Çalışmanın amacı Suriye'nin Cerablus kentindeki ilkokul öğretmenlerinde iş stresinin nedenlerini belirlemektir. Araştırmacı betimsel analitik yöntemi kullanmıştır. Study questions
1. What are the factors of job stressors among primary school teachers in the Syrian city of Jarablus?
2. Are there statistically significant differences at (α = 0.05) in the level of job stressors among primary school teachers in the Syrian city of Jarablus attributed to the variables: (gender, experience, educational qualification, social status)?
Araştırmanın örneklemini, tabakalı rastgele örnekleme yöntemi kullanılarak, Jarabes kentindeki ilkokullarda görev yapan 147 erkek ve kadın öğretmen oluşturdu. Ayrıca sekiz ana faktöre dağılmış 34 maddeden oluşan bir ölçek kullanıldı. Çalışma bir dizi sonuçla sonuçlandı, bunların en önemlileri şunlardır: Öğretmenler arasında ortalama iş stresi faktörleri şunlardır (M= 2.56, %63.66). Pozisyon ve maaş, öğrencilerin düşük performansı, öğretmenlerin değerlendirilmesi, çalışma saatlerinin uzunluğu gibi faktörler yüksek seviyelere ulaştı. İş yükü, ebeveyn stresi faktörleri ortalama stres düzeyi. Ve meslektaş ilişkileri, okul yönetimi, düşük stres düzeyleri. Sonuçlar stres düzeyinde cinsiyet, medeni durum, deneyim ve eğitim durumu değişkenlerine bağlı bir farklılık olmadığını gösterdi.
The study aimed to identify the factors of work stress among primary school teachers in the Syrian city of Jarablus. The researcher used the descriptive analytical method. The study sample consisted of 147 male and female teachers from primary schools in the city of Jarabes, using a stratified random sample method. A scale consisting of 34 items distributed over eight main factors was also used. The study concluded with a set of results, the most important of which are: The average job stressors among teachers are (M= 2.56, 63.66%). Factors such as position and pay, poor student performance, appraisal of teachers, and length of working hours have all reached high levels. While the factors of job burden, parental stress average stress level. And colleague relations and school administration, with low levels of stressors. The results showed no differences in the level of stress due to the variables: gender, marital status, experience, and educational qualification.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Other Fields of Education (Other) |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Early Pub Date | March 9, 2025 |
Publication Date | April 28, 2025 |
Submission Date | October 18, 2024 |
Acceptance Date | March 3, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 16 Issue: 1 |