Loading [a11y]/accessibility-menu.js
Research Article
BibTex RIS Cite

Beceri Temelli Okul Öncesi Eğitimi: 2024 Maarif Programına İlişkin Öğretmen Görüşleri

Year 2025, Volume: 16 Issue: 1, 1215 - 1242
https://doi.org/10.51460/baebd.1581408

Abstract

Bu araştırmanın amacı, 2024 Okul Öncesi Eğitim Programının öğretmenler tarafından nasıl değerlendirildiğini ve uygulanmasında karşılaşılan zorlukların belirlenmesini sağlamaktır. Okul öncesi eğitim, çocuğun fiziksel, sosyal, zihinsel ve dil gelişimi açısından kritik bir dönemdir ve bu dönemde sağlanan eğitim, çocukların gelecekteki yaşamlarını şekillendirmede büyük bir öneme sahiptir. Türkiye’de okul öncesi eğitim programları, yıllar içinde yenilenerek çocuk merkezli ve modern yaklaşımları benimsemiştir. Çalışmamızda, nitel araştırma desenlerinden durum çalışması benimsenmiştir. Farklı okul türlerinden ve deneyim seviyelerinden öğretmenlerle yapılan çalışmada, anket ve görüşme formları kullanılarak veriler toplanmıştır. Verilerin analizi SPSS yazılımı ile yapılmış; bu analizde frekans dağılımları ve içerik analizi yöntemleri kullanılmıştır. Araştırma bulguları, öğretmenlerin programın beceri temelli yaklaşımını olumlu değerlendirdiklerini ve sosyal-duygusal öğrenme becerilerinin programda önemsendiğini göstermektedir. Ayrıca, aile ve toplum katılımının teşvik edilmesi ile değerlendirme süreçlerinin programın etkinliğine katkı sağladığına dair olumlu görüşler mevcuttur. Ancak, uygulamada öğretmen eğitimi, materyal ve altyapı eksiklikleri, aile katılımı ve öğretmen motivasyonu gibi sorunlarla karşılaşılmaktadır. Programın etkili bir şekilde uygulanması için düzenli eğitimlerin verilmesi, materyal ve altyapı desteğinin sağlanması, aile katılımının artırılması ve öğretmenlerin motivasyonunun desteklenmesi gibi stratejilerin hayata geçirilmesi önerilmektedir.

References

  • Agnafors, S., Barmark, M., and Sydsjö, G. (2021). Mental health and academic performance: A study on selection and causation effects from childhood to early adulthood. Social Psychiatry and Psychiatric Epidemiology, 56(5), 857–866. https://doi.org/10.1007/s00127-020-01934-5
  • Aksoy, H. P., Gültekin Akduman, G., Şepitci Sarıbaş, M., ve Özyürek, A. (2024). Okul öncesi dönemde psikolojik sağlamlık ile sosyal beceriler arasındaki ilişki ve sosyal becerileri etkileyen faktörler. Educational Academic Research, (53), 178-195. https://doi.org/10.33418/education.1421227
  • Araújo, L. A., Veloso, C. F., Souza, M. C., and Azevedo, J. M. C. (2021). The potential impact of the COVID-19 pandemic on child growth and development: A systematic review. Jornal de Pediatria. 97(4), 369-377. https://doi.org/10.1016/j.jped.2020.08.008 Blewitt, C., O’Connor, A., Morris, H., Mousa, A., Bergmeier, H., Nolan, A., Jackson, K., Barrett, H., and Skouteris, H. (2020). Do curriculum-based social and emotional learning programs in early childhood education and care strengthen teacher outcomes? a systematic literature review. International Journal of Environmental Research and Public Health, 17(3), 1049. https://doi.org/10.3390/ijerph17031049
  • Ceylan, Ş., ve Özyürek, D. (2014). Okul öncesi çocuklarda sosyal becerilerin desteklenmesi konusunda öğretmen ve veli görüşlerinin belirlenmesi. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 35(35), 99-114. https://doi.org/10.9779/PUJE575
  • Çağlayan, İ., Kuru, N., Apak, Y. M. ve Karakaya, C. (2023). Türkiye’de yayınlanan okul öncesi eğitim programları hakkında yapılan araştırmaların eğilimleri. Trakya Eğitim Dergisi, 13(1), 753-769. https://doi.org/10.24315/tred.1108598
  • Dönmez, İ. (2024). Sustainability in educational research: mapping the field with a bibliometric analysis. Sustainability, 16(13):5541. https://doi.org/10.3390/su16135541
  • Egan, S. M., Pope, J., Moloney, M., and Hoyne, C. (2021). Missing early education and care during the pandemic: the socio-emotional impact of the COVID-19 crisis on young children. Early Childhood Education Journal, 49(5), 925-934. https://doi.org/10.1007/s10643-021-01193-2
  • Ekici, F. Y. (2015). Okul öncesi eğitime devam eden çocukların sosyal becerileri ile aile özellikleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. Karadeniz Sosyal Bilimler Dergisi, 7(02), 9. https://dergipark.org.tr/tr/pub/ksbd/issue/16219/169878
  • Farmer, R., Wolery, M., Gast, D. L., and Page, J. L. (1988). Individual staff training to increase the frequency of data collection in an integrated preschool program. Education and Treatment of Children. 11(2), 127-142. https://www.jstor.org/stable/42899058
  • Ferreira, M., Reis-Jorge, J., and Batalha, S. (2021). Social and emotional learning in preschool education: a qualitative study with preschool teachers. Journal of Emotional Education, 13(11), 51-66. https://eric.ed.gov/?id=EJ1299260
  • Fagan, A. A., and Bradshaw, C. P. (2019). Scaling up evidence-based interventions in US public systems to prevent behavioral health problems: challenges and opportunities. Prevention Science, 20(8), 1147-1168. https://doi.org/10.1007/s11121-019-01048-8
  • Goodall, J., and Montgomery, C. (2013). Parental involvement to parental engagement: a continuum. Educational Review, 66(4), 1-12. https://doi.org/10.1080/00131911.2013.781576
  • Güven, G. (2019). Okul öncesi eğitim programının tarihsel gelişim süreci. İçinde S. Özbey ve S. Demiriz (Ed.), Okul öncesi eğitimde program: Kuramdan uygulamaya (1. bs., s. 259). Lisans Yayıncılık. ISBN: 978-605-9498-73-9.
  • Jenkins, J. M., and Duncan, G. J. (2023). Skill building in early care and education programs. The ANNALS of the American Academy of Political and Social Science, 706(1), 65–88. https://doi.org/10.1177/00027162231197533 Jeon, L., Buettner, C. K., Grant, A. A., and Lang, S. N. (2019). Early childhood teachers' stress and children's social, emotional, and behavioral functioning. Journal of Applied Developmental Psychology, 61(1), 21-32. https://api.semanticscholar.org/CorpusID:29160823
  • Kaffenberger, M. (2021). Modelling the long-run learning impact of the Covid-19 learning shock: Actions to (more than) mitigate loss. International Journal of Educational Development, 81(1), 1-8. https://doi.org/10.1016/j.ijedudev.2020.102326
  • Kim, S., Raza, M., and Seidman, E. (2019). Improving 21st-century teaching skills: The key to effective 21st-century learners. Research in Comparative and International Education, 14(1), 99-117. https://doi.org/10.1177/1745499919829214
  • Kochenderfer‐Ladd, B., and Ladd, G. W. (2022). Children’s ınterpersonal skills and school‐based relationships. The Wiley‐Blackwell Handbook of Childhood Social Development, Part III: Ecological Contexts for Social Development, 181-206. https://doi.org/10.1002/9781119679028.ch20
  • Manning, M., and Wong, G. T. W. (2019). Is teacher qualification associated with the quality of the early childhood education and care environment? A meta-analytic review. SAGE Journals, 89(3), 370-415. https://doi.org/10.3102/0034654319837540
  • Marinšek, M., and Kovac, M. (2020). Beliefs of Slovenian early childhood educators regarding the implementation of physical education. European Physical Education Review, 20(10), 1–16. https://eric.ed.gov/?id=EJ1221071
  • MEB. (2012). 2012 Okul öncesi eğitim programı. Millî Eğitim Bakanlığı Yayınları.
  • MEB. (2024). 2024 Okul öncesi eğitim programı. Millî Eğitim Bakanlığı Yayınları.
  • Meherali, S., Punjani, N., and Louie-Poon, S. (2021). Mental health of children and adolescents amidst COVID-19 and past pandemics: a rapid systematic review. International Journal of Environmental Research and Public Health, 18(7), 3432 (1-16). https://doi.org/10.3390/ijerph18073432
  • Mondi, C. F., Giovanelli, A., and Reynolds, A. J. (2021). Fostering socio-emotional learning through early childhood intervention. Journal of Child Care and Education Policy, 15(6), 1-43. https://doi.org/10.1186/s40723-021-00084-8
  • Nguyen, T., and Schleihauf, H. (2020). The effects of interaction quality on neural synchrony during mother-child problem solving. Cortex., 124, 235-249. https://doi.org/10.1016/j.cortex.2019.11.020
  • Pekdoğan, S., ve Kanak, M. (2019). Okul öncesi eğitimin ilkokul sürecindeki sosyal davranışlara yansıması. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, 23(3), 906-917. https://dergipark.org.tr/tr/pub/tsadergisi/issue/51239/453423
  • Ravens-Sieberer, U., Kaman, A., Erhart, M., Devine, J., Schlack, R., and Löffler, C. (2022). Impact of the COVID-19 pandemic on quality of life and mental health in children and adolescents in Germany. European Child and Adolescent Psychiatry, 31(6), 879-889. https://doi.org/10.1007/s00787-021-01726-5
  • Rege, Mari and Størksen, Ingunn and Solli, Ingeborg F. and Kalil, Ariel and McClelland, Megan and Braak, Dieuwer ten and Lenes, Ragnhild and Lunde, Svanaug and Breive, Svanhild and Carlsen, Martin and Erfjord, Ingvald and Hundeland, Per S. (2019). Promoting Child Development in a Universal Preschool System: A Field Experiment, CESifo Working Paper No. 7775. http://dx.doi.org/10.2139/ssrn.3434830
  • Rittle-Johnson, B., and Siegler, R. S. (1998). The relation between conceptual and procedural knowledge in learning mathematics: A review. In C. Donlan (Ed.), The development of mathematical skills (pp. 75–110). Psychology Press/Taylor and Francis (UK).
  • Rizwan, D., Ahmad, S, and Sohail, F. (2023). Skill-based education at the secondary school level in an industrial city of Pakistan. Journal of Special Education, 57(2), 123–135.
  • Samar, Y., ve Demiriz, S. (2024). Okul öncesi dönem çocuklarının öz düzenleme becerileri ile sosyal becerileri arasındaki ilişkinin incelenmesi. İnönü Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 11(21), 36-57. https://doi.org/10.29129/inujgse.1398926
  • Schwartz, I. S., and Olswang, L. B. (1996). Evaluating child behavior change in natural settings: Exploring alternative strategies for data collection. Journal of Early Childhood Special Education, 6(1), 82-101. https://eric.ed.gov/?id=EJ521564
  • Schwartz, S. R., Sandall, S., and Schwartz, I. S. (2004). Interventionists' perspectives about data collection in ıntegrated early childhood classrooms. Journal of Early Childhood Education, 26, 161–174.
  • Shaturaev, J. (2021). Indonesia: Superior policies and management for better education (Community development through education). Архив научных исследований, 8(9), 369–376.
  • Storebø, O. J., Skoog, M., Damm, D., Thomsen, P. H., Simonsen, E., and Gluud, C. (2011). Social skills training for Attention Deficit Hyperactivity Disorder (ADHD) in children aged 5 to 18 years. The Cochrane database of systematic reviews, (12), CD008223. https://doi.org/10.1002/14651858.CD008223.pub2
  • Uysal, A., ve Kaya Balkan, İ. (2015). Sosyal beceri eğitimi alan ve almayan okul öncesi çocukların, sosyal beceri ve benlik kavramı düzeyleri açısından karşılaştırılması. Studies in Psychology, 35(1), 27-56.
  • Ünsal, S., ve Kaba, S. (2022). The characteristics of the skill-based questions and their reflections on teachers and students. Kastamonu Education Journal, 30(2), 273-282. https://doi.org/10.24106/kefdergi.753717
  • Yıldırım, A., ve Şimşek, H. (2018). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (11. Baskı). Seçkin Yayıncılık.
  • Zarra-Nezhad, M., Suhonen, K., and Sajaniemi, N. (2024). Keeping early social-emotional learning developmental: the development, ımplementation, and preliminary evaluation of a preventive ıntervention program for early childhood education and care. International Journal of Developmental Science, 17(4), 113-125. https://doi.org/10.3233/DEV-220332
  • Zweig, J., Irwin, C. W., Kook, J. F., and Cox, J. (2015). Data collection and use in early childhood education programs: Evidence from the Northeast Region. (REL 2015-084). National Center for Education Evaluation and Regional Assistance (U.S.). https://ies.ed.gov/ncee/edlabs/regions/northeast/pdf/REL_2015084.pdf

Skill-based Preschool Education: Teachers' Perspectives on the 2024 Maarif Program

Year 2025, Volume: 16 Issue: 1, 1215 - 1242
https://doi.org/10.51460/baebd.1581408

Abstract

References

  • Agnafors, S., Barmark, M., and Sydsjö, G. (2021). Mental health and academic performance: A study on selection and causation effects from childhood to early adulthood. Social Psychiatry and Psychiatric Epidemiology, 56(5), 857–866. https://doi.org/10.1007/s00127-020-01934-5
  • Aksoy, H. P., Gültekin Akduman, G., Şepitci Sarıbaş, M., ve Özyürek, A. (2024). Okul öncesi dönemde psikolojik sağlamlık ile sosyal beceriler arasındaki ilişki ve sosyal becerileri etkileyen faktörler. Educational Academic Research, (53), 178-195. https://doi.org/10.33418/education.1421227
  • Araújo, L. A., Veloso, C. F., Souza, M. C., and Azevedo, J. M. C. (2021). The potential impact of the COVID-19 pandemic on child growth and development: A systematic review. Jornal de Pediatria. 97(4), 369-377. https://doi.org/10.1016/j.jped.2020.08.008 Blewitt, C., O’Connor, A., Morris, H., Mousa, A., Bergmeier, H., Nolan, A., Jackson, K., Barrett, H., and Skouteris, H. (2020). Do curriculum-based social and emotional learning programs in early childhood education and care strengthen teacher outcomes? a systematic literature review. International Journal of Environmental Research and Public Health, 17(3), 1049. https://doi.org/10.3390/ijerph17031049
  • Ceylan, Ş., ve Özyürek, D. (2014). Okul öncesi çocuklarda sosyal becerilerin desteklenmesi konusunda öğretmen ve veli görüşlerinin belirlenmesi. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 35(35), 99-114. https://doi.org/10.9779/PUJE575
  • Çağlayan, İ., Kuru, N., Apak, Y. M. ve Karakaya, C. (2023). Türkiye’de yayınlanan okul öncesi eğitim programları hakkında yapılan araştırmaların eğilimleri. Trakya Eğitim Dergisi, 13(1), 753-769. https://doi.org/10.24315/tred.1108598
  • Dönmez, İ. (2024). Sustainability in educational research: mapping the field with a bibliometric analysis. Sustainability, 16(13):5541. https://doi.org/10.3390/su16135541
  • Egan, S. M., Pope, J., Moloney, M., and Hoyne, C. (2021). Missing early education and care during the pandemic: the socio-emotional impact of the COVID-19 crisis on young children. Early Childhood Education Journal, 49(5), 925-934. https://doi.org/10.1007/s10643-021-01193-2
  • Ekici, F. Y. (2015). Okul öncesi eğitime devam eden çocukların sosyal becerileri ile aile özellikleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. Karadeniz Sosyal Bilimler Dergisi, 7(02), 9. https://dergipark.org.tr/tr/pub/ksbd/issue/16219/169878
  • Farmer, R., Wolery, M., Gast, D. L., and Page, J. L. (1988). Individual staff training to increase the frequency of data collection in an integrated preschool program. Education and Treatment of Children. 11(2), 127-142. https://www.jstor.org/stable/42899058
  • Ferreira, M., Reis-Jorge, J., and Batalha, S. (2021). Social and emotional learning in preschool education: a qualitative study with preschool teachers. Journal of Emotional Education, 13(11), 51-66. https://eric.ed.gov/?id=EJ1299260
  • Fagan, A. A., and Bradshaw, C. P. (2019). Scaling up evidence-based interventions in US public systems to prevent behavioral health problems: challenges and opportunities. Prevention Science, 20(8), 1147-1168. https://doi.org/10.1007/s11121-019-01048-8
  • Goodall, J., and Montgomery, C. (2013). Parental involvement to parental engagement: a continuum. Educational Review, 66(4), 1-12. https://doi.org/10.1080/00131911.2013.781576
  • Güven, G. (2019). Okul öncesi eğitim programının tarihsel gelişim süreci. İçinde S. Özbey ve S. Demiriz (Ed.), Okul öncesi eğitimde program: Kuramdan uygulamaya (1. bs., s. 259). Lisans Yayıncılık. ISBN: 978-605-9498-73-9.
  • Jenkins, J. M., and Duncan, G. J. (2023). Skill building in early care and education programs. The ANNALS of the American Academy of Political and Social Science, 706(1), 65–88. https://doi.org/10.1177/00027162231197533 Jeon, L., Buettner, C. K., Grant, A. A., and Lang, S. N. (2019). Early childhood teachers' stress and children's social, emotional, and behavioral functioning. Journal of Applied Developmental Psychology, 61(1), 21-32. https://api.semanticscholar.org/CorpusID:29160823
  • Kaffenberger, M. (2021). Modelling the long-run learning impact of the Covid-19 learning shock: Actions to (more than) mitigate loss. International Journal of Educational Development, 81(1), 1-8. https://doi.org/10.1016/j.ijedudev.2020.102326
  • Kim, S., Raza, M., and Seidman, E. (2019). Improving 21st-century teaching skills: The key to effective 21st-century learners. Research in Comparative and International Education, 14(1), 99-117. https://doi.org/10.1177/1745499919829214
  • Kochenderfer‐Ladd, B., and Ladd, G. W. (2022). Children’s ınterpersonal skills and school‐based relationships. The Wiley‐Blackwell Handbook of Childhood Social Development, Part III: Ecological Contexts for Social Development, 181-206. https://doi.org/10.1002/9781119679028.ch20
  • Manning, M., and Wong, G. T. W. (2019). Is teacher qualification associated with the quality of the early childhood education and care environment? A meta-analytic review. SAGE Journals, 89(3), 370-415. https://doi.org/10.3102/0034654319837540
  • Marinšek, M., and Kovac, M. (2020). Beliefs of Slovenian early childhood educators regarding the implementation of physical education. European Physical Education Review, 20(10), 1–16. https://eric.ed.gov/?id=EJ1221071
  • MEB. (2012). 2012 Okul öncesi eğitim programı. Millî Eğitim Bakanlığı Yayınları.
  • MEB. (2024). 2024 Okul öncesi eğitim programı. Millî Eğitim Bakanlığı Yayınları.
  • Meherali, S., Punjani, N., and Louie-Poon, S. (2021). Mental health of children and adolescents amidst COVID-19 and past pandemics: a rapid systematic review. International Journal of Environmental Research and Public Health, 18(7), 3432 (1-16). https://doi.org/10.3390/ijerph18073432
  • Mondi, C. F., Giovanelli, A., and Reynolds, A. J. (2021). Fostering socio-emotional learning through early childhood intervention. Journal of Child Care and Education Policy, 15(6), 1-43. https://doi.org/10.1186/s40723-021-00084-8
  • Nguyen, T., and Schleihauf, H. (2020). The effects of interaction quality on neural synchrony during mother-child problem solving. Cortex., 124, 235-249. https://doi.org/10.1016/j.cortex.2019.11.020
  • Pekdoğan, S., ve Kanak, M. (2019). Okul öncesi eğitimin ilkokul sürecindeki sosyal davranışlara yansıması. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, 23(3), 906-917. https://dergipark.org.tr/tr/pub/tsadergisi/issue/51239/453423
  • Ravens-Sieberer, U., Kaman, A., Erhart, M., Devine, J., Schlack, R., and Löffler, C. (2022). Impact of the COVID-19 pandemic on quality of life and mental health in children and adolescents in Germany. European Child and Adolescent Psychiatry, 31(6), 879-889. https://doi.org/10.1007/s00787-021-01726-5
  • Rege, Mari and Størksen, Ingunn and Solli, Ingeborg F. and Kalil, Ariel and McClelland, Megan and Braak, Dieuwer ten and Lenes, Ragnhild and Lunde, Svanaug and Breive, Svanhild and Carlsen, Martin and Erfjord, Ingvald and Hundeland, Per S. (2019). Promoting Child Development in a Universal Preschool System: A Field Experiment, CESifo Working Paper No. 7775. http://dx.doi.org/10.2139/ssrn.3434830
  • Rittle-Johnson, B., and Siegler, R. S. (1998). The relation between conceptual and procedural knowledge in learning mathematics: A review. In C. Donlan (Ed.), The development of mathematical skills (pp. 75–110). Psychology Press/Taylor and Francis (UK).
  • Rizwan, D., Ahmad, S, and Sohail, F. (2023). Skill-based education at the secondary school level in an industrial city of Pakistan. Journal of Special Education, 57(2), 123–135.
  • Samar, Y., ve Demiriz, S. (2024). Okul öncesi dönem çocuklarının öz düzenleme becerileri ile sosyal becerileri arasındaki ilişkinin incelenmesi. İnönü Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 11(21), 36-57. https://doi.org/10.29129/inujgse.1398926
  • Schwartz, I. S., and Olswang, L. B. (1996). Evaluating child behavior change in natural settings: Exploring alternative strategies for data collection. Journal of Early Childhood Special Education, 6(1), 82-101. https://eric.ed.gov/?id=EJ521564
  • Schwartz, S. R., Sandall, S., and Schwartz, I. S. (2004). Interventionists' perspectives about data collection in ıntegrated early childhood classrooms. Journal of Early Childhood Education, 26, 161–174.
  • Shaturaev, J. (2021). Indonesia: Superior policies and management for better education (Community development through education). Архив научных исследований, 8(9), 369–376.
  • Storebø, O. J., Skoog, M., Damm, D., Thomsen, P. H., Simonsen, E., and Gluud, C. (2011). Social skills training for Attention Deficit Hyperactivity Disorder (ADHD) in children aged 5 to 18 years. The Cochrane database of systematic reviews, (12), CD008223. https://doi.org/10.1002/14651858.CD008223.pub2
  • Uysal, A., ve Kaya Balkan, İ. (2015). Sosyal beceri eğitimi alan ve almayan okul öncesi çocukların, sosyal beceri ve benlik kavramı düzeyleri açısından karşılaştırılması. Studies in Psychology, 35(1), 27-56.
  • Ünsal, S., ve Kaba, S. (2022). The characteristics of the skill-based questions and their reflections on teachers and students. Kastamonu Education Journal, 30(2), 273-282. https://doi.org/10.24106/kefdergi.753717
  • Yıldırım, A., ve Şimşek, H. (2018). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (11. Baskı). Seçkin Yayıncılık.
  • Zarra-Nezhad, M., Suhonen, K., and Sajaniemi, N. (2024). Keeping early social-emotional learning developmental: the development, ımplementation, and preliminary evaluation of a preventive ıntervention program for early childhood education and care. International Journal of Developmental Science, 17(4), 113-125. https://doi.org/10.3233/DEV-220332
  • Zweig, J., Irwin, C. W., Kook, J. F., and Cox, J. (2015). Data collection and use in early childhood education programs: Evidence from the Northeast Region. (REL 2015-084). National Center for Education Evaluation and Regional Assistance (U.S.). https://ies.ed.gov/ncee/edlabs/regions/northeast/pdf/REL_2015084.pdf
There are 39 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Child Development Education
Journal Section Articles
Authors

Gülçin Güven 0000-0002-9638-025X

Seher Yumugan 0009-0004-8809-5012

Early Pub Date March 22, 2025
Publication Date
Submission Date November 8, 2024
Acceptance Date March 12, 2025
Published in Issue Year 2025 Volume: 16 Issue: 1

Cite

APA Güven, G., & Yumugan, S. (2025). Beceri Temelli Okul Öncesi Eğitimi: 2024 Maarif Programına İlişkin Öğretmen Görüşleri. Batı Anadolu Eğitim Bilimleri Dergisi, 16(1), 1215-1242. https://doi.org/10.51460/baebd.1581408