Gezegenlerim Rap Şarkısı ile İşlenen Fen Bilimleri Dersinin 5. Sınıf Öğrencilerinin Kavram Öğrenmelerine Etkisinin İncelenmesi
Yıl 2024,
Cilt: 15 Sayı: 2, 2069 - 2096, 28.08.2024
Betül Demirci
,
İlknur Güven
,
Emine Sude İnce
,
İsmet Arıcı
Öz
Bu çalışma Milli Eğitim Bakanlığı 2018 Fen Bilimleri dersi öğretim programı 6. Sınıf “Dünya ve Evren” konu alanı altında yer alan “Güneş Sistemi ve Tutulmalar” ünitesi içinde “Güneş sistemi” konusunun kazanımları temel alınarak yazılan şarkının derslerde kullanılmasına yönelik uygulamaları içermektedir. Bu kapsamda yazılan şarkı, animasyon ve işaret dili ile desteklenerek profesyonel bir ortamda seslendirilmiş ve hazırlanan 5 E ders planı ile daha önce bu konuda eğitim almamış olan 5. sınıflarda konunun öğretimi amacıyla uygulanmıştır. Bu sayede şarkı ile desteklenerek hazırlanan dersin öğrencilerde “Güneş Sistemi” konusunda yer alan kavramları öğrenmeleri ölçülmek istenmiştir. Aynı zamanda şarkı ile ilgili öğrenci ve öğretmen görüşleri alınarak analiz edilmiştir. Öğrencilerde konu ile ilgili kavramların öğrenimini ölçmek amacıyla şarkı içeriğinde yer alan bilgilerin kazanımına yönelik kısa cevaplı bir test hazırlanmıştır. Bu test uygulama öncesinde ön test ve uygulama sonrasında son test olarak kullanılarak veriler toplanmıştır. Çalışmada, deneysel modellerden tek gruplu ön test-son test zayıf yarı deneysel desen kullanılmıştır. Öğrencilerle yapılan görüşmelerden elde edilen bulgulara göre popüler müzik ve animasyon ile hazırlanan şarkılı video ile ders işlemenin, eğlenerek öğrenme ve kolay öğrenmeye katkı sağladığı sonucuna ulaşılmıştır. Öğretmenlerle yapılan görüşmelerden elde edilen bulgulara göre ise şarkının konu ile ilgili kazanımları kapsadığı, ayrıca eğlenerek öğrenme ve kalıcı öğrenmeye katkı sağladığı sonucuna ulaşılmıştır. Kısa cevaplı testlerden elde edilen bulgular, öğrencilerin son test puanlarında, ön test puanlarına oranla anlamlı bir yükseliş olduğunu göstermiştir. Araştırmanın sonuçlarına göre şarkılı video ile ders işlemenin konuyu öğrenmede pozitif yönde katkı sağladığı sonucuna ulaşılmıştır. Son olarak hem öğretmenler hem de öğrenciler tarafından çokça karıştırılan meteor, meteorit, göktaşı gibi kavramların yabancı dilde yayımlanan kaynaklardan dilimize doğru bir şekilde çevrilebilmesi amacıyla, basılı ve çevrimiçi sözlükler için çeviri önerilerinde bulunulmuştur. Fen Bilimleri ders kitapları için de gezegenlerin sürekli değişen uydu sayılarının işlenmesine ilişkin önerilere yer verilmiştir.
Etik Beyan
Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Araştırma Ve Yayın Etik Kurulu’nun 18.07.2023 tarih ve 07-10 sayılı kararı ile alınan etik kurul izni çerçevesinde bu araştırma yürütülmüştür.
Destekleyen Kurum
Bu çalışma Betül DEMİRCİ ve Emine Sude İNCE tarafından Prof. Dr. İlknur GÜVEN danışmanlığında yürütülen TÜBİTAK-2209-A Üniversite Öğrencileri Araştırma Projeleri Destek Programı kapsamında 1919B012214268 numarası ile TÜBİTAK tarafından desteklenmiştir.
Proje Numarası
1919B012214268
Teşekkür
Bu çalışmayı destekleyen TÜBİTAK'a, şarkının seslendirilmesi için bize profesyonel ortam sunan Marmara Üniversitesi Müzik Öğretmenliği Anabilim Dalı'na, şarkıyı seslendiren ve müzikal alt yapısını bizler için bulan Yusuf TIĞ’a, güzel sesiyle ona vokal yapan Yağmur ÖZ’e, işaret dili çekimlerini yapan Rümeysa Erva ÇATAK’a, şarkının karaoke versiyonunun animasyon klibini çektiği fotoğraflarla zenginleştiren Zeynep KANBUR’a, çalışmaya katılan öğrenci ve öğretmenlere çok teşekkür ederiz.
Kaynakça
- Kaynakça
Acar, M., & Evren, S. (2022). Ay Çarpma Parlamalarının Gözlenmesi. Turkish Journal Of Astronomy And Astrophysics, 3(3), 52-56.
- Aksakal, Ş., Yılayaz, Ö. (2019). Fen Bilgisi Öğretmen Adaylarının Fen Etkinliklerinde Sanata Yönelik Metaforik Algıları. Türkiye Eğitim Araştırmaları Dergisi, 6(1), 1- 17.
- Angier, N. (2007). The Canon. New York: Houghton Mifflin.
- Aydın, A., Aslan, A., Aydınbelge, B. (2023). Ortaokul Ve İmam Hatip Ortaokulu Fen Bilimleri 6. Sınıf Ders Kitabı. Millî Eğitim Bakanlığı Yayınları, Ders Kitapları Dizisi, 17-25.
- Betül Demirci. (2023, Aralık 18). GEZEGENLERİM RAP ŞARKISI | Animasyon [Video]. Youtube. Https://Youtu.Be/D1vatf_Aqxy
- Betül Demirci. (2023, Aralık 18). GEZEGENLERİM RAP ŞARKISI | Karaoke [Video]. Youtube. Https://Youtu.Be/Lu6A1cfSknw
- Boz, C., (2019). Hücre Konusunda Bestelenen Şarkıların 6. Sınıf Fen Bilimleri Dersinin Öğretimine Etkisi [Yüksek Lisans Tezi]. Aksaray Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü.
- Büyüköztürk, Ş. (2007). Deneysel Desenler Öntest-Sontest Kontrol Grubu Desen Ve Veri Analizi, (2. Baskı). Pegem A Yayıncılık.
- Cambridge Sözlüğü. (2024, Ağustos 19). Https://Dictionary.Cambridge.Org/Dictionary/English-Turkish/Meteor?Q=Meteor
- Cambridge Sözlüğü. (2024, Ağustos 19). Https://Dictionary.Cambridge.Org/Dictionary/English-Turkish/Meteorite?Q=Meteorite
- Cambridge Sözlüğü. (2024, Ağustos 19). Https://Dictionary.Cambridge.Org/Dictionary/English/Meteoroid?Q=Meteoroid
- Cevirsozluk.com. (2024, Ağustos 19). https://cevirsozluk.com/#en|tr|meteor
- Cevirsozluk.com. (2024, Ağustos19). https://cevirsozluk.com/#en|tr|meteorite
- Cevirsozluk.com. (2024, Ağustos 19). https://cevirsozluk.com/#en|tr|meteoroid
- Çiğdem, C., Minoğlu Balçık, G., Karaca, Ö., 2018. Ortaokul Ve İmam Hatip Ortaokulu Fen Bilimleri 6. Sınıf Ders Kitabı. Sevgi Yayınları.
- Çilden, Ş. (2001). Müzik, Çocuk Gelişimi Ve Öğrenme. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 21(1).
- Dağcı, M., Özel, M. E., Yıldırım, H., Sezer, C., (1999, Ağustos, 7-10). Meteorit Çarpma Kraterlerinin LANDSAT Uydu Görüntüleriyle Türkiye’de Araştırılması. [XI. Ulusal Astronomi Toplantısı]. Fırat Üniversitesi, Fizik Bölümü, Elazığ.
- Demirçalı, S., Alkan, B., (2019). Ortaokul Ve İmam Hatip Ortaokulu Fen Bilimleri 6. Sınıf Ders Kitabı. Millî Eğitim Bakanlığı Yayınları, Ders Kitapları Dizisi, 22-29.
- Efe, H., Gümüş, G., Umdu Topsakal, Ü. (2021). Eğitici Şarkıların Fen Bilimleri Dersinde Kullanımı: Güneş Sistemi Ve Tutulmalar. Ulakbilge Sosyal Bilimler Dergisi, 62, 935–948. Doi: 10.7816/Ulakbilge-09-62-01
- Emrahoğlu, N., & Öztürk, A. (2009). Fen Bilgisi Öğretmen Adaylarının Astronomi Kavramlarını Anlama Seviyelerinin Ve Kavram Yanılgılarının İncelenmesi Üzerine Boylamsal Bir Araştırma. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 18(1), 165-180.
- Erbay, Ş., & Beydoğan, H. Ö. (2017). Eğitimcilerin Eğitim Araştırmalarına Yönelik Tutumları. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 18(3), 2.
- Ercan, F., Taşdere, A., Ercan, N. (2010). Kelime İlişkilendirme Testi Aracılığıyla Bilişsel Yapının Ve Kavramsal Değişimin Gözlenmesi. Türk Fen Eğitimi Dergisi, (2).
- Google Translate. (2023, Aralık 23). Https://Translate.Google.Com/?Hl=Tr&Sl=En&Tl=Tr&Text=Meteorite&Op=Translate
- Gündüz, Ş. (2018). İşletme Disiplininde Türkçe Dili Kullanılarak Yapılan Araştırmalarda Yaşanan Çeviri Sorunsalı: Çeviri Sorunu Yaşanan Bazı Sözcükler İçin Terminolojik Bir Çalışma. Uluslararası Yönetim İktisat Ve İşletme Dergisi, 14(1).
- Günşen, G. (2023). Çevre Eğitimi Etkinliklerinin Okul Öncesi Öğretmen Adaylarının Ekolojik Ayak İzi Farkındalığına Ve Çevre Bilincine Yönelik İlgi Düzeylerine Olan Etkisinin İncelenmesi. Uluslararası Temel Eğitim Çalışmaları Dergisi, 4(1), 1-13.
- Gürbüz, F., Çeker, E. (2017). Eğitsel Şarkı Ve Oyun Tekniklerinin Öğrencilerin Akademik Başarıları Ve Kalıcılığı Üzerine Etkileri. Bayburt Eğitim Fakültesi Dergisi, 12(24), 593-612.
- Kalaycı, İ. Y. (2009). Fen Ve Teknoloji Dersinde Çoklu Zeka Kuramı Uygulamalarının Sınıf Öğretmeni Görüşlerine Göre Değerlendirilmesi (Aydın İli Örneği) [Yüksek Lisans Tezi]. Adnan Menderes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
- Karahasanoğlu Yiğit, F. (2023). Ortaokul Ve İmam Hatip Ortaokulu Fen Bilimleri 6. Sınıf Ders Kitabı. Adım Adım Yayıncılık, 18-24. Ankara:2023.
- Kılıç, S., (2023). Etkili Bir Öğrenme Aracı Olarak Müziğin Kullanımı. Uluslararası Türk Dili Ve Edebiyatı Araştırmaları Dergisi. (13), 1502-1516.
- Maxqda. (2024, Mart). Https://Www.Maxqda.Com/Tr
- MEB. (2022, Mart 27). https://timss.meb.gov.tr/www/timss-nedir/icerik/4
- Müge Hoca İle Fen (Müge Aydoğan) [@Mugehocailefen]. (2023, Ekim 10). “İyi Akşamlar Öğretmenlerim. Yapacağımız Çalışma İçin Yardımınıza İhtiyacım Var. Astronomi Konularında Öğrencilerinizde Tespit Ettiğiniz Kavram Yanılgılarını Yorumlara Yazar Mısınız? [Fotoğraf]”. Instagram. Https://Www.İnstagram.Com/P/Cyogsvyl8zz/?İgsh=Mzrlodbinwflza==
- National Aeronautics And Space Administration. (2024, Ağustos 19). Jupiter Moons. Https://Science.Nasa.Gov/Jupiter/Moons/
- National Aeronautics And Space Administration. (2024, Ağustos 19). Meteors And Meteorites. Https://Science.Nasa.Gov/Solar-System/Meteors-Meteorites/?Page=0&Per_Page=40&Order=İd+Asc&Search=&Condition_1=Meteor_Shower:Body_Type
- National Aeronautics And Space Administration. (2024, Ağustos 19). Saturn Moons. Https://Science.Nasa.Gov/Saturn/Moons/
- National Aeronautics And Space Administration. (2023, Aralık 17). Solar System. Https://Www.Nasa.Gov/?Search=Solar+System
- Özdemir, Ş., & Koçer, D. N. (2020). 21. Yüzyılda Türkiye’nin Bilim İletişimi Uygulamaları Üzerine Bir Çalışma. Manisa Celal Bayar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 18(Özel Sayı), 373-392.
- Özel, M. E. (2010, Ağustos, 31-Eylül, 4). Türkiye’de Meteor Bilimi Çalışmalarının Tarihçesi Ve Analiz Çalışmaları (V.10), [XVII. Ulusal Astronomi Kongresi VI. Ulusal Öğrenci Astronomi Kongresi], Adana.
- Öztürk, D., Uçar, S. (2010). Timss Verileri Kullanılarak Tayvan Ve Türkiye’deki 8. Sınıf Öğrencilerinin Fen Başarısına Etki Eden Faktörlerin Belirlenmesi Ve Karşılaştırılması. Ç.Ü. Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 19(3), 241-256.
- Özyön, A. (2014). Çeviri Sürecine Kaynak Metin Odaklı Yaklaşım. International Journal Of Languages’ Education And Teaching, 3-4.
- Savaşçı, B., Şimşek Özdemir, P. (2012). İlköğretim Fen Bilgisi Dersi 7. Sınıf Uzay Bilmecesi Ünitesinin Yaratıcı Drama Yöntemi İle Ele Alınması. Yaratıcı Drama Dergisi, 7(14).
Sesli Sözlük. (2024, Ağustos 19). https://www.seslisozluk.net/c%C3%BCmle-%C3%A7eviri/
- Swarat, S., Ortony, A., Revelle, W. (2012). Activity İs İmportant: Understanding Students' İnterest İn School Science. Jrst, 49(4), 515-537.
- Teknofest. (2024). 2242-Üniversite Öğrencileri Araştırma Proje Yarışmaları Proje Rehberi 2024.
Turan, S. (2019). İlkokul Fen Bilimleri Dersinde Müzik Yoluyla Öğrenmenin Öğrenci Başarı Düzeyine Etkisi [Doktora Tezi], Necmettin Erbakan Üniversitesi.
Türe, U. & Kurt, N.C, & Tekin, E.B. (2016). Coğrafya Öğretiminde Popüler Müzik Kullanımının Öğrenci Öğrenme Düzeylerine Katkısı. Batı Anadolu Eğitim Bilimleri Dergisi, Özel Sayı, 177 -185.
- Türk Dil Kurumu Sözlükleri. (2024, Ağustos 19). Güncel Türkçe Sözlük. Https://Sozluk.Gov.Tr/
- Wordwall. (2024, Aralık 18). Çarkıfelek Gezegenlerim. Https://Wordwall.Net/Tr/Resource/65312908/Gezegenlerim
- Wordwall. (2024, Aralık 18). Eşleştir Eşleştirme. Https://Wordwall.Net/Tr/Resource/65426244/E%C5%9fle%C5%9ftirme
- Yandex çeviri. (2024, Ağustos 19). https://translate.yandex.com/tr/?source_lang=en&target_lang=tr&text=meteor
- Yandex çeviri. (2024, Ağustos 19). https://translate.yandex.com/tr/?source_lang=en&target_lang=tr&text=meteorite
- Yandex çeviri. (2024, Ağustos 19). https://translate.yandex.com/tr/?source_lang=en&target_lang=tr&text=meteoroid
- Yangın, S., & Yangın, M. S. S. B. N. (2016). Fen Bilimleri Dersinde Çocuk Şarkıları İle Desteklenmiş Öğretimin İlkokul 4. Sınıf Öğrencilerinin Başarısına Etkisi. Uluslararası Eğitim Bilimleri Dergisi, (8), 44-57.
- Yenilmez, K., Yaşa, E. (2008). İlköğretim Öğrencilerinin Geometrideki Kavram Yanılgıları. Eğitim Fakültesi Dergisi, 21(2), 461-483.
- Yıldırım, F. S., Aydın, A., Sarıkavak, İ., 2019. Ortaokul Ve İmam Hatip Ortaokulu Fen Bilimleri 6. Sınıf Ders Kitabı. Millî Eğitim Bakanlığı Yayınları, Ders Kitapları Dizisi, 16-24.
- Yılmaz, E. Ve Laçin Şimşek, C. (2017). “Güneş Sistemi Ve Ötesi: Uzay Bilmecesi” Öğretmenler Bu Üniteyi Nasıl İşliyor?. Sakarya University Journal Of Education, 7(2), 252- 267.