It was aimed to reveal the middle school students’ epistemological beliefs and knowledge and perceptions about global warming. Also, whether their epistemological beliefs and knowledge about global warming together predict their perceptions about global warming. Descriptive research was used. The sample consists of 426 5th, 6th, 7th and 8th grade students studying in Aegean region. In the research, the Knowledge Scale for Global Warming to measure the middle school students’ knowledge about global warming; Global Warming Perception and Opinion Scale to measure perceptions of global warming. The Scientific Epistemological Beliefs Scale to collect data on students' epistemological beliefs. Independent groups t test, ANOVA, MANOVA and Multiple Regression were used. It was observed that students’ scientific epistemological beliefs were higher in favor of the 5th grade, in terms of source of knowledge dimension, and in the authority and accuracy dimension in science, compared to other grades. As a result, it was concluded that the global warming knowledge of 8th grade was higher than other grades. This study, concluded that students' knowledge about global warming and epistemological belief sub-dimension averages together significantly predicted their perceptions about global warming. It is recommended that studies should be conducted with different age groups and research that will reveal the relationship of epistemological belief with different life problems.
epistemological belief global warming global warming perception knowledge on global warming middle school students.
Bu araştırmada ortaokul öğrencilerinin epistemolojik inançları ile küresel ısınmaya yönelik bilgilerinin ve algılarının ne düzeyde olduğunun, epistemolojik inançları ile küresel ısınmaya yönelik bilgilerinin birlikte küresel ısınmaya yönelik algılarını anlamlı olarak yordayıp yordamadığının ortaya konulması amaçlanmıştır. Araştırmada betimsel araştırma kullanılmıştır. Araştırmanın örneklemini Ege Bölgesinin bir ilçesinde 5, 6, 7 ve 8.ci sınıf 426 öğrenci oluşturmaktadır. Araştırmada öğrencilerin küresel ısınma bilgilerini ölçmek için Küresel Isınma Bilgi Belirleme Ölçeği, küresel ısınmaya yönelik algılarını ölçmek için Küresel Isınma Algı ve Görüş Belirleme Ölçeği kullanılmıştır. Öğrencilerin sahip oldukları epistemolojik inançları ile ilgili verilerin toplanmasında ise Bilimsel Epistemolojik İnançlar Ölçeği uygulanmıştır. Bağımsız gruplar t Testi, ANOVA, MANOVA ve Çoklu Regresyon verilerin analizi için kullanılmıştır. Araştırmada, öğrencilerin bilimsel epistemolojik inançlarının diğer sınıflardaki öğrencilere göre bilginin kaynağı boyutu ile bilimde otorite ve doğruluk boyutunda 5. sınıf öğrencileri lehine daha yüksek olduğu görülmüştür. Araştırma sonucunda 8. sınıf öğrencilerinin küresel ısınma bilgilerinin diğer sınıflara göre daha yüksek olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Araştırmada, öğrencilerin küresel ısınmaya yönelik bilgilerinin ve epistemolojik inanç alt boyut ortalamalarının birlikte, küresel ısınmaya yönelik algılarını anlamlı olarak yordadığı belirlenmiştir. Araştırmanın bulguları alanyazını desteklemektedir. Farklı yaş gruplarıyla gerçekleştirilecek çalışmalar ve epistemolojik inancın farklı yaşam problemleriyle olan ilişkisini ortaya koyacak araştırmaların gerçekleştirilmesi önerilmiştir.
: epistemolojik inanç küresel ısınma küresel ısınma bilgi küresel ısınma algı ortaokul öğrencileri.
Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi Sosyal ve Beşeri Bilimler Araştırmaları Etik kurulundan izin alınmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Social and Humanities Education (Excluding Economics, Business and Management) |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Early Pub Date | August 26, 2025 |
Publication Date | August 28, 2025 |
Submission Date | August 6, 2024 |
Acceptance Date | August 12, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 16 Issue: 2 |