-937.
  • Başol. G. (2019). Eğitimde ölçme ve değerlendirme. Ankara: Pegem Yayıncılık.
  • Bloom. B. S. (2016). İnsan nitelikleri ve okulda öğrenme (D. A. Özçelik. Çev.). (3. Baskı). Ankara: Pegem Akademi.
  • Büyüköztürk. Ş. (2002). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı. Ankara: Pegem Akademi.
  • Creswell. J.W. (2021). Karma yöntem araştırmalarına giriş. Ankara: Pegem Akademi.
  • Cohen, J. (1988). Statistical power analysis for the behavioral sciences. L. Erlbaum Associates.
  • Cüvelek. T. ve Büyükgüzel. İ. (2022). Sınıf öğretmenlerinin alternatif ölçme ve değerlendirmeye yönelik görüşlerinin incelenmesi. International Social Sciences Studies Journal. 8(104). 3720-3730. DOI : 10.29228/sssj.65859
  • Çalışkan. H. ve Yazıcı. K. (2013). Ölçme ve değerlendirmeye yönelik tutum ölçeğinin geliştirilmesi ve sosyal bilgiler öğretmenlerinin tutum düzeylerinin çeşitli değişkenlere göre incelenmesi. International Journal of Human Sciences. 10(1). 398-415.
  • Çardak. Ç.S. (2018). Öğretmen adaylarının ölçme ve değerlendirme dersine ilişkin tutumları: Anadolu Üniversitesi örneği. Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. 10(29). 401-453. https://doi.org/10.14520/adyusbd.398714
  • Doğan. N. ve Kara. Y. (2015). How are the pre-service teachers’ attitude levels towards educational measurement and evaluation course and does ıt differ according to the demographic characteristics? Procedia. Social and Behavioral Sciences. 191. 1191 – 1195. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2015.04.556
  • Duman. B. (2018). Öğrenme-öğretme kuramları ve süreç temelli öğretim. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Ertürk. S. (1972). Eğitimde Program geliştirme. Hacettepe Üniversitesi Basımevi.
  • Fırat Üniversitesi (2024). Fırat üniversitesi önlisans ve lisans eğitim-öğretim senato esasları.
  • George. D. ve Mallery. P. (2022).IBM SPSS Statistics 27 Step by Step. New York: Routledge
  • Göçer. A. (2018). Türkçe eğitiminde ölçme ve değerlendirme. Ankara: Pegem Yayıncılık.
  • Göçer. V. (2020). Eğitim fakültesi öğrencilerinin eğitimde ölçme ve değerlendirme dersine yönelik tutumlarının analizi. Disiplinlerarası Eğitim Araştırmaları Dergisi. 4 (8). 212-228.
  • Gök, B., Erdogan, O., Özen-Altinkaynak, S., ve Erdogan, T. (2012). Investigation of pre-service teachers’ perceptions about concept of measurement and assessment through metaphor analysis. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 46, 1997-2003.
  • Green, S. B., & Salkind, N. J. (2005). Using SPSS for Windows and Macintosh: Analyzing and Understanding Data (4th ed.). Pearson.
  • Gündüz, T., Çelikten-Demirel, S., ve Çakan, M. (2024). Uzaktan eğitimde ölçme ve değerlendirme sürecine yönelik öğretmen adaylarının görüşleri ve önerileri. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 25(1), 509-552.
  • İnceoğlu. M. (2011). Tutum. algı. iletişim. Siyasal Kitabevi.
  • Kalemoğlu-Varol. Y. (2016). The predictive power of the self-efficacy beliefs of physical education candidate teachers on their attitudes towards the assessment and evaluation in education. Universal Journal of Educational Research. 4(6). 1458-1463. DOI: 10.13189/ujer.2016.040625
  • Karakuş, M., ve Turhan-Türkkan, B. (2021). Alanla ilişkilendirilmiş ve teknoloji destekli ölçme ve değerlendirme dersine yönelik bir değerlendirme. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi, 11(1), 192-206.
  • Karaduman. B. ve Yanpar-Yelken. T. (2020). Öğretmen adaylarının değerlendirme tercihleri ile ölçme ve değerlendirme genel yeterlik algılarının belirlenmesi. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. 29(1). 339-353. https://doi.org/10.35379/cusosbil.651030
  • Komisyon (2014). Pedagojik formasyon için öğrenme psikolojisi. Ankara: Anı yayıncılık.
  • Merriam, S. B. (2023). Nitel araştırma desen ve uygulama için bir rehber. (Çeviri ed. S. Turan). Nobel Yayıncılık.
  • Miles, M.B. ve Huberman, A.M. (2021). Nitel veri analizi. (Çeviri ed. A. Akbaba-Altun ve A. Ersoy). Pegem Akademi.
  • Milli Eğitim Bakanlığı (2017). Öğretmenlik mesleği genel yeterlikleri. Ankara.
  • Milli Eğitim Bakanlığı (2025). https://www.meb.gov.tr/2023-2024-egitim-ogretim-istatistikleri-aciklandi/haber/34977/tr#:~:text=%C3%96rg%C3%BCn%20e%C4%9Fitim%20kurumlar%C4%B1nda%20g%C3%B6rev%20yapan,82'si%20kad%C4%B1n%20%C3%B6%C4%9Fretmenlerden%20olu%C5%9Fuyor. 26. 05.2025 tarihinde erişilmiştir.
  • Nunnally, J. C., & Bernstein, I. H. (1994). Psychometric theory (3rd ed.). McGraw-Hill.
  • Ogan-Bekiroglu. F. (2009). Assessing assessment: examination of pre‐service physics teachers' attitudes towards assessment and factors affecting their attitudes. International Journal of Science Education. 31(1). 1–39. https://doi.org/10.1080/09500690701630448
  • Ozan. C. ve Kıncal. R. Y. (2017). An ınvestigation of teacher candidates` attitudes towards educational measurement in terms of various variables. Turkish Journal of Teacher Education. 6(1). 18-32.
  • Önal-Çalışkan, İ. ve Üstündağ, T. (2010). Ölçme ve değerlendirme dersinde yaratıcı dramanın kullanılmasına ilişkin katılımcı görüşleri. Eğitim ve Bilim, 35(155), 36-48.
  • Patton. M.Q. (2018). Nitel araştırma ve değerlendirme yöntemleri. (Çeviri Ed: M. Bütün ve S. B. Demir). Ankara: Pegem Akademi.
  • Pullu, S. ve Kazu, H. (2023). Sınıf öğretmenlerinin ölçme ve değerlendirmeye yönelik görüşleri ve uygulamaları (Elazığ ili örneği). Türk ve İslam Dünyası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 10(36), 91-111.
  • Robbins. S.P. ve Judge. T. A. (2012). Örgütsel Davranış.(Çeviri Ed: İ. Erdem). İstanbul: Nobel Yayıncılık.
  • Seel. N. M. (2012). Attitudes – Formation and Change. N. M. Seel (Ed.). Encyclopedia of the Sciences of Learning içinde. Springer. Cham.
  • Semerci. Ç. (2015). Eğitimde ölçme ve değerlendirme (E. Karip) Ed. Ölçme ve Değerlendirme. (2-15). Ankara: Pegem Akademi.
  • Struvyen. K.. Docyh. F. ve Janssens. S. (2005). Students’ perceptions about evaluation and assessment in higher education: a review. Assessment & Evaluation in Higher Education. 30(4). 325-341. https://doi.org/10.1080/02602930500099102
  • Süral. S. (2014) Eğitim fakültesi öğrencileri ile pedagojik formasyon alan öğrencilerin ölçme değerlendirme dersine yönelik tutumlarının incelenmesi. Adnan Menderes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. 1(3). 63-75. https://doi.org/10.30803/adusobed.188818
  • Şahin, Ş., ve Kılıç, A. (2022). Problem Tabanlı Ölçme ve Değerlendirme Dersine Yönelik Öğrenci Görüşleri. Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 9(2), 333-353. https://doi.org/10.21666/muefd.969273
  • Şaşmaz-Ören. F.. Ormancı. Ü. ve Evrekli. E. (2014). Öğretmen adaylarının tercih ettikleri alternatif ölçme-değerlendirme yaklaşımları ile bu yaklaşımlara ilişkin öz-yeterlilikleri. Eğitim ve Bilim. 39(173). 103-117.
  • Şimşek. Ü. ve Kılcan. B. (2022). Sosyal bilgiler öğretmen adaylarının eğitimde ölçme ve değerlendirme dersine yönelik tutumlarının çeşitli değişkenler çerçevesinden incelenmesi. Journal of Multidisciplinary Studies in Education. 6(1). 1-13.
  • Tan. Ş. (2020). Öğretimde ölçme ve değerlendirme. Ankara: Pegem Akademi.
  • Tekin. D. (2019). Sosyal bilgiler öğretmenlerinin ölçme ve değerlendirmeye yönelik öz-yeterlik algıları ve tutumları arasındaki ilişki. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Sakarya: Sakarya Üniversitesi. Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Toptaş. V. (2011). Sınıf öğretmenlerinin matematik dersinde alternatif ölçme ve değerlendirme yöntemlerinin kullanımı ile ilgili algıları. Eğitim ve Bilim. 36(159). 205-219.
  • Tuncer. M. ve Geçim. E. (2018). Sınıf öğretmenlerinin ölçme ve değerlendirme becerileri yeterlik algılarının çeşitli değişkenlere göre değerlendirilmesi. Uluslararası Türk Eğitim Bilimleri Dergisi. 7(12). 16-38.
  • Tutar, H. (2022). Nitel araştırmalarda geçerlilik ve güvenilirlik: Bir model önerisi. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 22(Özel Sayı 2), 117-140.
  • Yaşar. M. (2014). Eğitimde ölçme ve değerlendirme dersine yönelik tutum ölçeğinin geliştirilmesi. Eğitim Bilimleri Araştırmaları Dergisi. 4 (1). 259-279. http://dx.doi.org/10.12973/jesr.2014.41.13
  • Yaşar. M. (2017). Öğretmen adaylarının “eğitimde ölçme ve değerlendirme” dersine yönelik tutumlarının bazı değişkenler açısından incelenmesi. Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 4(2). 64-83.
  • Yıldırım. A. ve Şimşek. H. (2016). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yıldırım, Y., ve Şahin, M. G. (2024). Ölçme ve Değerlendirme Süreçlerinin Yüz Yüze ve Uzaktan Yürütülmesi Hakkında Alandaki Akademisyenler Ne Düşünüyor?. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 25(2), 1217-1258. https://doi.org/10.29299/kefad.1426527
  • Yılmaz. Ö. ve Tuncer. M. (2020). Dale’in yaşantı konisine göre yapılandırılmış ölçme ve değerlendirme dersinin öğretmen adaylarının akademik başarısına etkisi. Eğitim ve İnsani Bilimler Dergisi: Teori ve Uygulama. 11(21). 39-62.
  • Yiğit. M. (2023). Sosyal bilgiler dersinde web 2.0 araçlarıyla tasarlanmış ölçme ve değerlendirme etkinliklerinin öğrencilerin derse ilişkin motivasyonuna etkisi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Kayseri: Erciyes Üniversitesi. Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Yüksek Öğretim Kurumu (2018). Sosyal bilgiler öğretmenliği lisans programı.

Öğretmen Adaylarının Eğitimde Ölçme ve Değerlendirme Dersine İlişkin Tutum ve Görüşlerinin Belirlenmesi

Year 2025, Volume: 16 Issue: 3, 4005 - 4033, 26.12.2025
https://doi.org/10.51460/baebd.1594848

Abstract

Bu araştırmanın temel amacı, öğretmen adaylarının Eğitimde Ölçme ve Değerlendirme dersine yönelik tutumlarının belirlenmesi ve derse yönelik görüşlerinin ortaya konmasıdır. Ardışık karma desene göre tasarlanan bu araştırmanın nicel boyutunda tarama deseni kullanılırken nitel boyutunda temel nitel araştırma tercih edilmiştir. Araştırmanın nicel boyutunda çalışma grubunu 371 öğretmen adayı oluştururken nitel boyutunda 11 öğretmen adayı yer almıştır. Veri toplama aracı olarak “Eğitimde Ölçme ve Değerlendirme Dersine Yönelik Tutum Ölçeği” ve araştırmacılar tarafından geliştirilen yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılmıştır. Araştırma sonuçlarında sayısal puan türüne sahip öğretmen adaylarının derse yönelik yüksek bir tutuma sahip olduğu görülmüştür. Bu sonuç dersin bir bölümünde matematiksel işlemlere ihtiyaç duyulmasından dolayı öğretmen adaylarının hazırbulunuşluklarının derse yönelik tutumlarını etkilemesi ile açıklanabilir. Gerçekleştirilen görüşmelerden elde edilen sonuçlarda öğretmen adaylarının dersi almadan önce dersin zor olduğuyla ilgili ön yargıya sahip oldukları belirlenmiştir. Dersin daha verimli geçmesi adına süreçte aktif oldukları uygulamalı etkinlikler, etkileşimli bir ders süreci, alternatif ölçme yaklaşımlarına yer verilmesini önermişlerdir.

References

  • Acar Güvendir, M. ve Özer Özkan, Y. (2016). Öğretmen adaylarının ölçme ve değerlendirme dersine yönelik algılarının metaforlar yoluyla belirlenmesi. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi(47), 91-105.
  • Akay. C. (2019). Öğrenmeyi etkileyen temel faktörler ve genel öğrenme ve öğretme ilkeleri (içinde ss. 25-42). Öğretim ilke ve yöntemleri (Editör: T. Yanpar Yelken). Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Altun. A. (2017). Öğretmen adaylarının ölçme ve değerlendirme dersine yönelik tutum ve yeterlik algılarının incelenmesi. Kafkas Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. 20. 361-375. DOI:10.9775/kausbed.2017.023
  • Aslan-Altan, B., ve Karalar, H. (2022). Acil Uzaktan Öğretimde Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri: Öğretmen Adaylarının Sesi. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 18(3), 259-275. https://doi.org/10.17860/mersinefd.943824
  • Aslan. S. (2020). Öğretmen adaylarının ölçme değerlendirmeye yönelik tutumlarının çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. OPUS-Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi. 16(Eğitim ve Toplum Özel Sayısı). 6047-6068. https://doi.org/10.26466/opus.755991
  • Başman. M. ve Tavşancıl. E. (2016). Self-efficacy perceptions and the attitudes of prospective teachers towards assessment and evaluation. International Journal of Social. Behavioral. Educational. Economic. Business and Industrial Engineering. 10(3). 932-937.
  • Başol. G. (2019). Eğitimde ölçme ve değerlendirme. Ankara: Pegem Yayıncılık.
  • Bloom. B. S. (2016). İnsan nitelikleri ve okulda öğrenme (D. A. Özçelik. Çev.). (3. Baskı). Ankara: Pegem Akademi.
  • Büyüköztürk. Ş. (2002). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı. Ankara: Pegem Akademi.
  • Creswell. J.W. (2021). Karma yöntem araştırmalarına giriş. Ankara: Pegem Akademi.
  • Cohen, J. (1988). Statistical power analysis for the behavioral sciences. L. Erlbaum Associates.
  • Cüvelek. T. ve Büyükgüzel. İ. (2022). Sınıf öğretmenlerinin alternatif ölçme ve değerlendirmeye yönelik görüşlerinin incelenmesi. International Social Sciences Studies Journal. 8(104). 3720-3730. DOI : 10.29228/sssj.65859
  • Çalışkan. H. ve Yazıcı. K. (2013). Ölçme ve değerlendirmeye yönelik tutum ölçeğinin geliştirilmesi ve sosyal bilgiler öğretmenlerinin tutum düzeylerinin çeşitli değişkenlere göre incelenmesi. International Journal of Human Sciences. 10(1). 398-415.
  • Çardak. Ç.S. (2018). Öğretmen adaylarının ölçme ve değerlendirme dersine ilişkin tutumları: Anadolu Üniversitesi örneği. Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. 10(29). 401-453. https://doi.org/10.14520/adyusbd.398714
  • Doğan. N. ve Kara. Y. (2015). How are the pre-service teachers’ attitude levels towards educational measurement and evaluation course and does ıt differ according to the demographic characteristics? Procedia. Social and Behavioral Sciences. 191. 1191 – 1195. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2015.04.556
  • Duman. B. (2018). Öğrenme-öğretme kuramları ve süreç temelli öğretim. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Ertürk. S. (1972). Eğitimde Program geliştirme. Hacettepe Üniversitesi Basımevi.
  • Fırat Üniversitesi (2024). Fırat üniversitesi önlisans ve lisans eğitim-öğretim senato esasları.
  • George. D. ve Mallery. P. (2022).IBM SPSS Statistics 27 Step by Step. New York: Routledge
  • Göçer. A. (2018). Türkçe eğitiminde ölçme ve değerlendirme. Ankara: Pegem Yayıncılık.
  • Göçer. V. (2020). Eğitim fakültesi öğrencilerinin eğitimde ölçme ve değerlendirme dersine yönelik tutumlarının analizi. Disiplinlerarası Eğitim Araştırmaları Dergisi. 4 (8). 212-228.
  • Gök, B., Erdogan, O., Özen-Altinkaynak, S., ve Erdogan, T. (2012). Investigation of pre-service teachers’ perceptions about concept of measurement and assessment through metaphor analysis. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 46, 1997-2003.
  • Green, S. B., & Salkind, N. J. (2005). Using SPSS for Windows and Macintosh: Analyzing and Understanding Data (4th ed.). Pearson.
  • Gündüz, T., Çelikten-Demirel, S., ve Çakan, M. (2024). Uzaktan eğitimde ölçme ve değerlendirme sürecine yönelik öğretmen adaylarının görüşleri ve önerileri. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 25(1), 509-552.
  • İnceoğlu. M. (2011). Tutum. algı. iletişim. Siyasal Kitabevi.
  • Kalemoğlu-Varol. Y. (2016). The predictive power of the self-efficacy beliefs of physical education candidate teachers on their attitudes towards the assessment and evaluation in education. Universal Journal of Educational Research. 4(6). 1458-1463. DOI: 10.13189/ujer.2016.040625
  • Karakuş, M., ve Turhan-Türkkan, B. (2021). Alanla ilişkilendirilmiş ve teknoloji destekli ölçme ve değerlendirme dersine yönelik bir değerlendirme. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi, 11(1), 192-206.
  • Karaduman. B. ve Yanpar-Yelken. T. (2020). Öğretmen adaylarının değerlendirme tercihleri ile ölçme ve değerlendirme genel yeterlik algılarının belirlenmesi. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. 29(1). 339-353. https://doi.org/10.35379/cusosbil.651030
  • Komisyon (2014). Pedagojik formasyon için öğrenme psikolojisi. Ankara: Anı yayıncılık.
  • Merriam, S. B. (2023). Nitel araştırma desen ve uygulama için bir rehber. (Çeviri ed. S. Turan). Nobel Yayıncılık.
  • Miles, M.B. ve Huberman, A.M. (2021). Nitel veri analizi. (Çeviri ed. A. Akbaba-Altun ve A. Ersoy). Pegem Akademi.
  • Milli Eğitim Bakanlığı (2017). Öğretmenlik mesleği genel yeterlikleri. Ankara.
  • Milli Eğitim Bakanlığı (2025). https://www.meb.gov.tr/2023-2024-egitim-ogretim-istatistikleri-aciklandi/haber/34977/tr#:~:text=%C3%96rg%C3%BCn%20e%C4%9Fitim%20kurumlar%C4%B1nda%20g%C3%B6rev%20yapan,82'si%20kad%C4%B1n%20%C3%B6%C4%9Fretmenlerden%20olu%C5%9Fuyor. 26. 05.2025 tarihinde erişilmiştir.
  • Nunnally, J. C., & Bernstein, I. H. (1994). Psychometric theory (3rd ed.). McGraw-Hill.
  • Ogan-Bekiroglu. F. (2009). Assessing assessment: examination of pre‐service physics teachers' attitudes towards assessment and factors affecting their attitudes. International Journal of Science Education. 31(1). 1–39. https://doi.org/10.1080/09500690701630448
  • Ozan. C. ve Kıncal. R. Y. (2017). An ınvestigation of teacher candidates` attitudes towards educational measurement in terms of various variables. Turkish Journal of Teacher Education. 6(1). 18-32.
  • Önal-Çalışkan, İ. ve Üstündağ, T. (2010). Ölçme ve değerlendirme dersinde yaratıcı dramanın kullanılmasına ilişkin katılımcı görüşleri. Eğitim ve Bilim, 35(155), 36-48.
  • Patton. M.Q. (2018). Nitel araştırma ve değerlendirme yöntemleri. (Çeviri Ed: M. Bütün ve S. B. Demir). Ankara: Pegem Akademi.
  • Pullu, S. ve Kazu, H. (2023). Sınıf öğretmenlerinin ölçme ve değerlendirmeye yönelik görüşleri ve uygulamaları (Elazığ ili örneği). Türk ve İslam Dünyası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 10(36), 91-111.
  • Robbins. S.P. ve Judge. T. A. (2012). Örgütsel Davranış.(Çeviri Ed: İ. Erdem). İstanbul: Nobel Yayıncılık.
  • Seel. N. M. (2012). Attitudes – Formation and Change. N. M. Seel (Ed.). Encyclopedia of the Sciences of Learning içinde. Springer. Cham.
  • Semerci. Ç. (2015). Eğitimde ölçme ve değerlendirme (E. Karip) Ed. Ölçme ve Değerlendirme. (2-15). Ankara: Pegem Akademi.
  • Struvyen. K.. Docyh. F. ve Janssens. S. (2005). Students’ perceptions about evaluation and assessment in higher education: a review. Assessment & Evaluation in Higher Education. 30(4). 325-341. https://doi.org/10.1080/02602930500099102
  • Süral. S. (2014) Eğitim fakültesi öğrencileri ile pedagojik formasyon alan öğrencilerin ölçme değerlendirme dersine yönelik tutumlarının incelenmesi. Adnan Menderes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. 1(3). 63-75. https://doi.org/10.30803/adusobed.188818
  • Şahin, Ş., ve Kılıç, A. (2022). Problem Tabanlı Ölçme ve Değerlendirme Dersine Yönelik Öğrenci Görüşleri. Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 9(2), 333-353. https://doi.org/10.21666/muefd.969273
  • Şaşmaz-Ören. F.. Ormancı. Ü. ve Evrekli. E. (2014). Öğretmen adaylarının tercih ettikleri alternatif ölçme-değerlendirme yaklaşımları ile bu yaklaşımlara ilişkin öz-yeterlilikleri. Eğitim ve Bilim. 39(173). 103-117.
  • Şimşek. Ü. ve Kılcan. B. (2022). Sosyal bilgiler öğretmen adaylarının eğitimde ölçme ve değerlendirme dersine yönelik tutumlarının çeşitli değişkenler çerçevesinden incelenmesi. Journal of Multidisciplinary Studies in Education. 6(1). 1-13.
  • Tan. Ş. (2020). Öğretimde ölçme ve değerlendirme. Ankara: Pegem Akademi.
  • Tekin. D. (2019). Sosyal bilgiler öğretmenlerinin ölçme ve değerlendirmeye yönelik öz-yeterlik algıları ve tutumları arasındaki ilişki. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Sakarya: Sakarya Üniversitesi. Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Toptaş. V. (2011). Sınıf öğretmenlerinin matematik dersinde alternatif ölçme ve değerlendirme yöntemlerinin kullanımı ile ilgili algıları. Eğitim ve Bilim. 36(159). 205-219.
  • Tuncer. M. ve Geçim. E. (2018). Sınıf öğretmenlerinin ölçme ve değerlendirme becerileri yeterlik algılarının çeşitli değişkenlere göre değerlendirilmesi. Uluslararası Türk Eğitim Bilimleri Dergisi. 7(12). 16-38.
  • Tutar, H. (2022). Nitel araştırmalarda geçerlilik ve güvenilirlik: Bir model önerisi. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 22(Özel Sayı 2), 117-140.
  • Yaşar. M. (2014). Eğitimde ölçme ve değerlendirme dersine yönelik tutum ölçeğinin geliştirilmesi. Eğitim Bilimleri Araştırmaları Dergisi. 4 (1). 259-279. http://dx.doi.org/10.12973/jesr.2014.41.13
  • Yaşar. M. (2017). Öğretmen adaylarının “eğitimde ölçme ve değerlendirme” dersine yönelik tutumlarının bazı değişkenler açısından incelenmesi. Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 4(2). 64-83.
  • Yıldırım. A. ve Şimşek. H. (2016). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yıldırım, Y., ve Şahin, M. G. (2024). Ölçme ve Değerlendirme Süreçlerinin Yüz Yüze ve Uzaktan Yürütülmesi Hakkında Alandaki Akademisyenler Ne Düşünüyor?. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 25(2), 1217-1258. https://doi.org/10.29299/kefad.1426527
  • Yılmaz. Ö. ve Tuncer. M. (2020). Dale’in yaşantı konisine göre yapılandırılmış ölçme ve değerlendirme dersinin öğretmen adaylarının akademik başarısına etkisi. Eğitim ve İnsani Bilimler Dergisi: Teori ve Uygulama. 11(21). 39-62.
  • Yiğit. M. (2023). Sosyal bilgiler dersinde web 2.0 araçlarıyla tasarlanmış ölçme ve değerlendirme etkinliklerinin öğrencilerin derse ilişkin motivasyonuna etkisi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Kayseri: Erciyes Üniversitesi. Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Yüksek Öğretim Kurumu (2018). Sosyal bilgiler öğretmenliği lisans programı.
There are 59 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Social and Humanities Education (Excluding Economics, Business and Management)
Journal Section Research Article
Authors

Cemile Balık 0000-0001-6360-8433

Murat Tuncer 0000-0001-9136-6355

Submission Date December 2, 2024
Acceptance Date October 6, 2025
Early Pub Date December 26, 2025
Publication Date December 26, 2025
Published in Issue Year 2025 Volume: 16 Issue: 3

Cite

APA Balık, C., & Tuncer, M. (2025). Öğretmen Adaylarının Eğitimde Ölçme ve Değerlendirme Dersine İlişkin Tutum ve Görüşlerinin Belirlenmesi. Batı Anadolu Eğitim Bilimleri Dergisi, 16(3), 4005-4033. https://doi.org/10.51460/baebd.1594848

Aim & Scope

Dokuz Eylül Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü tarafından çıkarılan  "BATI ANADOLU EĞİTİM BİLİMLERİ DERGİSİ (BAEBD)" Nisan, Ağustos ve Aralık aylarında olmak üzere yılda 3 defa Türkçe veya İngilizce dillerinde yayınlanan açık erişimli bilimsel hakemli bir dergidir.

BAEB dergisi, eğitim bilimleri alanı ile ilgili  uygulama veya kuram çalışmalarını güçlü araştırma tasarımları ile  değerlendiren nitelikli çalışmaları yayınlamaktadır. Bu nedenle dergide, özellikle ilgili alanyazının geçmiş ve günümüz ile ilişkisini kurabilen, güncel eğitim ihtiyaçlarımızı takip edip çözümler üretebilen, deneysel, ilişkisel veya kuramsal nitelikli çalışmaların yayınlanması amaçlanmaktadır. Böylece, okul öncesi, ilköğretim, ortaöğretim, lise, yükseköğretim ve hayat boyu öğrenme kademelerinde eğitimin gelişmesine katkı sağlanması beklenmektedir.

BAEBD eğitim teknolojileri, öğretmen yetiştirme, matematik, fen, fizik, kimya, biyoloji, tarih, coğrafya, Türkçe, Türk dili ve edebiyatı, sosyal bilgiler, rehberlik ve psikolojik danışmanlık, okul dışı eğitim, doğa eğitimi, vb. alanlarda çalışmaları kabul etmektedir. Hedef kitlesi eğitim bilimleri alanında çalışma yapan bilim insanları, eğitimciler, öğrenciler, öğretmenler ve eğitim sektörüne yönelik ürün ve hizmet veren kişi ve kuruluşlardır.



BAEBD Yazım Kuralları

BAEBD Telif Hakkı Devir Formu


BAŞVURU EKLERİ:    1-Benzerlik Raporu
                            2-Etik Kurul Belgesi / Etik Kurul Başvurusuna Gerek Yoktur Yazısı
                            3-Telif Hakkı Devir Formu


ŞABLON MAKALE


BAEBD, 10.11.2017 tarihinden itibaren yayın etiği ile ilgili aşağıdaki kuralları benimsemektedir;

1) Dergi yayıncılığında "Yayın Etiği ve Kötüye Kullanım Bildirgesi (COPE -Code of Conduct for Journal Editors)" tarafından belirlenmiş yükümlülükleri esas alır. Detaylı bilgi aşağıda sunulmuştur.

2) Yazar tarafından dergiye gönderilen makalelerin yazarlarından editör intihal raporu talep eder. İntihal raporu incelenerek onaylanan makalelere alan editörü ve hakem ataması yapılır.

3) (10.07.2019 tarihli güncelleme) BAEBD, Cilt 10. Sayı 2’den (Aralık 2019) itibaren anket, mülâkat vb. yollarla veri toplanmasını içeren makale önerilerinde, başvuru öncesinde yazardan etik kurul onay belgesini isteyecektir. Etik kurul belgesi ile ilgili bilgiler yöntem bölümünde sunulacaktır.


YAYIN ETİĞİ VE KÖTÜYE KULLANIM BİLDİRGESİ (COPE)

Editörlerin Sorumlulukları

Tarafsızlık ve Yayıncıya Ait Özgürlük. Editörler gönderilen makale önerilerini derginin kapsamına uygun olması ve çalışmalarının önemi ve orijinalliğini dikkate alarak değerlendirirler. Editörler, makale önerisini sunan yazarların ırk, cinsiyet, cinsel yönelim, etnik köken, uyruk veya politik görüşlerini dikkate almazlar. Düzeltme ya da yayınlama kararına dergi editör kurulu dışında diğer kurumlar etki edemez.
Gizlilik. Editörler gönderilen bir yazıyla ilgili bilgileri, sorumlu yazar, hakemler ve yayın kurulu dışında başka herhangi biriyle paylaşmazlar.
Bilgilendirme ve Görüş Ayrılıkları. Editörler ve yayın kurulu üyeleri, yazarların açık yazılı izni olmaksızın kendi araştırma amaçları için sunulan bir makalede yayınlanmamış bilgileri kullanmazlar.
Basım Kararı. Editörler, yayınlanmak üzere kabul edilen tüm makalelerin, alanında uzman olan en az iki hakem tarafından hakem değerlendirmesine tabi tutulmasını sağlar. Editörler, dergiye gönderilen makalelerden hangi eserin yayınlanacağına, söz konusu çalışmanın geçerliliğine, araştırmacılara ve okurlara olan önemine, hakemlerin yorumlarına ve bu gibi yasal şartlara göre karar vermekten sorumludur.
Etik Kaygılar. Editörler sunulan bir yazıya veya yayınlanmış makaleye ilişkin etik kaygılar ortaya çıktığında tedbirler alacaktır. Yayınlandıktan yıllar sonra ortaya çıksa bile, bildirilen her etik olmayan yayınlama davranışı incelenecektir. Editörler, etik kaygılar oluşması durumunda COPE Flowcharts'ı takip eder. Etik sorunların önemli olması durumunda düzeltme, geri çekme uygulanabilir veya konu ile ilgili endişeler dergide yayınlanabilir.


Hakemlerin görevleri

Editoryal Kararlara Katkı: Editör kararlarında editörlere yardımcı olur ve editoryal iletişim yoluyla yazarlara makalelerini iyileştirmede yardımcı olur.
Sürat: Makale önerisini incelemek için yeterli nitelikte hissetmeyen veya makale incelemesinin zamanında gerçekleşemeyeceğini bilen herhangi bir hakem, derhal editörleri haberdar etmeli ve gözden geçirme davetini reddetmeli, böylece yeni hakem atamasının yapılması sağlanmalıdır.
Gizlilik: Gözden geçirilmek üzere gönderilen tüm makale önerileri gizli belgelerdir ve bu şekilde ele alınmalıdır. Editör tarafından yetkilendirilmedikçe başkalarına gösterilmemeli veya tartışılmamalıdır. Bu durum inceleme davetini reddeden hakemler için de geçerlidir.
Tarafsızlık Standartları: Makale önerisi ile ilgili yorumlar tarafsız olarak yapılmalı ve yazarların makaleyi geliştirmek için kullanabileceği şekilde öneriler yapılmalıdır. Yazarlara yönelik kişisel eleştiriler uygun değildir.
Kaynakların Kabulü: Hakemler, yazarlar tarafından alıntılanmayan ilgili yayınlanmış çalışmaları tanımlamalıdır. Hakem ayrıca, incelenen yazı ile başka herhangi bir makalenin (yayınlanmış veya yayınlanmamış) herhangi bir önemli benzerliğini editörüne bildirmelidir.
Çıkar Çatışmaları: Çıkar çatışmaları editöre bildirilmelidir.


Yazarların Sorumlulukları

Raporlaştırma Standartları: Orijinal araştırmanın yazarları, yapılan çalışmanın ve sonuçların doğru bir şekilde sunulmasını ve ardından çalışmanın öneminin objektif bir şekilde tartışılmasını sağlamalıdır. Makale önerisi yeterli detay ve referans içermelidir.
Veri Erişimi ve Saklama: Yazarların, çalışmalarının ham verilerini saklamaları gerekmektedir. Gerektiğinde, dergi tarafından talep edilmesi durumunda editör incelemesi için sunmalıdırlar.
Özgünlük ve İntihal: Yazarlar, tamamen orijinal eserler göndermelidirler ve başkalarının çalışmalarını veya sözlerini kullanmışlarsa, bu uygun şekilde alıntılanmış olmalıdır. Bunun yanında yazarların kendi tez çalışmaları ve makale çalışmalarından gerçekleştirdikleri alıntılarda da benzerliğin minimum düzeyde olması bir başka deyişle alıntılamanın uygun bir şekilde gerçekleştirilmiş olması önemlidir. Başkasından ya da kendinden intihal, tüm biçimlerinde etik olmayan yayıncılık davranışını oluşturur ve kabul edilemez. Bu nedenle dergiye makale gönderen tüm yazarlardan benzerlik oranı raporu istenmektedir. Rapordaki oran makalenin değerlendirme sürecine geçmesi için belirleyici olacaktır. Oranın yüksek olduğu makaleler geri gönderilerek gerekli düzenlemelerin yapılması istenecektir. Bu kapsamda başkalarının çalışmalarından yapılan intihallerin yanı sıra yazarların kendi tez veya makalelerinden yaptıkları intihallerin de göz önünde bulundurularak bir düzenleme yapması gerekmektedir.
Birden çok, yinelenen, yedekli veya eşzamanlı gönderim / yayın: Yazarlar başka bir dergide daha önce yayınlanmış bir makaleyi değerlendirilmek için göndermemelidir. Bir makalenin birden fazla dergiye eşzamanlı olarak sunulması etik olmayan yayıncılık davranışıdır ve kabul edilemez.
Makalenin Yazarlığı: Sadece yazarlık kriterlerini yerine getiren kişiler, yazının içeriğinde yazar olarak listelenmelidir. Bu yazarlık kriterleri şu şekildedir; (i) tasarım, uygulama, veri toplama veya analiz aşamalarına katkı sağlamıştır (ii) yazıyı hazırlamış veya önemli entelektüel katkı sağlamış veya eleştirel olarak revize etmiştir veya (iii) makalenin son halini görmüş, onaylamış ve yayınlanmak üzere teslim edilmesini kabul etmiştir. Sorumlu yazar, tüm yazarların (yukarıdaki tanıma göre) yazar listesine dâhil edilmesini sağlamalı ve yazarların makalenin son halini gördüklerini ve yayınlanmak üzere sunulmasını kabul ettiklerini beyan etmelidir.
Beyan ve Çıkar Çatışmaları: Yazarlar, mümkün olan en erken aşamada (genellikle makale gönderimi sırasında bir bildirme formu sunarak ve makalede bir beyanı dâhil ederek) çıkar çatışmalarını açığa çıkarmalıdır. Çalışma için tüm mali destek kaynakları beyan edilmelidir (varsa hibe numarası veya diğer referans numarası dâhil).
Hakem Değerlendirme: Yazarlar hakem değerlendirme sürecine katılmakla yükümlüdürler ve editörlerin ham veri taleplerine, açıklamalara ve etik onayının kanıtlarına ve telif hakkı izinlerine derhal yanıt vererek tam olarak işbirliği yapmakla yükümlüdürler. İlk olarak "gerekli revizyon" kararı verilmesi durumunda, yazarlar hakemlerin yorumlarına sistematik bir şekilde verilen son tarihe kadar yazılarını gözden geçirip yeniden ibraz etmelidir.
Yayınlanan Eserlerde Temel Hatalar: Yazarlar kendi yayınladıkları çalışmalarında önemli hatalar veya yanlışlıklar bulduklarında, dergi editörlerini veya yayıncılarını derhal bilgilendirmek ve kâğıt üzerinde bir erratum biçiminde düzeltmek veya kâğıdı çıkarmak için onlarla işbirliği yapmakla yükümlüdür. Editörler veya yayıncı, yayınlanan bir çalışmanın önemli bir hata veya yanlışlık içerdiğini üçüncü bir şahıstan öğrenirse, yazarın makaleyi derhal düzeltme veya geri çekme veya derginin editörlerine kâğıdın doğruluğuna dair kanıt sunma yükümlülüğünü almalıdır.

Batı Anadolu Eğitim Bilimleri Dergisi makale başvurusu, değerlendirmesi ve yayımı için hiçbir ücret almamaktadır.

Sahibi / Owner

Arts and Cultural Policy, Education, Fine Arts Education, Art Education (Other), Inclusive Education, Creative Arts and Writing

Baş Editör / Editor in Chief

Yayın Kurulu / Editorial Board Members

Dergi Kurulu / Advisory Board

Fine Arts Education, Painting
Ecocriticism, Fine Arts Education, Environmental Arts, Interdisciplinary Art, Painting
Special Talented Education
Civil Procedure Law, Civil Procedure

Alan Editörleri / Editors

Education, Curriculum Development in Education, Program Design, Learning Theories, Curriculum Design Instructional Theories, Instructional Design, Philosophical and Social Foundations of Education, Teacher Education and Professional Development of Educators
Basic Training, Classroom Education, Primary Education, Turkish Education, History Education, Geography Education, Social Studies Education, Physical Training and Sports
Education, Open and Distance Learning, Measurement Theories and Applications in Education and Psychology, Classroom Measurement Practices, Measurement and Evaluation in Education (Other)
Education, Mental Disability Education
Biological Mathematics
Child and Adolescent Psychiatry, Psychological Counseling and Guidance, Family Counseling, Drug Addiction Consultancy, School Counseling, Psychological Counseling Education, Clinical Psychology, Counselling Psychology, Family Psychology , Educational Psychology
Language Studies, Education
Environmental Education and Extension, Geography Education, Human Geography (Other)

Dil Editörleri

Language Studies, Education